mode i att vara "anti-täcke"

Sv: mode i att vara "anti-täcke"

Alexandra_W skrev:
Tror många resonerar ur mänskligt perspektiv, hellre för varmt senare på dagen än för kallt på morgonen. Skillnaden är ju att vi människor kan ta av oss.

Men problemet med att folk klär på sina hästar efter morgontemp är ju tyvärr inte nytt, och vissa 'tänker' helt enkelt inte =/
Fast vilken morgon på sommar halvåret är det så kallt att hästen behöver 2-3 täcken på sig?
Mina har 1 vintertäcke på sig när det är vinter o kallt.... Har aldrig ansett att det behövs fler o det har inte de heller :crazy:

Humelibumlan skrev:
Fast vilken morgon på sommar halvåret är det så kallt att hästen behöver 2-3 täcken på sig?
Mina har 1 vintertäcke på sig när det är vinter o kallt.... Har aldrig ansett att det behövs fler o det har inte de heller :crazy:

Ingen, men få folk att fatta att hästen INTE kommer att dö, eller frysa, av att i en - två timmar gå i temperatur mellan minus ett par grader och plus fem. Men du vet hur det är, minus fem i juni är SVINKALLT, minus fem i december är rena värmeböljan. Man jämför med det som är 'normen' just då.

Själv muttrar jag över att behöva skrapa rutorna på bilen i juni, men slänger ut även fryslorten naken (eller i ofodrat regntäcke om det verkar bli regn). För jag vet ju hur det blir på dagen, och hellre för kallt en stund på morgonen än för varmt hela dagen.

Men jämför med att 'hästarna kan inte gå ute på nätterna, det är för kallt', medan de av någon mystisk anledning kan gå ut i betydligt strängare kyla dagtid på vintern ;)

Hon blir uppenbarligen dålig av att gå ute i regn, det tycker inte jag är helt friskt. Det betyder inte att hon nödvändigtvis måste ha andra symptom.

Elektron skrev:
Hon blir uppenbarligen dålig av att gå ute i regn, det tycker inte jag är helt friskt. Det betyder inte att hon nödvändigtvis måste ha andra symptom.
Men du, hästen stod ute i regn i 5 timmar... kan vi anta att hästen inte har skydd av träd eller liknande och att den inte var van?

Mina starthästar blir oxå stela o kalla i långvarigt regn om de inte ställer sig under ett träd och de är friska allihopa!

Nej jag antar inte det eftersom hon skrev att den hade gott om naturligt skydd. Den här hästen blev dessutom mer än stel.

Elektron skrev:
Nej jag antar inte det eftersom hon skrev att den hade gott om naturligt skydd. Den här hästen blev dessutom mer än stel.
Men har den skydd så blir den ju inte blöt, vilket den blev.... så då kan vi ju gissa att den inte använde sig av skyddet. :idea:

En häst som står i regnet o fryser, blir stel, öm o spänd...

När hästarna börjar darra om skinkorna är det fullt befogat att täcka på, annars är de faktiskt mer nöjda utan.

Du får tycka precis vad du vill men j a g, me that is, tycker inte det är normalt att hitta en häst skakandes som ett asplöv, som inte vill röra sig och skjuter rygg 1 dm efter att ha varit ute i regn. En sån häst skulle jag också täcka.

Elektron skrev:
Du får tycka precis vad du vill men j a g, me that is, tycker inte det är normalt att hitta en häst skakandes som ett asplöv, som inte vill röra sig och skjuter rygg 1 dm efter att ha varit ute i regn. En sån häst skulle jag också täcka.
Ja, det skulle jag oxå göra såklart!
Men inte av misstanke att den var sjuk på något sätt, utan för att jag ansåg den behövde det?

Ja, ordet "onormalt", med den betydelse det har per definition, kanske är mer lämpligt än "sjuk".

Elektron skrev:
Ja, ordet "onormalt", med den betydelse det har per definition, kanske är mer lämpligt än "sjuk".
Men jag tycker inte det är onormalt att en ovan häst bli kall o frusen efter att ha stått 5 timmar i regn....

Mitt ena fölsto var så förra året, frös vid varje regn vilket det vara sommar eller höst så jag fick slänga täcke på na...i år kan det regna hur mycket det vill utan att hon fryser..hon är eksemhäst och var väldigt ful i pälsen förra året och hade fullt med eksem...i år så är det mycket lindrigare på den fronten..

Hästar som fryser av vanligt sommarregn är inte helt friska tror jag..mina kan vara ute i flera dygn utan täcken om det är så utan att frysa...men vår o höstregn, blåsregn gillar dom inte...men bara vanligt regn är ingen som dött av..och man märker väl på hästarna om dom tycker det är obehagligt eller inte..ibland nör det ösregnat i flera tmmar går jag ut för att ta in dom, men dom går o betar som vanligt...

Det som jag tycker är viktigt är att se när man ska täcka en häst..och inte göra det ..bara för att....ibland behöver man täcken , men oftast inte.

Ehhh.......nää du sa nyss det. Försöker du få mig att hålla med genom upprepning så är det dömt att misslyckas.

Sen såg jag att du petade in ett "ovan" helt plötsligt. Jag pratar inte om hästar som inte är vana att gå ute och Lill_Fleskys häst uppfattade jag inte som ovan heller.

Senast ändrad:

Vad exakt bjäbbar jag emot? Det är ju du som är som en huggorm. Vart vill du komma liksom? Vi har olika åsikt och det är fine med mig.

martha skrev:
Mitt ena fölsto var så förra året, frös vid varje regn vilket det vara sommar eller höst så jag fick slänga täcke på na...i år kan det regna hur mycket det vill utan att hon fryser..hon är eksemhäst och var väldigt ful i pälsen förra året och hade fullt med eksem...i år så är det mycket lindrigare på den fronten..

Hästar som fryser av vanligt sommarregn är inte helt friska tror jag..mina kan vara ute i flera dygn utan täcken om det är så utan att frysa...men vår o höstregn, blåsregn gillar dom inte...men bara vanligt regn är ingen som dött av..och man märker väl på hästarna om dom tycker det är obehagligt eller inte..ibland nör det ösregnat i flera tmmar går jag ut för att ta in dom, men dom går o betar som vanligt...

Det som jag tycker är viktigt är att se när man ska täcka en häst..och inte göra det ..bara för att....ibland behöver man täcken , men oftast inte.
Sen beror det ju på vad man menar med "normalt sommar regn"... förra veckan hade vi regn i 3 dagar, inte direkt sommar regn, utan snarare höst rusk även om det inte öste ner...
Mina gick med täcken o min åring frös så hon skakade för hon hajjade inte att det var bra att stå under ett av träden... :smirk:

Normalt lite småfjunigt regn hetsar jag inte upp mig över, ihållade regn i flera timmar o hästar som tydligt fryser får gå in eller täcke på sig...

Elektron skrev:
Vad exakt bjäbbar jag emot? Det är ju du som är som en huggorm. Vart vill du komma liksom? Vi har olika åsikt och det är fine med mig.
Huggorm? Jag som inte ens har hetsat upp mig än ;) :p

fryser dom så är det ju självklart att dom får täcken eller får gå in....mina är dessutom galna härhemma på knotten...normalt brukar dom vara ute dygnet runt, men nu får jag ta in dom på kvällarna....det gäller ju att se vad hästarna vill....

martha skrev:
fryser dom så är det ju självklart att dom får täcken eller får gå in....mina är dessutom galna härhemma på knotten...normalt brukar dom vara ute dygnet runt, men nu får jag ta in dom på kvällarna....det gäller ju att se vad hästarna vill....
På order av kusken, får Morrhoppan gå ute dygnet runt, han tror hon blir lugnare o trevligare av det :angel: och med facit i handen (valla) så funkade det ju bra...
Men jag var på väg ut o ta in när det regnade som värst och blåste pingviner... men då hade hon ju täcket på sig såklart o är smart nog att placera sig under träden ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka