Moderlöst föl - tillvägagång utfodring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillekarl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 268
L

Lillekarl

Vi har ett moderlöst föl, hennes mamma fick vi avliva ca 10 timmar efter fölningen. Fölet hann få i sig råmjölk. Ett ponnysto har adopterat henne och hon är nu 3 veckor gammal och mkt välmående hittills. Vi måste dock ge henne mjölkersättning. Jag undrar bara om det är ngn som vet hur ofta man skall nappa fölisen? På Krafftpaketet (hink/säck) står att hon skall ha en viss mängd blandat med viss mängd vatten 5 gånger per dag. Samtidigt läser jag på Kraffts hemsida (krafftskolan) att det moderlösa fölet skall dia ca 3 ggr/timma. Vad är rätt egentligen?

Sv: Moderlöst föl - tillvägagång utfodring?

Jag var med och födde upp ett föl för ett par år sedan vars mamma dog när den lilla var tre veckor.

Vi lät det gå ca 45 minuter mellan matningarna i början. I princip blev det matning varje timme alltså (tog väl 15-30 minuter allt som allt och när vi kom in igen ställde vi klockan på 45 minuter).

Men jag minns inte när vi började ge mer sällan.

Idag är hästen fyra år och helt frisk och fick sitt första föl för någon vecka sedan!

Hur matade ni fölet? Med nappflaska eller hink. Och när började ni med kraftfoder? Det blir ju bara mer o mer som fölet skall äta... Är rädd att hon inte skall orka äta upp allt hon skall få i sig på en dag...

Hon vägrade att dricka ur flaska eller hink så vi var tvungna att spruta i henne mjölk med en stor spruta (utan nål förstås). Det var tämligen omständligt... Man måste mata så ofta och mycket att de får i sig tillräckligt. Denna fölungen ratade Kraffts mjölk och drack bara Salvanas.

Jag minns inte när hon började få kraftfoder.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 891
Senast: MayGrace
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 871
Senast: cirkus
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 998
Senast: CK
·
H
Foder & Strö Har ett stoföl på 8 veckor som är lite tunn. Verkar som om mitt sto mjökar "lättmjölk":crazy:. De har gått på sommarbete sedan fölet var...
Svar
6
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka