mode i att vara "anti-täcke"

Sv: mode i att vara "anti-täcke"

Fröken_Skåne skrev:
Jag skulle hellre säga att det är mode att ha täcke, gärna många och gärna när det är för varmt för dem egentligen :smirk:
Gärna oxå i liten hage, utan skugga o utan vatten :smirk:

Nafayette skrev:
Ja precis.. Där efter vägen innan man svänger in.
Stolpar på tre kvart med rep. Hagar i boxstorlek. Skit i drivor och täckade hästar som står och hänger..
Åkte förbi där sist den 8 juni för att ta en fölmärr till kliniken. Den dagen var det VARMT på morgonen.
Då hade vissa av hästarna där till och med dubbla täcken. :eek:
Jag till och med stannade och tittade.trodde såg fel.

Så om dom är PROFFS så ger jag inte många ören för deras kunnande. :smirk:

AM
Men de kanske ska bantas? Du vet som "proffsen" på täby gör i bastun innan de rider löp? :idea:
Ser precis samma ut hos min "Granne".. i sol, i lä, i mini hagar, utan vatten och 2-3 täcken... Men h*n är ju oxå "proffs" så... :angel:

*Knapplån*

Känner att det här börjar spåra ut lite, min mening var inte att provocera, och jag anser definitivt inte att hästar ska ha täcke på sig i tid och otid. Min egen har aldrig haft något, möjligtvis en filt när hon varit dyngsur för att dragit upp lite av vätan.

Det jag menar är bara attman kanske ska vara mer försiktig innan man kallar folk för djurplågare för att de täckar sina hästar, och ta reda på den egentliga anledningen.

Hälsningar//Tina

Speciella_tina skrev:
Det jag menar är bara attman kanske ska vara mer försiktig innan man kallar folk för djurplågare för att de täckar sina hästar, och ta reda på den egentliga anledningen.

Hälsningar//Tina
Men vad är den egentliga anledningen då att hästar står som ovan beskrivet i små hagar i sol, utan vatten med flera täcken på sig mitt i sommaren? :confused:
Att man kan lägga på ett tunt täcke på morgonen om hästen ska i väg o träna/tävla senare på dagen är väl 1 sak... men att de ska stå som ovan (på bla. strömsholm) är väl inget annat en grymt? :smirk:

Elektron skrev:
Fö håller jag med Martha. En häst som behöver täcke på sommaren är inte frisk, och kom gärna dragandes med undantaget som bekräftar regeln, det får mig ändå inte att tro nåt annat.

Hämtade min häst i hagen förut skakande som ett asplöv och ville hellst av allt inte röra sig öht.
Hon sköt rygg typ 1 dm om man när man la på täcke och la man handen på ryggen så sjönk hon ungefär lika mkt.
Hon hade stått ute i regnet ca 5 timmar, inte ösregn men inte heller duggregn. Fanns mycket naturligt skydd såsom träd och buskar. Men efter det så har hon iaf fått täcke på sig vid ihållande regn (typ mer än 1 h) eller vid ösregn. Då verkar hon nöjd och glad.
Damen i fråga är frisk som en nötkärna och går gladeligen utan täcke på vintern i -20 och verkar inte ha några problem med det, däremot så verkar det som att hon inte klarar av regn speciellt bra. Hon har extremt tunn päls som blöter igenom snabbt (arabiskt fullblod).

Men i alla fall så har min häst täcke ganska ofta under sommaren. Och hon är frisk.

HAr själv också haft arabiska fullblod.
En vuxen fryslort uppfödd med täcken.
Och så köpte jag en fölunge som aldrig hade täcken.

Underhudsfett och rejält med grovfoder brukar lösa det mesta.

Själva får vi ston direkt från banan som är hur slimmade som helst.
Dom vill gärna in när det är busväder men får snällt gå tillbaka till foderhäcken.
Efter en viss tid så är alla deras argument slut.
För dom har slutat frysa.
Men så har dom fått rundare former över ryggen.

AM

lill_flesky skrev:
Hämtade min häst i hagen förut skakande som ett asplöv och ville hellst av allt inte röra sig öht.
Hon sköt rygg typ 1 dm om man när man la på täcke och la man handen på ryggen så sjönk hon ungefär lika mkt.
Hon hade stått ute i regnet ca 5 timmar, inte ösregn men inte heller duggregn.

Där kom undantaget jag väntat på.... Men jag vet inte om jag kallar din häst helt frisk om hon reagerar så på regn. Sen har du ju täcket för att du sett att hästen behöver det och det har jag inga invändningar emot.

Jag vet ärligt talat inte vad meningen är med det, har som sagt aldrig lagt täcke på min egen!

angående min kommentar om Strömsholm menar jag bara att ett så stort ställe, där det rör sig hyffsat mycket folk inte kan "plåga" sina hästar, det har de alldeles för många ögon på sig för. har aldrig varit där själv, men om nu ni sett att djuren far illa förstår jag inte varför ni sitter och muttrar tyst om det på ett forum på internet, AGERA!!!
Skriv en insändare till ridsport, publicera en artikel eller nåt, de ändrar knappast uppfattning om de inte får kritik!

Speciella_tina skrev:
Man märker här på buke att det "går mode" i vissa saker. ett tag var alla totalt emot hjälptyglar, sen en annan gång praktiserade alla helt plötsligt NH, och det var den enda rätta lösningen på alla problem!

Nu kan man i många trådar läsa att de flesta är väldigt emot täcken!
Ja, hästarna föddes utan täcken, och har klarat sig bra utan i alla år, men de hästarna var inte hästar i tävlingskondis med betydligt mer muskler än underhudsfett! Dessa hästar gick inte i relativt små nerbetade hagar, utan kunde hålla värmen genom att ströva långa sträckor och äta hela tiden. Och det var definitivt ingen som klippte dessa hästar på vintern!!!

Visst, det är skillnad mellan hästar och hästar! Själv har jag ett russ, och hon har aldrig haft ett täcke på sig, medan en kompis till mig endast släpper ut sin häst "naken" när det är riktigt fint väder. Men så är det också ett halvblod i tävlingskondition!

Men hästen föds utan täcke, ja! Svettas hästen på vintern är dt farligt utan ett svett täcke..! men om dom hade levt i dt vilda så hade dom själva rört sej, men när dom går i en hage så har dom inte dom möjligheterna.! Regn täcke är juh liite onödigt, men dt är bättre med regntäcke än att hästen ska stå inne på stall! :rofl:

Nafayette skrev:

Dom vill gärna in när det är busväder men får snällt gå tillbaka till foderhäcken.

AM

Kyla verkar ju inte vara något problem, och hon går oftast utan täcke. Muskler har hon gott om, hon har en mkt trevlig överlinje.

Slimmad skulle jag absolut inte vilja kallas min häst :angel: Hon är rätt fet nu, skulle snarare behöva tappa några kilon, och grovfoder har hon ju fri tillgång på, nu på betet, de har även hö som de kan äta om de vill. In vill hon inte gå, iaf inte om hon har täcke.

Elektron skrev:
Där kom undantaget jag väntat på.... Men jag vet inte om jag kallar din häst helt frisk om hon reagerar så på regn.

Då är ju frågan vad som skulle kunna vara fel på henne iom att hon aldrig är sjuk eller dålig, har bra hull och fina muskler och ett bra allmäntillstånd i övrigt.

Eftersom vi tagit ifrån dem möjligheten att hålla värme genom att röra på sig och äta konstant måste vi ju hjälpa dem hålla värmen genom att t. ex. hålla dem torra.

Ett annat ex.
Skulle någon av er få för er att rida ett ordentligt pass ute i vinterväder utan ländtäcke? Antagligen inte, för då kan hästen få korsförlamning.

Men om vildhästarna blev jagade av rovdjur mitt i vintern var det ju ingen som sprang och la täcke på dem!

Let's face it, VI har förändrat hästen genom åren, de är inte vad de var!

Hellre ett ordentligt (=jobbigt) pass i vinterväder utan ländtäcke än ett icke-intensivt ur värmesynpunkt...

Humelibumlan skrev:
Men vad är den egentliga anledningen då att hästar står som ovan beskrivet i små hagar i sol, utan vatten med flera täcken på sig mitt i sommaren? :confused:
Att man kan lägga på ett tunt täcke på morgonen om hästen ska i väg o träna/tävla senare på dagen är väl 1 sak... men att de ska stå som ovan (på bla. strömsholm) är väl inget annat en grymt? :smirk:

Antagligen har du svaret i att iaf här (norra uppland) så har det varit 'köldnätter' ända in i början på juni. Dvs det har varit kring nollan eller till och med minusgrader på morgonen. Vid lunch när solen kommit upp har det dock varit 15-20 dagar. Och så klär folk på hästarna efter temperaturen på morgonen, och åker sen till jobbet. Kombinerat med en övertro på andastäcken, att de aldrig bli för varma.

Nafayette skrev:

AM

Jag har en exakt likadan häst av samma ras (arab) som lill-flesky.

Han är uppvuxen på lösdrift, täckeslös. Han har dock under hela tiden jag haft honom haft STORA problem med regn så han blir genomvåt. Han står och skakar hysteriskt, med spända muskler och uppdragen rygg och rumpa. Det räcker med ett ihållande sommarregn. Och han hackar tänder av att i plus 20 spolas så han blri genomblöt med VARMVATTEN banne mig.

Han har kissing spines (symptomfritt, upptäcktes av en slump när vi röntgade ryggen av annan anledning) och ÄR således inte frisk. Han har alltid klarat KYLA utmärkt, utan minsta problem. Kunnat gå ut helklippt i minus 10 grader och lätt sol.

Tills nu senaste två åren. Nu är han ju T-märkt för en hasledsdefekt och jag såg hur jag 'äntligen' skulle kunna ha otäckade hästar, iom att jag ju inte behövde klippa honom. Inte för det fungerade, när termometern kröp under minus fem stod kraken och frös som gud vet vad. Trind som en köttbulle (så nog finns där underhudsfett), med fri tillgång till mat i hagen samt med vinterpäls som en isbjörn.

Så, tyvärr fick jag ju täcka på honom.

Unghästen, samma ras, fryser nästan aldrig, hon kan komma in och se ut som en dränkt katt, men inte fryser hon inte. Hon har mycket kortare vinterpäls med, men fryser ändå inte. Och ett tag var hon extremt övertäckad pga muskelskada i vintras, och jag slet täckena (tänk tre täcken) rakt av när muskelskadan var läkt, och fotade ut henne i minus 25, snö och halv storm. Frös hon? Nopes.

Så, jag känner precis igen det lill-flesky skriver om sin häst, men från en som VISADE SIG faktiskt inte vara fräsch.

Speciella_tina skrev:
Ett annat ex.
Skulle någon av er få för er att rida ett ordentligt pass ute i vinterväder utan ländtäcke? Antagligen inte, för då kan hästen få korsförlamning.

Eh, ja det skulle jag. Varför skulle jag INTE göra det? Jag har ländtäcke på känsliga (inte friska) valacken om det är nederbörd, men det är den enda. Alla andra hästar går och har alltid gått utan ländtäcke, även om de gått täckade i hagen. Inte en korsförlamning på många år. Men självklart så ställer jag mig inte och STÅR STILL på en häst som är varm/svettig och har arbetats, utan det gäller ju att hålla dem i rörelse, och varva ner dem succesivt.

Alexandra_W skrev:
Antagligen har du svaret i att iaf här (norra uppland) så har det varit 'köldnätter' ända in i början på juni. Dvs det har varit kring nollan eller till och med minusgrader på morgonen. Vid lunch när solen kommit upp har det dock varit 15-20 dagar. Och så klär folk på hästarna efter temperaturen på morgonen, och åker sen till jobbet. Kombinerat med en övertro på andastäcken, att de aldrig bli för varma.
Det kan jag köpa och ser inget fel i att lägga på 1 täcke om det är kallt eller regnar på morgonen.
Men det jag menar är när det går till överdrift. När man dagligen ser hästar i små hagar, utan skugga, lä och vatten med 2-3 täcken på sig och när man dagligen tar in hästar från dessa hagar o de dryper av svett under. Då måste man inse att det är något man gör fel och ändrar man inte det, så anser jag att man inom gränsen för att plåga sitt djur. :crazy:

:confused: de flesta travare går utan ländtäcke när dom jobbas....och går lopp....dom klarar sig ju... :angel:

Humelibumlan skrev:
Det kan jag köpa och ser inget fel i att lägga på 1 täcke om det är kallt eller regnar på morgonen.
Men det jag menar är när det går till överdrift. När man dagligen ser hästar i små hagar, utan skugga, lä och vatten med 2-3 täcken på sig och när man dagligen tar in hästar från dessa hagar o de dryper av svett under. Då måste man inse att det är något man gör fel och ändrar man inte det, så anser jag att man inom gränsen för att plåga sitt djur. :crazy:

Tror många resonerar ur mänskligt perspektiv, hellre för varmt senare på dagen än för kallt på morgonen. Skillnaden är ju att vi människor kan ta av oss.

Men problemet med att folk klär på sina hästar efter morgontemp är ju tyvärr inte nytt, och vissa 'tänker' helt enkelt inte =/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka