Mögel i stall...

Snobben

Trådstartare
..är ju inget vidare att ha, men finns det något man kan göra för att göra stallet fräschare? Mestadels i taket, vitt mögel.

Sv: Mögel i stall...

Kolla över ventilationen, kanske? Det finns medel som man kan behandla angripna områden med men det hjälper inte i längde om man inte har god ventilation.

Är ett gammalt stall som inte varit använt.
Antar att det ventileras bättre när det använts och varit öppet.

Jag skulle aldrig ställa in min häst i ett stall med synligt mögel någonstans. Jag skulle inte vilja vara där inne själv heller...

Frågan är om man ens kan få bort sporerna om det är så mycket mögel? Vill du ha kvalificerade svar tror jag du bäst frågar anticimex :idea:

Vill du ha kvalificerade svar tror jag du bäst frågar anticimex :idea:

Till TS..

De finns även andra företag som jobbar med mögel och svamp bekämpning som kan vara mycket billigare än Anticimex. Sök på "fuktskador" på gula sidorna tex.

Kickis - som har haft svampproblem i sitt stall...:eek:

Kolla först upp taket om det har "regnat in", annars kan det vara fukt som har kommit in via taket som har orsakat möglet.

Om det inte finns någon läcka i taket så är det förmodligen så att ventilationen är för klent tilltagen. En enda häst andas ut bra många kubikmeter vattenånga och en enda häst kan behöva upp till 5-600 000 liter frisk luft per timme ! Ju mer du "täpper till" ju mera fukt kommer du att få i stallet...

Det räcker med andra ord inte att låta dörrarna stå på glänt för att stallet ska bli ordentligt ventilerat... det krävs fläktar eller helt öppet i nocken, eller riktiga "ventilations-skorstenar" eller liknande för att få tillräcklig ventilation i ett stall.

Om möglet beror på fukt som kommer av bristande ventilation så måste ventilationen åtgärdas först av allt, annars är det ingen som helst mening med att försöka rensa bort möglet då det bara kommer tillbaka.

Ventilera hellre för mycket än för lite i ett stall, det finns både täcken och värmekabel till rören att ta till om det blir minusgrader inne i stallet - torr kyla är inte skadligt för hästarna vilket däremot fukt, mögel och unken ammoniakstinkande "stallukt" faktiskt är.

Tack för svar!
Det är obehagligt med mögel såklart, inget vidare att ha.:(
Letat på olika ställen på nätet och det står olika ang mögelbekämpning.
Tänkte köpa ett starkt sk mögelmedel, men läste på en sida att vanligt yes har nästan samma effekt. Har försökt sopa bort det värsta, vädrat helt öppet så mkt det går och haft på ett medel som ska vara mot diverse (från ÖB, så vet inte om det ger effekt ;) )
Har även köpt två "påsar" som ska ta bort lite fukt i stallet från hööks.
Stallet är inte tänkt att användas mer än en stund varje dag, men vill ju självklart ha det så fräscht det går :)

Om du ska börja "sopa" bort möglet hoppas jag att du ser till att ta på dig ORDENTLIGT andningsskydd för näsa och mun avsett för mögelsanering.
Man kan bli förvånansvärt sjuk, fort, av mögel.

Har du kollat vad som orsakat möglet? Läckage uppifrån eller dålig ventilation?

Vi hade såna vanliga mun/näsa skydd först, då vi fick ont i halsen av att gå in där:( (varit stängt länge)
Känns som att luften blivit något bättre nu.
Köpte en sån "torrboll" idag med (kul namn:D)
Igår sopade dock syrran utan skydd en stund, var kanske inte det bästa:crazy:
Tror att det kommer pga dålig luft, för verkar mest vara liksom utvändigt på träet.

Nej, det var nog inte det bästa.

Man kan faktiskt bli "ringa-ambulansen-och-hoppas-att-de-inte-är-alltför-långt-bort-för-då-är-det-kört"-sjuk, så skaffa ordentliga andningsskydd, ni riskerar att bli överkänsliga mot mögel även om ni inte är det nu. Det är inte kul att ha astma, det kan man dö av om man har otur...

:eek::eek::eek:

Usch. Ja är redan känsliga sen innan. Syrran fått svullnad i ansiktet innan av ett ställe med mögel

*letar efter andningsskydden igen*

*kl*

Jag rekommenderar att du skaffar en riktig halvmask med ett ordentligt partikelfilter som även tar mögelsporer istället för att köra med engångsgrejjer.

En riktig mask är otroligt mycket smidigare att jobba i än bara "munskydd", så då är ju chansen större att man verkligen använder den.
Se till att andningskydden verkligen har rätt klass...

Förutom risken med mögel så är det ju även risker med damm också, lungor/luftvägar påverkas väldigt snabbt. Det finns även risk för att drabbas av sorkfeber när man är och river i gamla lantbruksbyggnader utan ordentligt andningskydd.

Första gången vi var i stallet efter att det varit stängt så mådde vi dåligt båda två direkt i halsen & så.
Men nu efter vädring, sopande och & satt in "torrboll" och annan fukt"påse" så känns det inte lika mkt. Har satt upp ringar så att ena pållen som är känsligast kan stå i dörren med :)
Men visst, man kan aldrig vara nog försiktig, och behöver vara bättre på att skydda sig... Undrar om det hjälper att tvätta med yes & vatten, eller att skrapa bort det värsta.

Enligt ett test jag hittade så var ju yes tom bättre än att använda ett starkt och hälsofarligt medel!

Hej!

Skall du akutbekämpa möglet, så att det inte förökar sig, så köp 'Atamon' och spraya på med blomsterspruta. Atamon är ett konserveringsmedel som man använder när man gör sylt och saft. Det är alltså ofarligt, man kan äta det :)

Det tar död på möglet.
Använder du sedan stallet frekvent, och låter det stå öppet så mycket som möjligt när du inte använder det, så kan du bli kvitt problemet.

/Mike:devil:

Åh! Tack för tipset!!!!! :bow:
Vart kan man köpa det? Vet du vad det kostar ungefär?

Finns i vanliga butiker, brukar stå vid sockret tror jag.

Billigast gissar jag att Börjes är 50g ger 5 l - 54.50 :-
Vi blandade i en sådan handpump/tryck/luftspruta & spayade hela höloftet,
efter dammsugning/sopning då vi blev drabbade av mögligt hö.
...som vi gjorde en härlig:crazy: brasa av & sanerade efter det !!
När det i är i stallet...kanske det går att blanda till i en högtryckstvätt??
Men inte köra på högsta....utan bara spruta på så det lägger sig som en yta.
Svårt att nå i taket annars kanske??

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 189
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 533
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 703
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka