Modetrender inom travet

Nebraska

Trådstartare
Liten spinoff på syntetseletråden.Men bara en tvååring tränandes hemma här i skogen så inser jag att jag ligger lite efter.Vad är det som "gäller" för dagen?Och vad minns ni för gamla trender?
Lines kommer mest ihåg den vita tejpen man skulle ha på huvudlaget :D .

Sv: Modetrender inom travet

Jag tycker det verkar blossa ut mera att allt ska vara så personligt å snyggt.... Typ egna handdukar med namn, pannband med namn, förbyglar med namn m.m.
Förr så dög det med en "vanlig" snabb sele (minns inte vad de heter) Men nu är det klick som gäller och det ska ju inte vara läder heller... syntet å lättvikt...
Sulkysarna ska ju vara lätta såklart å gärna snygga hjulsidor, så det blir lite extra dyrt då... Bara en ny fräsch sulky kostar ju inte så lite...
Phu... det kostar ju en del att ligga på topp märker jag nu när jag skriver detta hahaha.... Men det är ju såååå kul att sakerna ser "bra" ut även om man kommer sisst.... ellerhur?!

Vita tejpen kommer jag ihåg ;)

Modet just nu är väl att du inte ska se ut som alla andra ....

man ska väl aldrig se ut som alla andra! det blir ju så tråkigt då (säger jag som lindade in stängerna på pappas vagn med gröna och vita plastband det såg ut som en poklagris) tejpade grönt och vitt över hela huvudlagen osv. jag var väligt påhittig som ung och pappa skämmdes ögonen ur sig och det gör han än haha.

tex då jag ahde min häst i träning så vägrade nästan tränaren låta mej sela ut henne i lila men ska den som ger sej hehehe.

sen tycker jag ändå alla ser ut som alla andra. :(

nilema skrev:
Vita tejpen kommer jag ihåg ;)

Modet just nu är väl att du inte ska se ut som alla andra ....
Tur man har en häst som sticker ut då :angel:
Jag är inte så mycket för dessa färgglada nymoderniteter :crazy:

färgglatt har väl funnits länge min pappa och mamma har haft lila på sina travhästar i alla tider (med undantag då jag skulle ha grönt och vitt på en) så det lär ju hänga med jämt, den färgen vare sej man vill elelr inte., för allt är ju typ lila i stallet haha.

cämela skrev:
färgglatt har väl funnits länge min pappa och mamma har haft lila på sina travhästar i alla tider (med undantag då jag skulle ha grönt och vitt på en) så det lär ju hänga med jämt, den färgen vare sej man vill elelr inte., för allt är ju typ lila i stallet haha.
Jo förvisso, men jag menade mest selar och huvudlag i glada färger... :crazy:
Det absolut värsta är de som har en förkärlek till rött, dessa individer verkar inte heller ha någon gräns, utan ALLT ska vara rött och helst ska hästen ha onödiga luddar och muffar, "trosor", Huva, 4 bandage osv... :eek: :crazy:
Själv försöker man diskret gömma all extra utrustning... :angel:

//Humlan- allt i svart, förutom banden i manen.

ja det finns ju gränser det kan ju faktiskt bli mer likt en cirkushäst än det är snyggt.

men det behöver inte vara färgglatt för att vara snyggt...

Hahahahaaa........tänk när en häst kom och skulle köra fort på vår travcamp och kom ut som en jävla julgran. Rött huvulag och röd sele och tömmar. Rött selunderlägg och röd brösta (tror tilloch med det var rött ludd på den) och som pricken över iiiet.......röda bandage. Buon Natale......for det ur mig mitt i sommaren. (God jul). Han svarade ochså av bara farten God jul till mig. När jag sen mötte honom igen fick jag onda ögat. Jag skrattar fortfarande bara jag tänker på det.
gulan fd.gulla

Jag vill gärna skaffa mig en hästägardress.Inte minst för att de försvinenr allt mer.Men en bra ide då är att ha en starthäst först :angel: .

Syntet är ju inne, och QuickHitch, men det har väl helt praktiska anledningar. Man behöver färre vagnar när man åker med några stycken, det blir smidigare i stallet när inte alla måste ta upp plats i gången för att remma. Har man lite otur med boxgrannar som okuperar uppbindningarna kan man gå ut och klicka på vagnen. Syntet är ju lättskött och sparar tid för hästskötarna, dessutom är de billigare i inköp.

Det verkar vara inne med färgade huvudlag och selar. Jag tror det beror på utbudet, att de finns nu. De som har röd sele och huvudlag nu är de som hade rött selunderlägg, bröstludd, ryckhuva och bandage för 10 år sedan.

I övrigt verkar det vara inne att ha så lite utrustning som möjligt på hästarna. De som kan går utan check, de som kan går utan gamascher. Tror detta har kommit mer och mer allt eftersom fler och fler svenskar åker till Frankrike, där kör de gärna utan båda check och nosgrimma om det funkar… Men vissa där kan knappt skritta hästen för vagn utan strykkappor…;)

Själv gör jag ungefär som Humlan, har mest svart men ibland kan de smyga sig in lite blått och kanske något litet vitt kantband. Om bandage används är de alltid svarta. Vill inte ha namn på förbygel, men kan tänka mig på pannband om hästen duger något till. Då kan hästen även få en walshlädergrimma med namn.

Mörka hjulskydd är väl inne sedan det blev tillåtet, jag tycker det är snyggt.

Lines skrev:
Jag vill gärna skaffa mig en hästägardress.Inte minst för att de försvinenr allt mer.Men en bra ide då är att ha en starthäst först :angel: .

Gör det! :bump: Jag tycker det är roligt med hästägardressar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 096
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka