• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 4 475
D

Djur92

Hur gör ni när de är molnigt?Täckar ni era hästar eller går dom nakna?

Sv: Molnigt

Hittills har mina hästar tålt moln bara bra ;).

Nej, skämt åsido. Jag har fortfarande en av mina två hästar ute på dygnet-runt-bete och hon verkar klara sig bra utan täcke. Det är nog mest jag som lider när det ösregnar. Hon har bra hull (i överkant) och bra med päls så hon mår nog bra "naken", tror jag.

Kollar väderprognosen för att se vilket håll vädret är på väg åt. Nu stämmer ju inte prognosen alltid men om meterologerna säger att det ska klarna upp så blir det lätt sol och 20 plusgrader och då får mina hästar klara sig utan täcke

Med tanke på att hästar tål sträng kyla, finns det ju ingen anledning att ha täcke på dem så länge det är plusgrader. Och alla mina hästar är vattentäta.:banana:

Inte heller mina hästar har haft problem med moln. :angel:

Så nej, jag täckar dom inte för enbart moln. Skulle de börja regna får dom ett tunt regntäcke.

Om det är molnigt går dom "nakna" :D Hästar tål mer än vad vissa tror, och ingen jag vet har dött av lite moln... :angel: Men det beror ju på om det är -20 eller +20 molnigt också. ;)

Mina går nakna fortfarande. Min arab får på sig ett tunnt regntäcke vid kraftigt regn, är det fint på morgonen så får hon gå ut utan täcke, blir det sen regn under dan så dör hon inte av lite vatten. Inhyrda araben går med täcke på nu oavsett väder, hon är tunn o klarar inte av minsta lilla regn på sig utan att börja frysa.

Min häst är täckad varje dag.

Men då snöade det ju också i måndags..

Inga täcken här inte!
Endast om det skulle bli riktigt ösregn hela dagen.
Eller värsta snöoväder. Eller under -15 grader.

inget täcke än..om de blåser storm och de är under 10 grader då får min på sej ett regntäcke.
annars är de faktikst 10+ här för de mesta nu och då tycker ja de är för varmt för täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
2 215
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
411
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka