Mögelfråga

pernilla_s

Trådstartare
Vi har fått mögel i vår hyreslägenhet. Vaktmästaren säger att det är för att det är fuktigt och att dammet sedan möglar... Möglet ser ut ungefär som möglet på bröd, grönt och prickigt. Det är fuktigt i vår lägenhet.

Vaktmästaren skyller på att människor (två vuxna och två barn) och djur gör att det blir fuktigt. Djuren sprider en massa fukt... :cool: Vi har en hund och två kaniner så det är ju inte en massa djur. Vår lägenhet är på 94 kvadrat så vi har inte stoppat in en massa djur på liten yta.

Vaktmästaren säger att detta möglet är inte hälsofarligt, men jag känner mig tveksam, men han pratade iaf om att sätt in fler ventiler.

Har han rätt eller fel?

Sv: Mögelfråga

Han har fel. Klart lägenhet måste ha BRA ventilation. Acceptera inte detta. Om vaktmästarenss skitsnack vore sant, så hade våran lägenhet möglat upp för längesedan då vi bor 2 vuxna, 1 barn, 3 katter och 1 hund i en 2: a på 52 kvm. Kräv bättre ventilation, om dom krånglar ring HGF. Det du ska kräva av värden är att dom gör en fuktmätning. Vill inte värden komma och fuktmäta, eller om han inte gör det inom rimlig tid -kontakta Miljökontoret i din kommun/stad och be dom komma och mäta.

Senast ändrad:

Hör med fastighetsägaren om det har gjorts någon OVK-besiktning. OVK står för obligatorisk ventilationskontroll. Som det låter så är det alltså lagstiftat att ventilationskontroll måste göras i fastigheter.

Du ska absolut inte acceptera mögel i din bostad, oavsett om möglet är farligt eller inte. Ett första steg kan vara att kolla om ventilationen är funktionsduglig (om det inte är uppenbart att det t.ex. finns en vattenläcka någonstans), samt, som Mynta2 föreslår, göra en fuktmätning.

Ni måste vädra! Det ska absolut inte vara fuktigt inomhus. Får ni inte till det genom vädring så kontakta miljö & hälsa i er kommun. De i sin tur kan sätta press på fastighetsägaren.

Vi bor två vuxna och ett barn på 87m2 och har gamla otäta fönster, trots det står det alltid två eller tre vädringsfönster öppna! Speciellt när alla är hemma och rör på sig måste man vädra rejält.

Jag har bott med två hundar på 25m2 och så var min pojkvän där på helgerna. Det gick aldeles utmärkt, men jag hade alltid balkongdörren på glänt!

Vaktmästaren skulle komma och mäta fuktigheten idag eller imorgon eller efter julhelgen. Han verkade inte tycka det var så bråttom... Men det skulle göras iaf. Jag och msabon tänkte be en kompis som är mäklare komma och säga vad hon tycker om möglet.

Ni måste vädra! Det ska absolut inte vara fuktigt inomhus. Får ni inte till det genom vädring så kontakta miljö & hälsa i er kommun. De i sin tur kan sätta press på fastighetsägaren.

Vi bor två vuxna och ett barn på 87m2 och har gamla otäta fönster, trots det står det alltid två eller tre vädringsfönster öppna! Speciellt när alla är hemma och rör på sig måste man vädra rejält.

Jag har bott med två hundar på 25m2 och så var min pojkvän där på helgerna. Det gick aldeles utmärkt, men jag hade alltid balkongdörren på glänt!

Fast om vi vädrar kommer det ju bli svinkallt inne. Jag har aldrig varit med om att man ska behöva ha fönster öppna mitt i vintern... Skulle jag ha fönster öppna så skulle jag gå och frysa hela tiden, som det är nu fryser jag mest på morgonen.

Men du kan inte bara stänga in er fuktiga luft. Ja det har du ju märkt... Då blir det mögel...

Det är inte tänkt att man ska behöva vädra (eller okej - klart man kan öppna ett fönster om man har råkat bränna något i ugnen eller så). Måste man vädra är något fel på ventilationen. Det vet till och med jag och jag har bara läst 7,5 hp miljökunskap. :p
Desstuom är det ju knappast vettigt att år 2008 slösa energi på att värma upp ett hus när man står och har vädringsfönster öppna dygnet runt!

Vi har också nån slags mögel i vår hyresrätt, och värden kikar imorgon. Jag har pratat med HGF och miljö&hälsa idag. Dessutom har jag hittat ett ställe TILL med mögel på idag. Morr.

Ja hade jag haft dålig luft, mögel och barn i samma bostad hade jag agerat ögonblickligen och inte hakat upp mig på vad ventilationen ska klara av. Den gör ju uppenbarligen inte det :crazy: Jag skulle inte bara kunna sitta och vänta på något som kan ta veckor att åtgärda.

Men huset kanske inte vet att det är 2008? Det kanske är byggt för länge sedan? Förr i tiden så var det dimensionerat för att fungera så och gör det än idag eftersom det är samma hus.

Det finns ju en debatt om våra täta hus och vår innomhusmiljö kontra allergier osv.

Men huset kanske inte vet att det är 2008? Det kanske är byggt för länge sedan? Förr i tiden så var det dimensionerat för att fungera så och gör det än idag eftersom det är samma hus.

Det finns ju en debatt om våra täta hus och vår innomhusmiljö kontra allergier osv.

Förr i tiden var hus så dragiga av sig själva att de inte möglade, sjuka hus effekten är ett nyare problem.
Men det är fortfarande värden som ska ordna så att ventilationen fungerar - man ska inte behöva ha en balkongdörr öppen 24/7.

Ja hade jag haft dålig luft, mögel och barn i samma bostad hade jag agerat ögonblickligen och inte hakat upp mig på vad ventilationen ska klara av. Den gör ju uppenbarligen inte det :crazy: Jag skulle inte bara kunna sitta och vänta på något som kan ta veckor att åtgärda.

Du kan inte lösa ett mögelproblem bara genom att vädra. Möjligen att det luktar lite mindre men problemet (möglet) finns där.

Vårt hus vet inte att det är 2008. Det är byggt på 60-talet med vädringsfönster som en nödvändig del av vår ventilation.

Senast ändrad:

TS skrev att de har så fuktig hemma att dammet möglar. Alltså får man bort fukten och dammet så är möglet också borta... Det är ju inget badrum som möglar under mattan eller så. Jag skulle lätt sänka min innetemperatur helst igår om det skulle innebära att mitt barn slapp bo med mögel.

TS skrev att de har så fuktig hemma att dammet möglar. Alltså får man bort fukten och dammet så är möglet också borta... Det är ju inget badrum som möglar under mattan eller så. Jag skulle lätt sänka min innetemperatur helst igår om det skulle innebära att mitt barn slapp bo med mögel.

Nej, det är vaktmästaren som säger att dammet möglar. Samma vaktmästare som tror att det är djurens fel...

vädringsfönster är en sak, men man ska INTE behöva ha balkongdörren/vanliga fönster öppna jämt.

60-tals hur ligger i riskzonen för att vara sjuka hus, men 60talet kan knappast räknas som "förr i tiden"...

Då får man väl anpassa huset efter 2008? Jag kan inte se att det skulle vara en hållbar lösning att ha balkongdörrar och vädringsfönster öppna året om. För mig känns det lite som att måla över vattenskador. Det löser liksom inte problemet, även om det ser snyggt ut på långt håll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka