mode i att vara "anti-täcke"

Sv: mode i att vara "anti-täcke"

Iofs tror jag inte att hon gick under träden spec. mkt under de timmarna, då resten av flocken inte var där, men jag vet inte, jag såg ju bara när jag hämta henne och då stog hon inte under träden.
Men om man tänker evolutionsmässigt så är ju araberna inte avlade för att tåla regn, utan sträng värme/kyla.

Menom vi skulle ponera att hon reagerar så här pga av att hon är ovan (vilket jag tror är mest troligt) så skulle man ju lätt kunna ändra på det med rätt förutsättningar? Dvs bara släppa henne i en hage med massa naturligt skydd + ordentligt vindskydd och fri tillgång på grovfoder.

Just nu så täckar jag mer än vad gjorde förut, men det beror enbart pga av att vi har blivit tvugna att flytta, och då till hagar med sämre förutsättningar och det känns inte riktigt fair att sluta med täcken under de förutsättningar jag har nu.

Vet inte riktigt heller om man kan kalla min häst ovan med att gå ute i regnet. Hon går som sgat otäckad i sommarregn om det inte är ihållande.

Alexandra_W skrev:
Han är uppvuxen på lösdrift, täckeslös. Han har dock under hela tiden jag haft honom haft STORA problem med regn så han blir genomvåt. Han står och skakar hysteriskt, med spända muskler och uppdragen rygg och rumpa. Det räcker med ett ihållande sommarregn. Och han hackar tänder av att i plus 20 spolas så han blri genomblöt med VARMVATTEN banne mig.

Riktigt så stora problem har nog inte min pålla med vatten, dessutom älskar hon att bada i varmvatten ;)

Ks tror jag inte hon har. Hon visar iaf inga symptom på det, men det kan ju som sgat vara symptomfritt.
Men det jag reagerade på var att min häst skulle vara sjuk som inte kunde vara utan täcke vid ihållande regn. Det låter ologiskt i mina öron då hon aldrig har varit dålig eller halt (hon har varit halt 1 gång/3 år pga hovböld) och dessutom får mkt beröm för att hon är i bra kondition av både vet och kiropraktor/massör.

Men onormalt, det kan jag köpa. Ovant möjligen.

med sjuk menar jag att det kan vara något som är i obalans..t ex hästar som lätt får skavsår , nåt som gör huden väldigt känslig....såna hästar brukar också vara frusna av sig, det kan vara stress eller vadsomhelst som gör att nåt organ inte riktigt jobbar som det skall....huden är själens spegel var det nån som sa...och det stämmer ofta.....en taskig hud/hy brukar ju indikera att nåt är galet....

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar, men jag TROR just de hästarna inte är Strömsholms hästar, jag tror de är privathästar.

Bara en kommentar till RS Strömsholms hästhållning. Jag tillbringade 30 veckor där i början på 90talet och det var den sämsta hästhållning jag sett i ett större stall.

Halm o hö var av mycket dålig kvalite och foderstaterna uruselt anpassade.

Rasthagar fanns det 5 st - där gick enbart remonter eller ridlärarnas privata hästar

Spiltorna var trasiga, både väggar(lagade med spånskivor ala lappmodell) o golv(20 cm djupa hål där det samlades urin som frätte och gjorde ännu större hål.

Hästar stog i spilta i alltifrån 22 h vardagar till 52 h helger (lör fm -mån em) - vecka ut o vecka in.

Täcken (fodrade vintertäcken) sattes på 1 okt och togs av 1 april OAVSETT väderlek och oavsett om hästarna och luften dröp.

Ventilationen var i stort sett obefintlig - en varm vinterdag var det som dis i stallet.

Det fanns ingen individuell anpassning av sadlar vid dressyrridning - den ryttare som kom först snodde dressyrsadeln den ville ha - om den passade hästen - ja förhoppningsvis.

Halta hästar sattes i gång så fort det bara var hältfritt för att sen bli halta,sjukskrivna, hältfria igen, för att sättas igång, halt igen osv. På vår linje var tre av hästarna upprepat halta hela tiden - till slut vägrade vi att rida dom och då flyttades dom över till annan linje.
En halt/sjuk häst fick INGET kraftfoder oavsett om de stog i veckor, högivan ändrades icke nämnvärt.

Så om den hästhållning har förbättrats något nämnvärt - nja jag tror inte det. Jag vet att stallen är renoverade och att det byggts rasthagar men......

Jag tror motståndet bottnar i vad som är ett bortklemande av hästarna och en behandling av dem mer som människor än som de fantastiska djur de faktiskt är.

Min åsikt är tydlig, men just en åsikt och min:
- Hästar skall stå ute så mycket det bara är möjligt, helst alltid.
- Hästar behöver inte täcke för att hålla värmen, det har de grovfoder till. Gärna fri tillgång om de är vana vid det från tidig ålder.
- Hästar tål regn.
- Hästar tål kyla under rätt förutsättningar.
- Hästar trivs bäst i flock.

Undantaget är hästar i speciella träningsfaser där man rubbar hästens system en del från det naturliga, speciellt tävlingshästar. Eller hästar man klipper på vintern, de kan behöva lite hjälp.

Ett skräckexempel:
- En vän fick in en märr på sin hingstation i maj som skulle ha täcke jämt, och två stycken tunnare på natten ("för det kan ju bli kallt, man vet ju aldrig"). Dessutom skulle stackarn ha en slags toppluva vid utegång (ej medicinskt betingat utan för kylan). Trots att det var ett tempererat stall........

Dvs motståndet mot täcken är att de helt enkelt används alldeles för mycket som lösningen på allehanda problem, inte att de inte fyller en viss funktion!

Hur hårt arbetar du dina fölmärrar? Om de inte är täckade utgår jag från att du inte klipper dem heller. Om de nu går i medelhårt arbete, är det inte svårt att få dem att torka efter ridpasset? Min erfarenhet av hästar som går otäckade på vintern är att de får så mycket päls att det blir svårt att kräva något av dem. De vintrar mina egna gått otäckade har jag inte kunnat göra något vettigt med dem, de har bara lullat lite i skogen och på banan, men ingen vettig träning. Jag hade någon idiotisk idé om att arbetande hästar inte behövde täcken och att det inte gjorde något om de fick mycket päls tidigare, men jag fick ge upp. Varje gång jag varit i ridhuset och tränat tog det flera timmar för hästen att torka. Den stod då i en utebox och blev ständigt förkyld.

Att en ha täcke på en häst i träning under vintern är dock inte samma sak som att ha täcke på hästar som står i solen i 20 graders värme. Det vill ingen. Hästar som bara lullar i skogen eller lite på en bana någon dag i veckan behöver väl inte heller täcke.

En grej angående lera: Det är ju inte de dagar som leran torkar snabbt och går att borsta bort som är problemet. Kruxet är ju att leran på marken kommer när det kommer vatten uppifrån. Och jo, hästar är visst så dumma att de rullar sig och sedan står och fryser. En häst kan inte tänka: "Hm, det kliar i pälsen nu, men jag kommer inte in förrän klockan 5. Ska jag rulla mig nu, eller ska jag vänta till sedan?" Den rullar sig när den är sugen på det, oavsett vilket väder det är eller hur länge till den ska vara ute.

Jag håller med den som skrev att starka åsikter om täcken, och allt annat med förresten, beror på att man har erfarenhet av en viss häst, och sedan tror att alla andra är likadana.

Hur gör jag själv då? Mina hästar har täcke på vintern (fodrat), och den gamla (27 i fredags) även på våren/hösten (ofodrat). På sommaren får de komma in och torka i stallet om det regnar ihållande flera dagar. Det är mest den gamla som behöver det. Jag rider mest under vinterhalvåret. De dagar jag ska träna har "alltid" den hästen jag ska rida ett täcke. (Om det inte är jättevarmt förstås.) Jag har bara fina gräshagar, även på vintern = ingen lera! (Utom deras "rullfläck" förstås!) Mina hästar är inte klippta längre, då jag inte rider så hårt nu för tiden.

Jag funderar om inte rykt, tvättning etc kan ha sin negativa påverkan? Våra hästar ryktas mycket sparsamt :o och shamponeras aldrig. Dom går ute året runt utan att frysa, oavsett väder. När det har regnat länge, kan man konstatera, att dom är blöta uppe på ryggen, men resten av huden är torr. Vattnet rinner liksom av utanpå den feta pälsen.

Enda gångerna vi använt täcke sedan vi införde "utegångsdrift", är när den flygande ohyran blir för svår. Då har insektstäcket åkt på, för att hästarna ska slippa stå i uteboxen hela dagarna. Eller som när vi hade knottexplosion härom veckan. Då var det rusning till stallet för att komma in i skydd.

Men täcke mot vädret? Det har dom inte behövt.

Som du säger, man får lyssna på vad hästen vill.

LIA

Emma-pemma skrev:
Hur hårt arbetar du dina fölmärrar? Om de inte är täckade utgår jag från att du inte klipper dem heller. Om de nu går i medelhårt arbete, är det inte svårt att få dem att torka efter ridpasset?

Jag har lösdrift och blir ibland tvungen att tom svampa av hästarna mitt i vintern. Då får de massor av svettäcken på sig som jag byter så fort de blivit fuktiga. Är de jättevåta promenerar jag hästen en stund. Funkar bra, på 5 år har jag inte haft en enda förkylning på mina. (bor i sthlm, här blir det väl oftast inte kallare än -15, max -20...)

Senast ändrad:

Humelibumlan skrev:
Sen beror det ju på vad man menar med "normalt sommar regn"... förra veckan hade vi regn i 3 dagar, inte direkt sommar regn, utan snarare höst rusk även om det inte öste ner...
Mina gick med täcken o min åring frös så hon skakade för hon hajjade inte att det var bra att stå under ett av träden... :smirk:

Normalt lite småfjunigt regn hetsar jag inte upp mig över, ihållade regn i flera timmar o hästar som tydligt fryser får gå in eller täcke på sig...

Men det är här jag menar att det är skillnad.
Våra ettåringar som går på bete frös inte någonting.
Men dom har massor med mat och ordentligt skydd.
(fast oftast är det så att ju sämre väder destå mer öppet står dom)

Men ingen av dom har ju någonsin haft ett täcke.
Skulle tro att dom i så fall skulle strimla om dom till stallbandage. :D

Undrar hur många lindor man kan göra av ett 4000 kronors Bukastäcke. :devil:

AM

kopparberg skrev:
Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar, men jag TROR just de hästarna inte är Strömsholms hästar, jag tror de är privathästar.

Tror också att det är privathästar.
Men som Luff skrev under ditt inlägg så är det ju så att bara för att det finns proffs så är man inte expert.
Det hon skriver känner jag också igen.
HAr haft häst utlånad dit som "elevhäst"

Gräsliga saker kan man skriva om.
Men just för att det heter STRÖMSHOLM så är det legalt.

AM

Inte är det mode att vara emot täckade hästar ! Har man något vett i skallen så borde man förstå att man inte ska ha sin häst täckad när det är sommar! Djurplågeri nästan!

Mina fölmärrar gör ingenting alls.....men det är inte det som det handlar om utan att ha täckade hästar mitt i SOMMAREN...mina fölmärrar är knappt täckade i ute box på VINTERN......och inte är dom långhåriga heller normalt....för ett par år sedan skickade jag dom till ett stuteri i februari...mina hade då gått otäckade hela vintern och stått i yteboxar...personalen på stuteriet trodde inte det var sant för dom var så kortpälsade..kort men tät päls.....

självklart täckar jag hästar som jobbar på vintern, men det är inte det tråden handlar om, utan hästar som täckas nu......nu blir mina avspolade och direkt ut i hagen.....utan täcken....skitiga blir dom direkt, men lyckliga....

tvättning HAR negativ verkan mot t ex väderskydd.....å andra sidan så älskar ju insekter svettiga hästar och svetten börjar ju klia så småningom.....så det är att välja mellan pest o kolera med att tvätta...men jag väljer duschen..fast bara rent vatten och inga tillsatser.....

Oj!

Jag läser med spänning dessa trådar som handlar om täcke. :smirk:

Jag är en av dem som använder täcke på min häst NÄSTAN året runt och dygnet runt. Min häst lider inte av detta i alla fall och jag vill INTE ha några påhopp i heller av någon om att det är synd om min häst på något sätt.

Det finns människor som drar slutsats att man är lat som hästägare när man använder täcke på sin häst. I mitt fall är det på grund av min allergi! :crazy: Jag kan inte rykta min häst när han är full av damm, lera eller något annat eftersom det slutar med katastrof för mig och i det långa loppet min häst.

Vi spolar av hästarna med kallt vatten och låter dom torka. Tror inte det gör så mycket åt "fetthinnan".
Eftersom våra sällan rullar, så är inte leriga ryggar något täckeargument heller. Däremot blir det mycket kliande. Det får man ju ställa upp på, eftersom dom är bussiga att inte skita ner sig. :)

LIA

martha skrev:
självklart täckar jag hästar som jobbar på vintern, men det är inte det tråden handlar om, utan hästar som täckas nu......nu blir mina avspolade och direkt ut i hagen.....utan täcken....skitiga blir dom direkt, men lyckliga....

det är precis det tråden handlar om! Hästar som av olika anledningar täckas på sommaren eller vinter, och folk som är emot det!

Som tur är får var och en sköta sina hästar som det behagar dem, så till vida att djuren inte far direkt illa av det!

martha skrev:
tvättning HAR negativ verkan mot t ex väderskydd.....å andra sidan så älskar ju insekter svettiga hästar och svetten börjar ju klia så småningom.....så det är att välja mellan pest o kolera med att tvätta...men jag väljer duschen..fast bara rent vatten och inga tillsatser.....

Och jag shampootvättar faktiskt. Precis som flera påpekat så attraherar skitiga hästar flugor, och förr 'bara' spolade jag med. Sen blev det av diverse orsaker så att hästen tvättades ganska frekvent, och jag insåg att flugorna skyr shampoo med äppeldoft, samt linimentshampoo. Det ger ingen jätteeffekt, men mer än 'bara' spola av. Så när de av någon anledning spolas så tvättas de endera med linimentshampoo, eller vanligts hampoo (beroende på om de ska bli rena eller bara bli av med svett etc).

Ska man hålla kvar det naturliga skyddet ska man ju inte RYKTA heller, utan bara dra av det grövsta med en rotborste. Det använder jag på unghästen (och tvätt typ en gång var sjätte vecka eller så när hon är skitig), men hästen som jobbar är det inte riktigt görligt för med den metoden.

fast du ill ju ha det till "mode" att inte täcka....att inte täcka på sommaren är helt naturligt...sen får man ju naturligtvis se till vad hästen gör , då speciellt på de kallare årstiderna..går dom bara hagen eller skrittas behöver man ju ofta inte täcke...går dom sig ordentligt svettiga behövs täcke...men en del tycks tro att hästar fryser vi 0 grader t om upp till 10-15 + grader...och det gör dom inte om dom är friska...

att kalla det för vanvård när dom har upp till 2 täcken vid 20 graders värme kanske man inte kan göra...men det ligger inte långt undan......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka