Mögelhund!

MaRomer

Trådstartare
Har försökt hitta fakta kring detta. Men den på buke är gammal=/

Vill veta om utbildningar, kostnader o.s.v.

Sv: Mögelhund!

jag ringde och frågade för några år sedan, av ren nyfikenhet, och utbildningen går loss på ett par hundra tusen. utbilningen är främst till för dem som redan arbetar med hus och sanering. jag tror man blir besviken om man bara läser för att man vill jobba med sin hund.

Det är så som jag fattade det också. Hittade någon gammal tråd på buke. Där stod det något om 150 000:-!!

Tråkigt att de ska vara så dyra. Kan man beställa hem mögel och träna själv?

Dessutom har en del utbildningar fått rätt skarp kritik både angående hur de behandlar hundar och hundarnas förmåga.

(Har faktiskt ägt en hund som gått en sådan utbildning:-) )

Det är så som jag fattade det också. Hittade någon gammal tråd på buke. Där stod det något om 150 000:-!!

Tråkigt att de ska vara så dyra. Kan man beställa hem mögel och träna själv?

Varför just mögel? Du kan knappast träna upp en mögelhund på egen hand utan utbildning. Men du kan ju alltid köra specialsök och lära hunden leta te, svampar osv.

Dessutom har en del utbildningar fått rätt skarp kritik både angående hur de behandlar hundar och hundarnas förmåga.

(Har faktiskt ägt en hund som gått en sådan utbildning:-) )

Jag snubblade in på en artikel ang detta=/ Givetvis ska man kolla upp detta noga!

Varför just mögel? Du kan knappast träna upp en mögelhund på egen hand utan utbildning. Men du kan ju alltid köra specialsök och lära hunden leta te, svampar osv.

Skulle vara min samo som tränar hunarna. Han har haft hund både i flygvapnet och K9 så han klarar nog av detta.

Vi tycker båda att det är roligt att lära hundarna något "vi" kan ha nytta av.

Svamp hittar redan den ena hunden=) Och te vet jag inte riktigt om vi har någon nytta av. Ska dock lära båda blodspår. De kan just nu bara levande sök. Eller hur man skriver.

Det är ej jag som står för den mesta träningen utan min sambo och det är han som söker "nya" utmaningar=)

Kom gärna med andra tips!

Anfall, försvar, eftersök, spår kan de redan.

Skulle vara min samo som tränar hunarna. Han har haft hund både i flygvapnet och K9 så han klarar nog av detta.

Vi tycker båda att det är roligt att lära hundarna något "vi" kan ha nytta av.

Svamp hittar redan den ena hunden=) Och te vet jag inte riktigt om vi har någon nytta av. Ska dock lära båda blodspår. De kan just nu bara levande sök. Eller hur man skriver.

Det är ej jag som står för den mesta träningen utan min sambo och det är han som söker "nya" utmaningar=)

Kom gärna med andra tips!

Anfall, försvar, eftersök, spår kan de redan.
Saken är att det är betydligt mer i utbildning än att bara "lära hunden hitta mögel". Visst kan man lära hunden att markera en viss sorts mögel men ska du ha nån praktiskt nytta av det så är det en himla massa annat du behöver lära dig.

På specialsöket så kan man lära hunden att söka precis vad som helst. Jag tränade in hunden på min doft, men i princip kan man lära dem söka vilket doftämne som helst. Allt från te till Cancer.
Svårigheterna ligger i luktkontramineringen och att hunden skapar IDbilder.
De som utbildar minhundar har tex haft problem med att hundarna skapat sig IDbilder av lukten av förrådet som minorna förvarades i och att hundarna lärt sig något annat luktämne än just det som var meningen.
Det blir avgörande när man tar steget från att göra något för skojs skull och för att ha nån nytta av det.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Är det några bukare som ska på mydog? Mig hittar ni i dobermannmontern (ffa på lördag fm) samt springandes runt på mässan. Som...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 343
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka