Molstabergs Action Man

Sv: Molstabergs Action Man

Alla de avkommor jag träffat på har varit tävlingshästar med god kapacitet över lätt klass.

Har varit med och hjälpt till när Action Man har betäckt halvblod. Han var då väluppfostrad och visste stor skillnad på "nöjen" och arbete.

Hej! Har en ponny efter honom och han är väldigt vass, men han är också mycket arbetsvillig. Har hört att M. Action Man var mycket tuff som ungponny och tydligen reds in av en jockey på Täby, men det kanske inte stämmer alls. Vore kul att veta lite mer och om det stämmer.

Om det har jag ingen aning om, Däremot så vet jag att han stått på Moravikens stuteri och där blev riden av dottern i familjen som även ridit henfynyw Tywysog.

Jag har sett honom på tävlingsbanan i hoppning för många år sen och jag minns honom som en mycket väluppfostrat herre.

Jag minns MAM på den tiden när han stod på gyngagården , här i Halland.

För mig hade han allt man kunde önska av en god tävlingsindivid, förutom storleken då kanske:Dvilket ju iofs är tur i detta fallet, han är ju lagom stor för att vara WM.:rofl:

Framförallt minns jag hans FANTASTISKA rörelser - särskilt hans trav:d.

Här finns en del avkommor efter honom här nere, och överlag tycker jag att de är klart över medel inom tävlingsbranchen , än vad jag sett andra WM hingstar lämna.

Ja - jag är en "fan" av MAM:love:

Hej! Har en ponny efter honom och han är väldigt vass, men han är också mycket arbetsvillig. Har hört att M. Action Man var mycket tuff som ungponny och tydligen reds in av en jockey på Täby, men det kanske inte stämmer alls. Vore kul att veta lite mer och om det stämmer.

Nejdå, så gick det inte alls till!!! Han köptes som tvååring av en kvinna i Dalarna. ”Action” var svårtränsad, men annars har jag för mig att det inte var något särskilt med honom Det tog lång tid att få till det, då han var rädd om sitt huvud . Han såldes senare till Gävletrakten där han verkade i avel i många år. Han var också utlånad och har tävlat SM i fälttävlan , hoppning och även dressyr.
Han såldes vidare för ca tre år sedan ( 16 år gammal) till en oerfaren ryttare, som han tagit väl hand om och hon har lärt sig mycket på denna bussiga hingst.
Som kuriosa kan jag berätta att en av hans unga ryttare vid ett tillfälle, när alla barnen i skolan skulle ta med sig sitt favorit djur, tog med sig Action till dit och alla barnen beundrade den vackre och snälla ponnyn.

Jag glömmer aldrig när han visades på hingstvisning i Varberg ihop med Ulla Håkanssons Cesam som stod på samma station.

Båda bruna med mkt tecken en liten och en stor showade i ökad trav:love: .

Har en avkomma efter Molstaberg´s Action Man. Ett sto född 2000, som vi har kvar och kommer att ha kvar.
Hon är visserligen en korsning. ( Har ett Caspiskt sto som mamma. )Är Supertrevlig ! ! Vill och kan HOPPA !

En hingst jag gärna skulle använda igen, om det var för att ta fram en liten tävlingsponny till mitt eget barn. Nu är min dotter för gammal och har andra intressen än hästar. Men vi vill spara henne till ev barnbarn. Tillsv rids idag av min systers barn.

Kunde jag sätta in bild på vårt sto efter honom skulle jag gärna görat, men vet inte hur man gör det här inne.

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte i höst ett sto efter Action Man ue: Pegasus Moonstone, tänk som ridhäst till min 6 åriga dotter. Jag köpte henne osedd (OK då, jag såg 2 bilder av henne först=) från Gbg området och sedan flyttade hon till mig och blev Norrbottning. Hon funkar KANON!! En ängel att pyssla med, även 2 åringen borstar och leder henne. Min dotter som är nybörjare kan rida henne själv i skogen (med medföljare såklart), hoppa små pinnar och hon lyder/lyssnar på allt. Mitt vinterprojekt är att köra in henne och hon klarar även det galant. Grace är pigg,framåt och älskar verkligen att jobba, utan att hon någonsin blir för het och drar iväg. Rörelserna är luftiga och fina i alla gångarter med bra påskjut bakifrån.
Förra helgen var hon med på löshoppning och kunde inte ha skött sig bättre.
Hon hoppar med utmärkt teknik och använder huvudet vid taxering och språng. Hon varken slarvar eller överilar sig.
Dessutom är hon söt som socker=) Ett underbart litet huvud med pytte,pytte öron och stora vackra ögon. Kunde jag ha önskat något mer så hade det isf varit en något kortare rygg och en smula bättre överlinje, men jag räknar med att hon förbättrar den med ordentlig uppbyggande träning. När hon kom var hon i det närmsta totalt omusklad med en stor hömage.
Jag är så himla nöjd med henne och jag ångrar inte en sekund att jag köpte just denna lilla älskling!
Jag slänger in ett par bilder av henne också. På ridbliden hade hon endast varit här i ca en vecka och såg mer än lovligt tråkig ut i kroppen. Kan lova att hon ser bättre ut nu men jag har tyvärr inget färskare foto.
hhhh.jpg

gracerid.jpg

I mitt förra stall stog en liten ponny efter Action Man. Hon är helt underbar! Innan var hon tävligsponny, men när ägaren växte ur henne fick hennes lillebror ta över. Ponnyn har jättebra temprament, gör aldrig något dumt, och hon har jättebra hoppkapasitet.

Just nu är hon utlånad till en ridskola, där hon är allas favorit :D Dom slåss om henne varje gång..

Hon är pigg, framåt, lydig och totalt orädd.

Jag har en avkomma efter Molstabergs Action Man,
hon heter Ginger och är en underbar ponny.
:love:

Jag köpte i höst ett sto efter Action Man ue: Pegasus Moonstone, tänk som ridhäst till min 6 åriga dotter. Jag köpte henne osedd (OK då, jag såg 2 bilder av henne först=) från Gbg området och sedan flyttade hon till mig och blev Norrbottning. Hon funkar KANON!! En ängel att pyssla med, även 2 åringen borstar och leder henne. Min dotter som är nybörjare kan rida henne själv i skogen (med medföljare såklart), hoppa små pinnar och hon lyder/lyssnar på allt. Mitt vinterprojekt är att köra in henne och hon klarar även det galant. Grace är pigg,framåt och älskar verkligen att jobba, utan att hon någonsin blir för het och drar iväg. Rörelserna är luftiga och fina i alla gångarter med bra påskjut bakifrån.
Förra helgen var hon med på löshoppning och kunde inte ha skött sig bättre.
Hon hoppar med utmärkt teknik och använder huvudet vid taxering och språng. Hon varken slarvar eller överilar sig.
Dessutom är hon söt som socker=) Ett underbart litet huvud med pytte,pytte öron och stora vackra ögon. Kunde jag ha önskat något mer så hade det isf varit en något kortare rygg och en smula bättre överlinje, men jag räknar med att hon förbättrar den med ordentlig uppbyggande träning. När hon kom var hon i det närmsta totalt omusklad med en stor hömage.
Jag är så himla nöjd med henne och jag ångrar inte en sekund att jag köpte just denna lilla älskling!
Jag slänger in ett par bilder av henne också. På ridbliden hade hon endast varit här i ca en vecka och såg mer än lovligt tråkig ut i kroppen. Kan lova att hon ser bättre ut nu men jag har tyvärr inget färskare foto.
hhhh.jpg

gracerid.jpg

är hon efter action?:)

Som kuriosa kan jag berätta att en av hans unga ryttare vid ett tillfälle, när alla barnen i skolan skulle ta med sig sitt favorit djur, tog med sig Action till dit och alla barnen beundrade den vackre och snälla ponnyn.

Så himla festligt av barnet och garanterat populärt :rofl::rofl::rofl:

Jag har en valack efter M action man Bättre psyke finns inte!! Tar hand om små barnen som sina egna. Pigg och glad ute ALDRIG en dumhet. Hoppar som en gud med kapacitet. Hoppade Lb höjder redan som 4 åring. Var hingst till han var 9 år , lika snäll då som nu. Han har 9or på traven 8or på skritten. En otrolig häst.!!

Min ridskola Hägerneholm, som ligger i Täby utanför Stockholm, har nyligen köpt in en avkomma efter Molstabergs Action Man för ca. 1 månad sedan. Hon heter Matilda och är född år 1995. Till utseendet liknar hon en liten arab på sina 138 cm.
Hon har tidigare tävlats i MSV:B och efter det typ LB klasser med hennes senaste ägare.
Hoppar gör hon jättefint med teknik. Dock är hon väldigt het och hård i mun vid hoppning. Men efter ett tag blir hon klart lydigare.
I dressyren är hon mjuk, lyssnar ok på hjälperna.
I vår ska jag och Matilda vara med i ponnyallsvenskan div. III
Gå till länk raderad av moderator för bilder :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en som jag red åt uppfödarna fram till försäljning.

ue Red Baron ox

Otroligt härlig och ridbar individ :bow:

6696252.jpg

Hej :)
det är min klubbkompis som äger Action, nu är han väl mest pensionär och njuter av livet skulle jag tro ;)
har bara bra saker att säga om den hingsten :love:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 971
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar