Mögel i hö - suck....

bettysmatte

Trådstartare
Ja, nu börjar det tydligen... Har kört hem sex hästkärror med hö som jag lagrar på två ställen. Idag när jag var uppe på det ena "loftet" märkte jag att vissa balar var svartprickiga och att en del kändes fuktiga. Jaha, bara att kolla igenom alla balar som var kvar där uppe. Fick kassera en 25-30 stycken och kunde behålla ett 10-tal. Nu ska jag väl inte pipa för mycket, eftersom det inte rör sig om några jättesummor pengar, men det känns ändå lite dystert. En del stackare förlorade ju flera ton hö förra vintern...

Vill väl inget speciellt med mitt inlägg förutom att "pipa av mig" lite grann... Det är inte det lättaste med bara 1,5 häst (haflinger och shettis :D). Hö möglar, och de flesta hösilagebalar är på tok för stora. Det är rättså jobbigt att köra hem mat, och sedan kasta en stor del av balen.

Sv: Mögel i hö - suck....

Vi funderar på att pressa lite småbalar ensilage nästa år, jag gör ju heller inte av med en storbale fort nog när det börjar bli varmare väder. Han som har den pressen bor åt ditt håll, och jag vet att han har pressat om stora till små. Det kanske kan vara något?

Jo, men det låter lite intressant. Det kanske kunde lösa mina problem... Skickar ett PM till dig lite senare!

Du och jag är PRECIS lika flitiga med inlägg på buke förresten ;)... Kolla antalet!

Jag nappar på detta och gnäller lite jag med. Jag får kasta över två ton mögligt hö i år....:mad:

Jag har gått över till hösilage nu men har egentligen för få hästar till balstorleken. Supersvårt att hitta småbal till vettigt pris och med hemkörning i mina trakter. Jag är helt nybörjare på hösilage också så nu är jag jätte orolig över att ge dåligt hösilage. Han som har producerat mitt ska komma förbi och titta imorgon, jag tycker att det lukar och ser skumt ut.....

Ett stort plus med hösilage (har dock bara hunnit med invänjning i 10 dagar ännu) är att hästarna fullkommligt älskar det! Det är ju lite plåster på såren.....

Nu har jag också gnällt!!

Du har ännu mer anledning att gnälla än vad jag har, så gnäll på du!! Mina hästar åt hösilage förra vintern och älskade det verkligen, så jag skulle gärna använda det igen. Men, som du också påpekar, så kan det vara svårt att få tag i lite mindre balar. Jag fick nog kasta ungefär 1/4 - 1/3 av mina balar som jag öppnade förra vintern. Trist!

De knep jag känner till är dels att man använder hösalt i små mängder och strör över varje lager, dels att man bäddar in sitt hö i en mur av halmbalar åt alla håll. En luftspalt mot ytterväggarna är också bra. Eller iallafall så är detta råd som minskar möglet något...
Om ni fraktar hö så försök att göra det i torrt väder, höet suger åt sej. Jag köper hö av en bonde som dessutom balar höet precis innan leverans, så han måste vara jättenoga med luftfuktigheten den dagen han pressar. Man får försöka att inte köpa hem mer än vad som går åt inom ganska kort tid, och - lite cyniskt egentligen - men låta bonden ta risken med den långa lagringstiden. Det underlättar också något om inte hörännet är precis ovanför stallet, då sipprar värme och fukt in underifrån.

De små fyrkantsbalarna verkar vara det säkraste för oss med få hästar, men det är inte så många som har redskap som kan pressa småbalar! Det lär ska också finnas minirundbalar, tror jag!:p Går man över till hösilage får man inte glömma att räkna om dagsdosen efter en lägre ts-halt, hästarna ska ha fler kilo hösilage/dag än hö. Man bör också vaccinera mot botulism.

Jaja, kanske ni redan vet allt detta, men jag skrev iallafall, ifall det kan vara något av värde!

Det lär ska också finnas minirundbalar, tror jag!:p

Jag har fått tag i 35-40 kg minirundbalar till mina två hästar. Funkar kanonbra! Smidig hantering men det är ett minus, det blir mycket plast att ta hand om.
Någon som vet om man kan slänga det till återvinning/brännbart?

Har kapitulerat... Jag har insett att jag inte klarar höt en hel vinter när jag inte får tag på halm att täcka med.:crazy:

Håller nu på och trimmar in hästarna på ensilaget vi tog i somras .. det som egentligen skulle varit hö..

Stora balar och visst kommer det bli en hel del att slänga. Inte tu tal om det... Men jag har i alla fall inte slitit i mitt anletes svett för att få in det, för att sen slita i mitt anletes svett för att kasta ut det igen.
Ensilaget har vi ju bara slagit och rullat..

Jag skulle kunna tänka mig balar på 100 kg, eller så. Mina två äter nu 13 kg hö/dygn, och skulle säkert kunna äta ca 20 kg hösilage/dygn. Då hade balen gått åt på 5 dagar, och så länge tror jag att den håller sig i de flesta väder. Men 300-400 kg storbalar, det fungerar ju bara inte...

jag har två hästar travare och ett fullblod,köper hösilage funkar jätte bra,är nästan lika torrt som hö,har inte behövt slänga något nästan.han som gör det åt mig är en jätte duktig bonde:)

har samma problem som du....också en shettis och halvblod. har gått över till mini balarna i år...jättesmidigt, men gud va dyrt det blir;)

Jag ger sen flera år hösilage, just pga lagringsproblemen med hö under de här sk vintrarna som är nu.

Skulle gärna ha 'mellanstorlek' på balarna, gör av med 40 kg/dag ungefär, och 150 kg:s bal skulle vara perfekt.

Har 40 kgs småbal, kostar gör det ja. Fast jag har för länge sen 'bestämt mig' för att det är värt det. Värdet är precis om jag vill ha det (dvs lågt MJ och hög kvot), det är inga problem med lagringen och hästarna älskar det. Däremot kvider plånboken. Men den kved ju när jag fick kasta hö med, eller kasta storbalssilage som inte gick åt i tid. (Jag är petig, max tre dagar i plusgrader, max fem i minus, kan sträcka mig till en vecka när det är smällkallt).

ja det är verkligen hopplöst med hö, tycker dte blir sämre för varje år.... :crazy:

mitt är inte mögligt förutom någon bal då o då och det dammar inte, men gott luktar det verkligen inte!! men det är ju fullkomligt hopplöst att få tag på nåt bättre, och småbalsensilage finns det ingen i trakten som har! så jag blöter allt hö, än så länge har dom inte fått astma... :crazy: men det känns verkligen inte bra att fodra med hö som inte är perfekt så jag ska köpa horsehage istället nu i januari...

synd att det är så himlans dyrt bara, 3,75 för kilot! :eek: plus att det är 15 mil en väg för att hämta det.

jag avundas alla som bor runt sth eller i skåne för det verkar vara dom enda platser i landet där det finns småbalshö/ensilage...

Bokar man under våren för hela året så är priset lägre.

Visst småbalar är dyrare men de håller.
Dyrt blir hö om man får slänga hälften. Det är resor och analyser mm man måste räkna in i alla kg-priser.
Det verkar öka med småbalstillverkare nu när efterfrågan ökar.

Är det någon som vet hur miljönvänlig eller ovänlig ensilageplasten är?

Är det någon som vet hur miljönvänlig eller ovänlig ensilageplasten är?

Inte så värst snäll, man får ju absolut inte bränna den själv. (Och gör man det så bolmar det som bara fan och luktar päckel.. har jag hört.. dessutom förbränns den inte riktigt utan en del smälter bara. Har jag också hört.. :angel: )

Här är lite info jag googlade fram: http://www-v2.sp.se/sv/general/publ/pof/P&F nr4 99 SMP.pdf

Gammal info men själva förbränningsdelen stämmer.

Däremot om ensilageplasten samlas in och återanvänds blir den ju miljövänligare så (Svepretur t ex samlar ju in). Däremot har jag inte hittat något än om miljöpåverkan vid produktion, men plast är ju sällan snäll att tillverka, så där borde det bero delvis på hur mycket de får in för återvinning.

Tack för länken!
Det är det sämsta med hösilage, plasten.
Hoppas man kommer på någon bättre "plast" eller förpackning, för miljön.
Det är det som gör att man helst har hö men lagringsmässigt är det svårt i södra Sverige, om man då jämför med hösilage.

vanligt småbalshösilage är inte alls så dyrt, runt 2 kr kilot. det är just horsehage som verkar vara dyrt. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Har alltid använt hö i alla år. Men nu har vi beställt hem hösilage. Det var jättefint i början, och är fortfarande fint förutom att...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 395
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 143
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö. De 65...
Svar
2
· Visningar
1 195
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 377
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka