Mögligt höenselage.....

W

Warmia

Jag fattar inte vad vi har gjort för fel..... Nästan alla balar vi öppnar har någon mögel fläck på sig. Det syns inga tecken på hål innan vi öppnar balen men ändå finns det mögelspår i den.
Hur gör ni när ni har en sådan bal? Kastar ni hela balen eller tar ni bort fläcken med mögel och fodrar med???

Sv: Mögligt höenselage.....

är det vita fällningar kan det mycket väl vara socker.. smaka på det.. är det sött och fräscht går det att använda..

jag brukar göra så när jag ska "bestämma" om det är tjänligt eller inte som hästföda.. tugga lite på det.. smakar det illa (beskt, väldigt surt, ruttet) så slänger jag, smakar det ok(gräs, sött, lite syrligt) så ger jag hästarna..

och skulle en del av en bal vara dålig slänger jag inte hela utan bara den angripna delen plus lite till för att helt få bort det dåliga..

kanske för lite lager med plast??vad jag har hört skall det vara minst 8 lager,vi brukar om det är "lite"mögelfläckar på utsidan skära bort det o sen använda näsan o ögonen..men finns det mer mögel långt in och om det får konstig färg så slänger vi hela balen

mögeltrådar kan vara långa och gå genom en hel bal utan att de syns, så för säkerhets skull ska man slänga hela. men vem gör det...?

samma med osten där hemma :p

Har det blivit sent slaget så höet är "trådigt" och torrt? Då är det svårare att få balen tillräckligt hårt pressad innan plastning och då lämnar det en massa syre kvar inne i balen (som blir för löst pressad så att säga) och så får man dåliga balar. Egen erfarenhet... tyvärr.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 633
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 325
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar