Mögel på förskola

Skogsvilden

Trådstartare
Blev kontaktad av en förälder på förskolan mitt ena barn går på. Hen misstänker att det finns mögel i lokalerna. Tydligen många som anat det genom åren. Många barn är ofta sjuka och får allergier mm. Nyligen byttes ventilationssystemet ut men många oroar sej fortfarande angående lukten.

Rektor och kommunen säger att det inte finns möjlighet att ta reda på om det finns mögel i lokalerna eller inte. Och hur som är det väldigt klart att dom inte tänker hjälpa oss på något vis i det här.

Vad kan vi föräldrar göra i nuläget?

Det bör gå att göra mätningar. Kolla om kommunen har någon slags miljö/hälsamänniska som kan hjälpa er. Eller var det en sådan ni var i kontakt med?

Arbetsmiljöverket kanske kan hugga in och agera annars?

Vadå inte finns möjlighet?!
Jag jobbar på en skola där vi i ett klassrum hade mögel i syllarna - visade det sig. Kommunen skickade dit folk i två omgångar som sniffade och mätte och inte kunde påvisa något, men vi i personalen med vår rektor i spetsen stod på oss och till sist lyfte de på mattan och ta-da! Tror att det innan dess lyckades uppmäta fukt också (de missade att mäta från golvet i första svängen, utan mätte då bara väggar, runt fönster och i tak tydligen). Nu har de sanerat och iaf så är lukten borta...

Kommunen kommer inte göra något före personalen börjar bli sjuk. Jag vill veta hur jag kan gå till väga för att tvinga kommunen att börja bry sej. Rektorn är ingen man kan vända sej till öht tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 002
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet? En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första...
Svar
12
· Visningar
4 747
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka