Dåligt hösilage

Sv: Dåligt hösilage

Under vintern. Sammanlagt tror jag vi nu närmar oss 150 balar, men har fått byta leverantör då det tog slut så jag har tappat räkningen nu, orkar inte kolla igenom alla kvitton..
Hittar du tillräckligt med bra hö åt oss någonstans?

Senast ändrad:

Sorry, wish I could help, känna inte till din del av landet så val, bor i Väst Göte.
Blocket finns, bra tid, bonder vill tomma förråd nu inför slåttern.

Vintern måste har varit kort där nera, jag gick åt 4500kg år dom har två.:banghead:

Man måste ju ha bra lagringsmöjligheter om man ska kunna ta hem nog med torrt hö för så många höstar för att hanteringen ska bli vettig.

Skåne har rätt lång betesperiod och inte så lång vinter.

Jag vet vad svensker mata sina hästar med.
Finns gott om riktig hö på blocket, jag köpt ett läst for två veckor sen.

Nädu, det gör det inte. Det finns gott om annonser på Blocket ja, men de flesta av de partier som jag varit och tittat på har varit hygienisk misär. Antingen har det inte varit bra nog väder när det tagits in, eller så har det inte förvarats på skulltork, något som verkar bli ett måste med tanke på hur vädret börjar bli nu för tiden.

Man måste ju ha bra lagringsmöjligheter om man ska kunna ta hem nog med torrt hö för så många höstar för att hanteringen ska bli vettig.

Skåne har rätt lång betesperiod och inte så lång vinter.

Det var det jag menade på, plus att det inte går att få tag i bra hö i så stor mängd. Det verkar dock som att någon istället snöade in sig på att mängden var för lite(som inte alls är helt uträknad) i stället. Summan är att vi har haft som mest 15 st hbl och fbl, en del dräktiga med fri tillgång på hösilage. Det går åt massor! :banghead:

Vintern är kort, det var bete i december härnere.

Och det går inte att förvara hö vettigt utan skulltork. Det finns säkert hö, men det är så pass dåligt att man inte kan fodra med det. Luftfuktigheten härnere är brutal, vilket gör att allt hö som inte m e m har skulltorken på en gång i veckan blir förstört.

Uppenbarligen är det bättre att fodra med dåligt hö, än att fodra med "kofoder". :meh:
Jag har inte heller hittat något hö som duger hygieniskt. Jag har hittat allt mitt foder via blocket.

Det går typ inte att få tag på hö i mindre mängder heller. Jag har fått fodra med ett inte helt optimalt hö sista perioden innan betet, inte kul alls men har iaf hästarna ute hela tiden. I höst blir det plastat foder. De är så pass många nu attj jag kan hantera 200kgs balar utan att de blir förstörda när det är kallt.

Har alltid använt hö i alla år. Men nu har vi beställt hem hösilage.
Det var jättefint i början, och är fortfarande fint förutom att det har blivit fuktigt i kanterna innanför plasten och möglat. Sprider sig i stora delar av balen.
Ska inte balkarna hålla att stå utomhus när de fortfarande är inplastade? Jag blir helt gråtfärdig när bal efter bal är möjlig. Dåligt plastade eller vad? Ska ringa högubben imorgon så får han väl ta tillbaka det...:crazy:

Det blir alltid problem när man flyttar hösilage med klämma så här sent på säsongen, plasten börjar bli torr och är inte lika elastiskt så när balarna klämms ihop nu under våren blir det jättelätt luftläkage vid skarvarna. Då blir det som att du öppnar varje bal redan vid flytt tillfället och ca 1-2 vecka senare börjar de bli dåliga. En jag känner som säljer sätter numera alltid hela bottenlagret på pall så att de har en omgång de kan flytta utan att klämma dem om någon behöver leverans under senvåren just för att det aldrig funkar att flytta med klämma så sent om det inte bara gäller för förbrukning direkt samma vecka.

Har man inte vårt fuktiga klimat blir man mindre bunden vid skulltork. Det handlar inte om att torka det när det kommer in, utan under lagringssäsong. Vilket gör BRA hö till ett V Ä L D I G T dyrt foder i Skåne.

Men läs vad jag skriver. Härnere går det inte att hitta B R A hö för de summorna. Bra hö går inte ens att hitta, just nu. Den som sitter på fint torrhö inför sommaren, vill jag nog lova behåller det.

Min fundering är HUR länge balarna håller sig efter att de öppnats?

Det är varmt ute nu, och då håller sig hösilage inte många dagar...

Behöver inte alls vara något fel på fodret i sig!

Jag bor också i västra götaland och har haft hästar här i ca 30 år. Under de senare åren så har vädret blivit sämre o sämre o bra hö är helt omöjligt att få tag i. När det regnar hela tiden när höet ska skördas så finns det ju ingen möjlighet att få in torrt foder med bra hygien o värden. Jag slutade med hö för ca 7-8 år sedan efter att ha fått slänga nästan halva partiet som låg på skullen 2 år i rad. Nu fodrar jag storbal hösilage som är nästan lika torrt som höet men totalt dammfritt o oftast med superhygien o värde.

Du skulle nog lyckas mycket bättre här på buke om du slutade att totalt nedvärdera och idiotförklara alla andra. Du har säkert både det ena och det andra av kunskap som vi andra skulle kunna ha nytta av men eftersom du väljer ett sånt otrevligt sätt att förmedla dina kunskaper så är det svårt att ta till sig det du säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 529
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar