Mögel i hö - suck....

Sv: Mögel i hö - suck....

Jag har fått tag i 35-40 kg minirundbalar till mina två hästar. Funkar kanonbra! Smidig hantering men det är ett minus, det blir mycket plast att ta hand om.
Någon som vet om man kan slänga det till återvinning/brännbart?
Brännbart om du ska ta det till tippen. Kolla annars med närliggande kobonde och kolla om du kan ge det till honom/henne. Lantbruken har ofta "återvinningsavtal" med företag som hämtar plasten för återvinning (bättre för miljön:)) Ensilageplast är eftertraktat som återvinningsplast för det är så bra kvalité på den.

Brännbart om du ska ta det till tippen. Kolla annars med närliggande kobonde och kolla om du kan ge det till honom/henne. Lantbruken har ofta "återvinningsavtal" med företag som hämtar plasten för återvinning (bättre för miljön:)) Ensilageplast är eftertraktat som återvinningsplast för det är så bra kvalité på den.

Tippen här tar det inte, de slutade ta emot det för länge sen. Får alltså inte kasta det i brännbart. Utan ska det till tippen får man betala för det.

Återstår gör Svepreturs insamlingar, eller olaglig uppeldning hemma.. Svepretur hämtar över hela landet såvitt jag förstått, kolla deras hemsida. Dock samlar de vissa dagar/år, plasten ska vara ren och sorterad. Men det är kostnadsfritt.

Jag tycker att 2 kronor kilot är dyrt. Det är ju mycket vatten i hösilage så det blir ett högt TS pris och har man flera hästar (men ändå inte tillräckligt för stor bal) så blir det mycket pengar. Tycker jag....:)

Senast ändrad av en moderator:

Hade du bott här i Västmanland hade jag vetat en du hade kunnat köpa av:p

Vi fick slänga ca 1,5 ton förra året...:(

Jag har fått tag i 35-40 kg minirundbalar till mina två hästar. Funkar kanonbra! Smidig hantering men det är ett minus, det blir mycket plast att ta hand om.
Någon som vet om man kan slänga det till återvinning/brännbart?

Lantmännen brukar ha en insamlingsdag 1-2 ggr om året då man kan åka och lämna ensilageplast. Iaf här.

2,45+moms kostade det som jag bokade i våras. Köper man senare utan förbokning kostar det 3:- + moms. Leveransen är ganska prisvärd också.

Det du sett kring 2:- är väl plus moms då eller?
Jag har inte sett andra priser än mellan 2-3:-/kg för småbalshösilage, sedan är ju frågan om det är analyserat och vilken fraktkostnad man får.

Håller med.

2 kr per kg TS är mer rimligt här iaf, sällan man hittar för 2 kr/kg foder inkl moms.

Jag betalar 2.70 kr/kg foder(TS 60%) inkl moms. Då får jag fri frakt eftersom jag bor nära, annars skulle den läggas på.

Köpte från annat ställe också förra året, då låg det på 4 kr/kg TS, vilket blev 2,30 kr per kg/foder, plus frakt, med frakt blev det 2,90 kr/kg foder. Men då var det fjolårssilage (2005 års skörd).

Naturligtvis analyserat och med bra värden.

Jag har även köpt "billigt" hö i år för 1,5-1,7 kr/ kg eftersom jag inte fick allt hösilage jag behövde. Det "billiga höet" var inte allt analyserat och när man räknar på det så är inte balarna så stora som bönderna tror, och lägger jag då till analyskostnad, och räknar om kg-priset på höet till "verklig vikt" och lägger till resekostnaden...osv.
Dessutom får jag då förvara höet i garaget med luftavfuktare för annars möglar det om det ligger i stallet, alltså + lite ström också...
Då blir det billiga höet helt plötsligt inte så billigt längre ;-)

oj oj oj så mycket krångel med detta grovfoder. ;-)

Finns en granne som ska börja pressa små ensilagebalar på ca 50 kg nu till sommaren, kanske vore ngt för er som bor inärheten av kalmar;)

Jag har även köpt "billigt" hö i år för 1,5-1,7 kr/ kg eftersom jag inte fick allt hösilage jag behövde. Det "billiga höet" var inte allt analyserat och när man räknar på det så är inte balarna så stora som bönderna tror, och lägger jag då till analyskostnad, och räknar om kg-priset på höet till "verklig vikt" och lägger till resekostnaden...osv.
Dessutom får jag då förvara höet i garaget med luftavfuktare för annars möglar det om det ligger i stallet, alltså + lite ström också...
Då blir det billiga höet helt plötsligt inte så billigt längre ;-)

oj oj oj så mycket krångel med detta grovfoder. ;-)

Exakt så jag kände/räknade. Iofs så mitt billiga var nere på 1.20 kr/kg.

Men, först en analys a 600 kr. Sen är det nästan omöjligt få de värden jag vill ha på hö, så jag måste begränsa högivan. Kostar inget i pengar, men det 'känns', både för mig och hästarna.

Sen så lagringen är problem, och sådana här år kommer det att mögla på plats. Dvs man får kasta XX kg. Och då blir kilopriset ett annat. Fortfarande billigare än hösilage. Men då ska jag bli av med det dåliga höet, dvs få ut det och bort det (elda upp det), sopa ur ordentligt etc, beställa hem nytt, försöka med halm och salt få det att fungera osv.

Så även om det fortfarande är billigare per kilo (för det är det ändå, men man är nog uppe på 2 kr/kg), så är det ett extremt merarbete och besvär med.

Och som jag brukar tjata om i foderrådstrådar - jag har valt att betala mer för ett foder som är precis med de värden jag vill ha. Allt blir så enkelt och problemfritt då =)

Liknande trådar

Foder & Strö Har alltid använt hö i alla år. Men nu har vi beställt hem hösilage. Det var jättefint i början, och är fortfarande fint förutom att...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 395
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 143
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö. De 65...
Svar
2
· Visningar
1 195
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 377
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka