Sv: mode i att vara "anti-täcke"
Hur hårt arbetar du dina fölmärrar? Om de inte är täckade utgår jag från att du inte klipper dem heller. Om de nu går i medelhårt arbete, är det inte svårt att få dem att torka efter ridpasset? Min erfarenhet av hästar som går otäckade på vintern är att de får så mycket päls att det blir svårt att kräva något av dem. De vintrar mina egna gått otäckade har jag inte kunnat göra något vettigt med dem, de har bara lullat lite i skogen och på banan, men ingen vettig träning. Jag hade någon idiotisk idé om att arbetande hästar inte behövde täcken och att det inte gjorde något om de fick mycket päls tidigare, men jag fick ge upp. Varje gång jag varit i ridhuset och tränat tog det flera timmar för hästen att torka. Den stod då i en utebox och blev ständigt förkyld.
Att en ha täcke på en häst i träning under vintern är dock inte samma sak som att ha täcke på hästar som står i solen i 20 graders värme. Det vill ingen. Hästar som bara lullar i skogen eller lite på en bana någon dag i veckan behöver väl inte heller täcke.
En grej angående lera: Det är ju inte de dagar som leran torkar snabbt och går att borsta bort som är problemet. Kruxet är ju att leran på marken kommer när det kommer vatten uppifrån. Och jo, hästar är visst så dumma att de rullar sig och sedan står och fryser. En häst kan inte tänka: "Hm, det kliar i pälsen nu, men jag kommer inte in förrän klockan 5. Ska jag rulla mig nu, eller ska jag vänta till sedan?" Den rullar sig när den är sugen på det, oavsett vilket väder det är eller hur länge till den ska vara ute.
Jag håller med den som skrev att starka åsikter om täcken, och allt annat med förresten, beror på att man har erfarenhet av en viss häst, och sedan tror att alla andra är likadana.
Hur gör jag själv då? Mina hästar har täcke på vintern (fodrat), och den gamla (27 i fredags) även på våren/hösten (ofodrat). På sommaren får de komma in och torka i stallet om det regnar ihållande flera dagar. Det är mest den gamla som behöver det. Jag rider mest under vinterhalvåret. De dagar jag ska träna har "alltid" den hästen jag ska rida ett täcke. (Om det inte är jättevarmt förstås.) Jag har bara fina gräshagar, även på vintern = ingen lera! (Utom deras "rullfläck" förstås!) Mina hästar är inte klippta längre, då jag inte rider så hårt nu för tiden.