Dåligt hösilage

Sv: Dåligt hösilage

Beklagar att du har svårt att hänga med, men välkommen i klubben, dina inlägg är tidvis kryptiska. Ta det inte som kritik mot dina inlägg, men du är inte riktigt rätt person att kritisera andra så där gnerellt. Är det något som är oklart så fråga så förklarar jag.

Får en häst problem med hösilage och diare ska man naturligtvis inte ge den det utan hitta ett alternativ.

Hö innehåller också vatten, ca 14%, vill du ha det i en spann också?

Men sluta med dina fantasier och felaktiga bilder av vad ensliage år 2013 är. Blir så sjukt tröttsamt med ditt ältande om kofoder och försurade magar osv.

Har man inte vårt fuktiga klimat blir man mindre bunden vid skulltork. Det handlar inte om att torka det när det kommer in, utan under lagringssäsong. Vilket gör BRA hö till ett V Ä L D I G T dyrt foder i Skåne.

Enligt många proffs grovfoder producenter är det ypperligt svårt inte bara i skåne län, med de milda fuktiga vintrar vi "numera" i regel har i sverige, att förvara även det mest perfekt skördade hö under vintern utan att risken är stor att det ändå blir dåligt. I stort sett behöver du då fläktar gåendes hela vintern igenom och det är väldigt få som har möjlighet till sånt.

Jag läste på en amerikansk site där någon uttalade sig om hö i Sverige. Han kunde inte förstå att vi var så korkade att vi försökte få till bra /billigt hö i Sverige med det klimat vi har,

Min fundering är HUR länge balarna håller sig efter att de öppnats?

Det är varmt ute nu, och då håller sig hösilage inte många dagar...

Behöver inte alls vara något fel på fodret i sig!

Inte mer än en MAX tre fyra dagar. ( snarare tre) Man kan iofs efterhässja och få lite längre bruktid.

Dvs man lägger tex upp en slana mot staketet. ( Har man inget brädstaket kan man tex ta två tunnor och lägga en bräda mellan, ta två hinderstöd och en bom, två stolar och en lång gren etc).Och när man öppnar en ny bal så drar man ut och liksom strösslar hösilaget över slanan så att det är en luftkanal underst. Hösilaget ska ligga luftigt inte i täta kakor.

Jag brukar lägga ungefär vad jag fodrar med på en eller två dagar på hässjan och sen fortsätter jag att fodra ut balen från rullen.

Och fodrar alltså med det som ligger på hässjan sist. Det har då eftertorkat och inte satt värme. Funkar bäst om det är soligt och blåsigt. Och om hösilaget är rätt torrt från början.

Men man måste hela tiden vara observant och kassera vid minsta misstanke om att efterhässjningen misslyckats ( dvs hösilaget är varmt, luktar konstigt, mögel vid okulär besiktning)- man får ta upp strån och titta på dom NÄRA.:wtf:

Det är bättre att övergå till att fodra med bra halm och ge kraftfoder och lucernpellets- än att fodra med tveksamt hö/hösilage.

Senast ändrad:

Hur hösilaget är i slutet av säsongen beror MYCKET på vilken leverantör man har och när man får hem det.

Det bästa är att ta hem allt man behöver för vintern redan vid skörd och sedan inte flytta balarna förrän man ska öppna dom.

Vi brukar få hem leveranser 2-3 ggr pga av att vi inte har plats att ställa så mycket åt gången ( och jag har själv inte traktor så jag kan inte hantera om man ställer balarna ovanpå varandra). Men jag försöker få hem det som behövs fram till betessläpp så tidigt på våren som möjligt. Helst innan vintern är "slut".

I år fick vi ta hem det sista av annan leverantör pga ett missförstånd av vår ordinarie leverantör och kan säga att det MÄRKTES skillnad. Den nya leverantören var a/dyrare per bal b/har plastat med mindre antal lager och c/ balarna något mindre d/ betydligt mer ogräs ( skräppor).

Ja man vill ju inte betala för skräppor precis.

Jag tyckte plasten kändes lätt och skar bort ett litet stycke och gick in i köket och pillade med pincett. Jodå.... bara ungefär 2/3 vad vår vanlige har i balarna,

Och jag har haft skador i 6 av tio balar från den nya leverantören. Men inte så att jag behövt kassera hela balar. Som tur var hade jag baltejp hemma och tejpade över alla små skador som jag såg som kommit när de flyttades. Annars hade nog hela partiet gått åt skogen totalt. ( Finns speciell tejp att köpa för att laga hösilagebalar med, kostar en hundralapp för en rulle men det är det värt- gå över era balar direkt när ni får hem dom och tejpa alla skador).

Men jag köper INTE från dom nåt mera. Så har ni en bra leverantör av hösilage BEHÅLL DEN!

Right, skicka ut drivern så han soppa rent Skåne slätt :bump:
Bara driven inte bär iväg till näste länskap som det bruka att göra :D
men killing och lite annat bruka ligga kvar medan hund jäveln förtsättar med sitt behägliga jäkt :banana:

Inte mycket orm? bruka vara gott om där det finns sork och sånt.
Minns när jag var 10 och hjälp till med hö i Minnissota på Unckle Hanks farm, hål på att press och stacka på vagnen när jag såg en Blow Snake halv pressat i en hö bål "still fighting" vi lek med den ett tag tills Unckle Hank fick ut den.

Jag läste på en amerikansk site där någon uttalade sig om hö i Sverige. Han kunde inte förstå att vi var så korkade att vi försökte få till bra /billigt hö i Sverige med det klimat vi har,

Intressant Korv, "försökte få till bra/billigt hö"? non som har varit här på summer besökt?
När man tänk efter, hö pris har inte gått upp så mycket att man kan fråga sig hur det kan gå ihop? minns 1976 hö gick för .75or. jag betalt 2sk. för den här sista last! inflation har inte slått så hårt mot jordbruks produkter som med allt annat.

Men snälla du.
Ja det är framställt för hästar, så torrt som möjligt. Kor får bra mycket blötare ensilage-inte hösilage.
Etikett med näringsinnehåll? Ja jag har analys på det om det är det du menar.
Garanti på kvalitet? Ja det är väl det man menar när man blir ersatt med nytt av bonden om något är dåligt.
Botulism är en bakterie som tillväxer i höt, det finns inte från början så det är omöjligt att garantera.

Det är ingen stor risk att ensilage-ätande häst får botulism heller!

En retrospektiv undersökning av Bergold (2007) visade att 65 fall på häst anmäldes till försäkringsbolagen under perioden från 1995 (uppgifter från två bolag), 1997 (ett bolag) eller 1999 (ett bolag) till 2005. SVA bedömer att detta sannolikt är en underskattning av det verkliga antalet fall, då många hästar är oförsäkrade. Botulism på häst anmäls endast sällan till Jordbruksverket fast det är anmälningspliktigt, kanske för att det är svårt och kostsamt att verifiera diagnosen. Under perioden 1995-2009 anmäldes endast tre fall på häst (1998 respektive 2008) dit, vilket tyvärr gör registret oanvändbart för övervakning av sjukdomsläget för botulism.

De bönder jag känner har börjat med torrare ensilage till sina kor. De vill inte heller plasta in vatten.

En stor anledning till att priset inte gått upp så värst mycket är att hanteringen numera är nästan uteslutande maskinell. runt 1976 så var det vanligt att hässja höet och det är ganska hårt manuellt jobb = dyrt. Idag tar man ensilage/hösilage på det mesta och storbalar, dessutom kan man välja att bara ta hö om det är gynnsamt väder för att torka.

Dina hundars uppförande får du stå för, jag vet vad jag pysslar med i alla fall. Och har heller aldrig haft något kadaver i balarna, ställer inte ut balar i hagen så vi går manuellt igenom varje bal efterhand som vi fodrar. Alltså fullständig koll på att det INTE funnits några kadaver under de år vi hållt på (sedan 1995).

Jag ser inte heller hur din utvikning om ormar är applicerbart i vårt fall, vi har inte problem med orm - varken i foder eller i naturen.

Ibland kunde vi få ihop ett hässja lag när vi såg att vi skulle inte få det in torr, men för det mesta var det att vände , stränga och kör in.

Kom inte ihåg vad en ny Massey 135 gick för , men med tänk på vad en ny traktor koster nu har jordbruks produkter inte hängt med alls.

Dom flesta bonde har ingen press/plast maskin, dom har inte råd så dom hyr in en sån, då kan dom inte vara så krassen om att passa vaderleken.

Senast ändrad:

Så är det faktiskt. Även om grässkörd till viss del har mekaniserats så har priserna på maskiner och diesel stigit ENORMT, priserna på foder däremot (grovfoder i synnerhet) har inte alls hängt med.

Dina hundars uppförande får du stå för, jag vet vad jag pysslar med i alla fall. Och har heller aldrig haft något kadaver i balarna, ställer inte ut balar i hagen så vi går manuellt igenom varje bal efterhand som vi fodrar. Alltså fullständig koll på att det INTE funnits några kadaver under de år vi hållt på (sedan 1995).

Jag ser inte heller hur din utvikning om ormar är applicerbart i vårt fall, vi har inte problem med orm - varken i foder eller i naturen.

Va bra du vet vad du pyssla med, har fullständig koll och att det finns ingen orm i Skåne.

Men vad är det för problem du har med att vi inte har PROBLEM med orm i våra trakter? Det finns pintjockt med orm på sina ställen i Skåne, men VI HOS OSS har inga trubbel med ormar. Varken i foder eller naturen.

Känns det väldigt jobbigt att acceptera att vi faktiskt kan sköta kollen på det själva?

Det är just det jag mena, hur f-n kan bonden få det att gå ihop?
bara plast maskin koster nästan 1-mil. och håller inte mer än 3 år före an kullager är slut, dom tål inte dom tung 500kg+ baler. det är därför ingen bonde här omkring har en.

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 529
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar