Sv: mode i att vara "anti-täcke"
Nafayette skrev:
HAr själv också haft arabiska fullblod.
En vuxen fryslort uppfödd med täcken.
Och så köpte jag en fölunge som aldrig hade täcken.
Underhudsfett och rejält med grovfoder brukar lösa det mesta.
Själva får vi ston direkt från banan som är hur slimmade som helst.
Dom vill gärna in när det är busväder men får snällt gå tillbaka till foderhäcken.
Efter en viss tid så är alla deras argument slut.
För dom har slutat frysa.
Men så har dom fått rundare former över ryggen.
AM
Jag har en exakt likadan häst av samma ras (arab) som lill-flesky.
Han är uppvuxen på lösdrift, täckeslös. Han har dock under hela tiden jag haft honom haft STORA problem med regn så han blir genomvåt. Han står och skakar hysteriskt, med spända muskler och uppdragen rygg och rumpa. Det räcker med ett ihållande sommarregn. Och han hackar tänder av att i plus 20 spolas så han blri genomblöt med VARMVATTEN banne mig.
Han har kissing spines (symptomfritt, upptäcktes av en slump när vi röntgade ryggen av annan anledning) och ÄR således inte frisk. Han har alltid klarat KYLA utmärkt, utan minsta problem. Kunnat gå ut helklippt i minus 10 grader och lätt sol.
Tills nu senaste två åren. Nu är han ju T-märkt för en hasledsdefekt och jag såg hur jag 'äntligen' skulle kunna ha otäckade hästar, iom att jag ju inte behövde klippa honom. Inte för det fungerade, när termometern kröp under minus fem stod kraken och frös som gud vet vad. Trind som en köttbulle (så nog finns där underhudsfett), med fri tillgång till mat i hagen samt med vinterpäls som en isbjörn.
Så, tyvärr fick jag ju täcka på honom.
Unghästen, samma ras, fryser nästan aldrig, hon kan komma in och se ut som en dränkt katt, men inte fryser hon inte. Hon har mycket kortare vinterpäls med, men fryser ändå inte. Och ett tag var hon extremt övertäckad pga muskelskada i vintras, och jag slet täckena (tänk tre täcken) rakt av när muskelskadan var läkt, och fotade ut henne i minus 25, snö och halv storm. Frös hon? Nopes.
Så, jag känner precis igen det lill-flesky skriver om sin häst, men från en som VISADE SIG faktiskt inte vara fräsch.