Dåligt hösilage

Sv: Dåligt hösilage

Det är nog på grund av effektiviseringen som kostnaderna kan hållas nere. Idag hinner du pressa och plasta 20 ton på knappt ett par timmar. Hugga lika mycket tar c:a 1,5 timmar. Då är det inte räknat på de största maskinerna och skiften på 30-40 ha.

Rolle
IpL

Jag tycker det verkar som att det är jobbigt i överlag detta med att utvecklingen gått framåt/nytänkande på vårt grovfoder i Sverige (varit så i flera år, ensilering är inget nytt) och det faktum att det finns ett bredare utbud, att vi har en helt annan kunskap idag om det foder vi har och hur man framställer det än "förr i tiden"....

Allt var inte bättre förr, men för en del så tycks det vara så.

Det jag stör mig mest på är att vissa fortfarande envisas med att tro att ensilage är farligt...okunskap i mina ögon, eller att man vägrar byta ut något som "alltid funkat" för att man vägrar ha fel/vågar inte ha fel.

Alla som hanterar ensilage vet och lär sig hur man går igenom det innan utfodring till djuren, det är inget konstigt eller något vidare skillnad mot att man kollar igenom hö bal efter hö bal.
Att få inplastade djur är ingen vanlighet..inte så vanligt som många får det att låta, som att man skulle packeterar in skogens alla djur, så ligger det inte till.

Flertalet bönder har helt och hållet slutat ta fram hö idag för att det är mer komplicerat än det behöver vara och mer kostsamt.

Senast ändrad:

Tack, jag är i branschen så jag känner mig ganska insatt :).

Visst kan man producera fyrkanter och rundbalar och tjäna pengar på det. Men småbalat hö.... nja, inte om man får 1-2:-/kg iaf.

Hur man behöver göre beror helt på vädret, men när det gäller hösilage så behöver det inte torka lika läge och det är då lättare att få in i gott skick. Hässjor var det länge sedan jag såg.

Vi har tänkt i de flesta banor och även testat en del. Men man måste väga in arbetsinsatsen och antalet traktorer som krävs... mm.

Ja, det gäller att ha rationella maskiner. Här pressar och plastar samma maskin i ett svep, sedan säljer jag det på fältet.

Rolle
IpL

Vi kör rundbalar i olika diameter. Komibmaskin el inline-ekipage. Beror på vad som finns hemma. Funkar. Lönsamt. Småbalar - mer lönsamt. Men mer jobb.

Du är lås i ett tid skäm all i fall! det bli förstort om gräset är för torr eller för blott, och som jag sa har man inte maskinen själv och kan passa rätt tid....
Det finns för små marginal för att lyckas om man inte tillsätter syra och som jag vet det göra man inte om det är avsätt för häst.

Ledsen förstår inte riktigt vad du menar här så jag gissar.

Låst är bönder under skördetid oavsett vilken form valfodret tas som, man får mer marginaler med hösilage, det går snabbare att torka det till önskad torrsubstans.

Syra tillsätter man blötare ensilage, det har inget att göra med vilket djurslag som ska äta det utan med att det behövs i blötare foder.

Sorry, finns ett ord processer på den här nya pc, men det hjälpa inte om man är dålig att stava till börja med :(

Som dom flesta bonde här omkring ingen plast maskin, så dom för plasta när den komma oavsätt (damn caint get that right) hur torr eller blott gräset är.
Få man inte igång den rätta process då kan hela bal gå dålig.

Med hö kan man hässja om man kan skramla ihop folk som kan (inte trolig) eller vända - vända - vända tills man kan få in det sol blek och rain skada hö som tugg material och buk fyller :meh: då för man fylla på med kraftfoder.

Man göra så gott man kan, men oavsätt måste hästen har mat! och gamle strö är bättre än att hästen bli sjuk av dåliga silage.
Och det är vad tråden handla om, Dålig hösilage och en häst äger med hö allergi (eller rätter säkt mannen i huset).

Fler hästar blir dåliga av kasst hö än dåligt hösilage. Luftvägsproblem är stort hos många hästar, vilket också uppmärksammats av t ex Tidningen Ridsport.

Dåligt foder är dåligt foder, oavsett om det är hö, hösilage, ensilage eller havre. Är hygienkvalitén dålig är det ett dåligt foder.

Sorry, finns ett ord processer på den här nya pc, men det hjälpa inte om man är dålig att stava till börja med :(

Som dom flesta bonde här omkring ingen plast maskin, så dom för plasta när den komma oavsätt (damn caint get that right) hur torr eller blott gräset är.
Få man inte igång den rätta process då kan hela bal gå dålig.

Med hö kan man hässja om man kan skramla ihop folk som kan (inte trolig) eller vända - vända - vända tills man kan få in det sol blek och rain skada hö som tugg material och buk fyller :meh: då för man fylla på med kraftfoder.

Man göra så gott man kan, men oavsätt måste hästen har mat! och gamle strö är bättre än att hästen bli sjuk av dåliga silage.
Och det är vad tråden handla om, Dålig hösilage och en häst äger med hö allergi (eller rätter säkt mannen i huset).

Men du säger det så klokt och sen kraschar du på slutet !

Du har ju rätt tänk i grunden men sen tappar du det pga åsikter Hö/silage som du inte alls förstår ? Snälla , du ångar på med åsikter och jag förstår att du tycker du grundar dem på din övertygelse men du brister och har verkligen mkt du har nytta av att lära dig om du vill argumentera osv .

Hö i dagens Sverige är långt värre - i fråga om hästens hälsa som silage . Just för att hö är Mkt svårare att upprätt hålla kvalitet på .

Senast ändrad:

Nej hästen ska givetvis varken få dåligt hösilage eller dåligt hö. Jag föredrar klart hösilage över regnskadat hö. Och om vädret tillåter så tar vår bonde även in hö.å, men om det regnar mycket så blir det för dålig kvalitet och då skippar han det.

Senast ändrad:

Ett riktigt väl skördat hösilage har en mycket lång hållbarhetstid även när balen är öppnad.
Jag har haft storbalar med nät runt för fri tillgång i hagen.
I ena hagen går två hästar och balen räckte i 14 dagar sedan var den slut.
Det fanns inga tecken på att det ens närmade sig att bli dåligt på den tiden.

Sista balen före betet stod i 3 veckor då jag tog av den för stödfodring.
Det syntes inget på den heller, men då så torkade den i solen vart efter jag tog foder.
Viktigt är att sköta om den öppna balen.
Den vill ha tak på sig när det regnar eller snöar och vill lufta sig när solen skiner.
Om man inte luftar den så blir det kondens under "taket" och då möglar eller ruttnar hösilaget.
Det måste också stå rent.

Jag skär bort plasten så att balen står kvar i en skål som skyddar mot marken.
Sedan så sätter jag nät över balen så att den håller ihop.
I nätet så hakar jag fast en liten pressenning (finns bra på Biltema) med elastiska laststroppar.
Så att balen får "mössa".
Och nu inser jag att jag borde ha tagit ett foto.

Ska inte balkarna hålla att stå utomhus när de fortfarande är inplastade?
Jo.
Väl producerade storbalar med ensilage håller i flera år.
Jag har förvarat balar ute i upp till 2 år utan att de blivit dåliga.
Om de skulle ha hållit längre tid vet jag inte, de tog slut då.

Jag blir helt gråtfärdig när bal efter bal är möjlig. Dåligt plastade eller vad?
Ja antingen det eller för torra.
De är hur som helst felaktigt tillverkade.

Ska ringa högubben imorgon så får han väl ta tillbaka det...:crazy:
Det måste han ju göra, det är ju ett tillverkningsfel.

Man måste ju köpa storbalsensilage med garanti.
Jag har alltid fått alla dåliga balar utbytta.
Ja alla och alla, de få som har blivit.

Vid läggring gäller det att tacka över höet inför vintern.

*Översättning* "Vid lagring gäller det att täcka över höet inför vintern."
Ja och det gör man bäst med halm.
Om man täcker allt hö med ett lager av halmbalar så möglar det inte.
Halmen hanterar fukten samt låter höet andas.

Plast riskerar att stänga in fukten men fungerar om det är mycket torrt när man lägger på det.

Och då behöver man dessutom få tag i halm. Och de flesta fälten med sädeslag låg under vatten både 2011 och 2012.. Man kan med lite tur få tag i halm, men den är då svindyr.. Eller så får man köra långt för att hämta den.

Eller vad händer med höet om man lägger hygieniskt dålig halm över?

Fiberduk (absolut inte presseningar, de är alldeles för täta) kan funka om man inte får tag i tillräckligt med bra halm. Jag bor i södra Sverige med dessa eländiga fuktiga vintrar men jag har lyckats att lagra hö riktigt bra, enstaka balar har blivit dåliga.

Om halmen är dålig ja då får man nog för säkerhets skull ha halmen längs väggarna och sedan ett mellanrum på minst en halvmeter mellan hö och halm och fiberduk ner längs sidorna på höet vilket kräver ännu mer utrymme men det borde funka... tror jag. Jag skulle dock aldrig göra mig besväret att lassa in dålig halm på höskullen så roligt är det inte att lasta halmbalar :meh:. En vacker dag ska det ju dessutom ut igen om det inte går att använda som strö :crazy:

Jag köper småbalshalm, av bra kvalité, ja det är inte jättelätt att få tag i och ganska dyrt, men jag tycker det är lättast att hantera och använda. Halmen staplas runt väggarna och sedan småbalshö, vilket också är dyrare men återigen lättast och smidigast för mig att hantera. Och så fiberduk över. Har funkat riktigt bra. Höet jag köper har legat på skulltork och de balar som blivit dåliga har legat ytterst och inte varit riktigt täckta. Fiberduken håller nämligen inte för den ganska trinda stallkatten som gärna ska sova där uppe vintertid som en liten prinsessa på ärtern ;)

Om jag inte får tag på mer bra småbalshalm ja då får jag nog ge upp att lagra småbalshö skulle jag tro :(

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 529
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar