Dåligt hösilage

Sv: Dåligt hösilage

Och jag kommer från skaraborg. Min pappa har ett jordbruk med ca 50 ha åker. Han skördar inget hö längre, för det går inte att få det i tillräckligt bra skick för att kunna säljas. Senaste 10 åren har han bara skördat och pressat hösilage och ensilage. Nu säljs allt hans grovfoder bara till mjölkbönder, så mestadels blir ensilage.

Kanna fler bonde här omkring som fick in bra hö så det var inte helt omjölig trotts en dålig sommar.
Vid läggring gäller det att tacka över höet inför vintern.
Det här med Dåligt hösilage, det verka som det kan bli dålig å avsätt om det är torr eller blott, the old Gris I Säcken.
Vid hö köp kan man se vad man betala för innan man släppa hem det.

Kanna fler bonde här omkring som fick in bra hö så det var inte helt omjölig trotts en dålig sommar.
Vid läggring gäller det att tacka över höet inför vintern.
Det här med Dåligt hösilage, det verka som det kan bli dålig å avsätt om det är torr eller blott, the old Gris I Säcken.
Vid hö köp kan man se vad man betala för innan man släppa hem det.

Problemet är att det blir dåligt hemma för att man inte kan lagra det torrt hela vintern

Problemet är att det blir dåligt hemma för att man inte kan lagra det torrt hela vintern

Jo men det har vi prata om förut Korven, du för täcka över det hemma med en presenning, bil eller party tält som annansera har på buka. Ställ bolarna på pal och täck hö med halm eller filter, samma som on du hade en lador.

Man för använda järnen och hitta lösning istället att gnälla och hitta på en massa ösäkt, sen kasta skit på mig för jag idiot förklara alla som Nova påstå.

Det är väl upp till hästägaren att bestämma vad man vill fodra med!
Höslilage eller hö av bra kvalitet spelar ingen större roll!
Idag är det massor av bönder som gör hösilage till häst (betydligt torrare än det man ger till kor och utan "syra")

Att lagra hö en normal skånsk vinter är näst intill omöjligt:
Har under flera är täckt hö med halm, fiberduk och med eller utan pressning och nog fan blir de yttersta balarna grön ludna när våren närmar sig.
Då är det inget skit hö som är inlagt utan hö av bra kvalitet torkat med tork av samma försäljare som ett visst stort djursjukhus här nere köper.

Har man torrt klimat räcker det bra att täcka över, är det för hög luftfuktighet så är risken uppenbar att fodret möglar trots att man anstränger sig för att skydda höet. Ska man förvara hö över vintern där det fryser är det betydligt mindre krav än i sydliga landskap som Skåne där det inte är ovanligt med regn och plusgrader stora delar av vintern.

Nej jag är jätteallergisk mot hö, damm, pollen mm.

Vet inte varför du kallar det kofoder? Det är bättre näringsinnehåll än vad höt jag haft har, hästarna gillar det och det är hösilage framtaget för hästars behov. Det är det viktigaste.

Jo det är mögligt när man öppnar det. Vi har fyrkantsbalar som är packade som stora kakor och balarna är inte jättestora, delat på fyra hästar så hinner det inte bli dåligt. Det är inte I balarna som möglet finns utan runtom.

Det låter som det skulle vara något sånt. Jag blev mest osäker på om vi förvarar det rätt, om balarna verkligen tål att stå utomhus. Men det är som du säger, kanterna är fuktiga och där börjar mögel växa innan vi ens har öppnat dom.

Nej jag är jätteallergisk mot hö, damm, pollen mm.

Vet inte varför du kallar det kofoder? Det är bättre näringsinnehåll än vad höt jag haft har, hästarna gillar det och det är hösilage framtaget för hästars behov. Det är det viktigaste.

Sto det på packet? Framtaget för hästar?
Sto det ett näringsinnahål etiket på?
Garanti på kvallitet och fri av botulism?

Det är enkelt att avgöra om ett silage är skördat emd tanek på hästar eller kor. Till kor ger man företrädesvis enilage som har låg torsubstans så där en 45% och lägre hästägare vill vanligen ha en torrsubstans på 50-65%. Vilka värde man önskar varierar beroende på vilka hästar som ska äta det, men vanligen vill man ha mindre grovt foder än kossornas mat. Givetvis går det att fodra med hästmat till kossorna och komat till hästarna, stämmer bara värdena med vad man vill ha så är det bra mat för båda djurslagen.

Det är inte lämpligt att fodra några djur med foder där dét finns risk för botulism, men prover på grovfoder har jag inte hört talas om att men tar.

Det står ingenting på paketet. Varken till hästar eller kor. Det är liksom vit plast.

Det största kända botulismutbrottet hade sin upprinnelse i ett parti kontaminerade pellets. Inte grovfoder ö h t. Ytterligare ett stort utbrott (i Skåne) berodde på bete på ängar som stått under vatten delar av året. Inte alls plastat grovfoder i dessa fall.

Var hittar du garanti på värden på torrhö? Står det på balen att det är för hästar?

I know that Lovis.
Gud, du och jag har prata så mycket om det här och du vet vi kommer aldrig att hitta en kompromis!
Du och dom andra för gärna köpa gris i säcken och ta risker;
Jag vill titta - känna - lukta på det jag foder hästen med, helst innan jag köpa, det är mitt "garanti" Lovis.

Här klimat förändring gjort det omjölig att få ta på bra häst foder och import är ingen option......då för man fundera på att flyta till ett bättre häst klimat, importera hö eller hitta en annan intress.
I Arizona fick vi ta in hö från Bull Head on the Colorado River där dom hade Alfalfa och Rygrass odling, vill vi har Timothy fick vi importera det från Colorado State up around Larado.

Senast ändrad:

Alla gör som de vill, det är. Inget fel i att fodra med hö och skulle jag ha chansen att välja perfekt hö hade jag förmodligen gjort det. Det som blir fel är när man som du attackera folk med exempelvis duma kommentarer om komat som du gjort här, då går amn från att ha åsikter till fula påhopp. Det är bättre att framföra sina argument sakligt och då får man bättre gehör, en sakligare diskussion och som bonus bättre stämning.

Du luktar på varje bal när du köper 10 ton? Nä, det där går jag faktiskt inte på.

Själv fördrar jag att producera själv framför att köpa, bättre garanti går inte att få.

Sto det på packet? Framtaget för hästar?
Sto det ett näringsinnahål etiket på?
Garanti på kvallitet och fri av botulism?

Samma frågor kan man ju ställa om hö.

Exakt varför skulle hösilage vara olämpligt som hästfoder? Mer än att det är din personliga åsikt.

Det är inte lämpligt att fodra några djur med foder där dét finns risk för botulism, men prover på grovfoder har jag inte hört talas om att men tar.

Hygienprover finns, men det kanske inte visar några direkta riskvärden för botulism? Antar dock att ingen gör detta i så fall eftersom att risken ändå får ses som liten.
Risken för botulism/bakterier kan alltid finnas i hästarnas närmiljö hur vi än gör.

och ett litet kl:

Då jag ofta hör att man fasar sig över ensilage/botulism:
Man får tänka på att botulismbakterier kan utvecklas på många sätt, t o m i hästens hagmiljö, i marken (men inte för den sakens skull håller vi hästarna inne). Därför är det ingen mening att tro att det enbart finns i ensilage/att man undviker det därför då det inte är så stor risk eller att man går säker för att man utfodrar med hö för den sakens skull. Det är inte så vanligt att hästar drabbas idag.

Detta är något som jag kan tycka ensilage är ganska smutskastat av i onödan, det finns en viss risk ja och beroende på vilken ts - men botulism kan fortfarande uppkomma på så många fler ställen.

För mig är det lite som att undvika exempelvis olika ridanläggningar, för rädslan av smitta eller influensavirus som också kräver hästliv då och då.

Senast ändrad:

Lovisaleonora_;15843493[B skrev:
]Du luktar på varje bal när du köper 10 ton[/B]? Nä, det där går jag faktiskt inte på.

Själv fördrar jag att producera själv framför att köpa, bättre garanti går inte att få.

Japp, 6 ton alfalfa på flatbed trailer och Ford Excursion i Bull Head, 50kg bal, kola värja bal när vi lästat på.
Nu är det 200kg. rund bal häst hö, aldrig hittat mögel eller kadaver i.

Aha, rik bonde med egen press och plast maskin! Säja mig, har du skälgång för att driva ut djuren, orm och små gnager innan du slå och packetera?

Det är enkelt att avgöra om ett silage är skördat emd tanek på hästar eller kor. Till kor ger man företrädesvis enilage som har låg torsubstans så där en 45% och lägre hästägare vill vanligen ha en torrsubstans på 50-65%. Vilka värde man önskar varierar beroende på vilka hästar som ska äta det, men vanligen vill man ha mindre grovt foder än kossornas mat. Givetvis går det att fodra med hästmat till kossorna och komat till hästarna, stämmer bara värdena med vad man vill ha så är det bra mat för båda djurslagen.

Har lite svor att hänge med ditt inlägg Lob:confused:
Kan inte svara för andra men den har häst äger vill har mer än 50% TS, vatten kan hästen få i en hink.
Ett foder som ger djuren ränna skit kan inte vara bra.

Det är bara att skicka in hund i vallen innan man slår. Så klart. Orm har vi inte härnere i den omfattningen att det blir ett problem, de flyttar sig dessutom i god tid när de tunga maskinerna är på ingång.

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 529
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar