mode i att vara "anti-täcke"

Sv: mode i att vara "anti-täcke"

Love*Laika skrev:
Lera som inte går att få bort har jag aldrig stött på. Torkar snabbt och lätt att torka bort. Om det nu är så himla varmt kan du ju spola hästen.

Hmm, du kan få stifta bekantskap med lite ökänd upplandslera? ;) Den torkar, och man kan borsta bort det värsta. Men hela pälsen är FULL med svart lerdamm, som inte fås bort med mindre än spolning. Och visst kan man spola, eller vänta tills hästen torkat och sen borsta bort så mycket som går. Men det tar en evinnerlig tid.

Min går täckad lersäsongen, helt enkelt för han är rulloman, och skavkänslig, så att rida den dag han rullat sig i lera kräver att det för det första är VARMT ute så jag kan spola, och det är sällan så VARMT under lerssäsongen, för det andra att man har X timmar atta vsätta för att få hästen i sådant skick att man kan lägga på utrustning.

Speciella_tina skrev:
För att täcka underhållsbehov och tilläggsbehov på dessa hästar skulle det krävas så mycket grovfoder att hästen inte kunnat äta det, därav en anledning till att man ger kraftfoder.

Hmmm, säg det till mina fölmärrar som står otäckade i uteboxar på vintern..ok..blir det 25-30 minus kan dom få täcken på sig..men bara för att JAG tror att dom fryser....alla föl o unghästar som inte har täcken...skulle deras behov inte vara högt nog?? ju kallare det blir ju mer äter en häst....av sig självt, sen ska man ju naturligtvis ha ett bra grovfoder så att dom inte behöver äta ihjäl sig för att få stt behov täckt....

som sagt, jag täckar hästar, men inte i onödan och absolut inte på sommaren....

Citerar återigen meningen "Men om det t.ex. är lerpölar i hagen, för det kan det ju vara trots att det är varmt idag, är det då hela världen att släppa ut hästen i ett tunt regntäcke som andas?? "

Om det nu är så varmt så kan man ju borsta innan ridning, spola efter och leda sedan.

Högpresterande hästar som går på foder med högt energiinnehåll har lättare att hålla värmen än t ex en konvalecent så det håller inte säga att tävlingshästar skulle behöva täcke i högre grad än andra. Jag är hjärtligt trött på allt babbel om det här ämnet, kan inte folk läsa lite hästfysiologi? Är inte det intressant? Det verkar roligare att köpa täcken - kan man inte göra både och?

Sen tycker jag det är helt ok att av ren jädra lathet sätta på ett täcke för att slippa borsta lera, det som stör mig är dom som inte har koll på hur hästar fungerar och argumenterar för sina täcken på de mest konstiga sätt. Det är gram hit och dit och allt möjligt trams.

Fö håller jag med Martha. En häst som behöver täcke på sommaren är inte frisk, och kom gärna dragandes med undantaget som bekräftar regeln, det får mig ändå inte att tro nåt annat.

Senast ändrad:

Love*Laika skrev:
Citerar återigen meningen "Men om det t.ex. är lerpölar i hagen, för det kan det ju vara trots att det är varmt idag, är det då hela världen att släppa ut hästen i ett tunt regntäcke som andas?? "

Om det nu är så varmt så kan man ju borsta innan ridning, spola efter och leda sedan.

Om man inte har ens kavkänslig herre som min, då får man spola först, tvätta, spola igen, tvätta, spola en gång till och sen torka, SEN rida. Dvs det gäller att man har en sisådär två timmar 'över' innan ridning.

Var nån stans skrev jag " att det var så himla varmt"???

Så låt oss säga att jag slutar jobb ca 16.00. 17.00 skall jag ride lektion för tränare, ska jag då spola hästen? tvivlar på att den hinner bli tillräckligt torr för att jag ska vilja lägga sadel på den, och dessutom är det knappast bra att spola av hästen vareviga dag!

/Tina

Men du, det har du ju helt rätt i! :)
Jag har inte tänkt på det, men när du säger det så inser jag ju att det stämmer till 100%!

Modenycker har ju funnits i hästvärlden i alla tider, så varför skulle "just nu" vara annorlunda?

Undrar vad det blir för moden i hästutrustning och hästhantering/hästvård om 10 år?

Menar du hästarna som står i Strömsholms "fina" rasthagar på 10x10 m? :angel:
Deras rasthagsmått är vad jag där jag haft häst har kallats sjukhage...

Men du....det är ju STRÖMSHOLM...:angel: dom måste ju ha alla rätt .......typ.

Självklart! :smirk:

Men ngt jag tycker Strömsholm gjort kanon, det är deras senaste stall. Det nere vid kliniken som har "uteboxar" där alla hästar kan stå och titta ut. Och sedan de kanonbra uppvärmda skötselplatserna!
Det är ju superbra luft därinne! Ett steg i rätt riktning för Strömsholms hästhållning! :bow:

Mina hästar går fn utan täcke men om bara några dagar är det täcke på som gäller igen (inkl. flyghuva). Varför? jo vi har stora flockar med bromsar som kommer och sätter sig på hästarna med resultat att de stampar sig själva på benen, gör tjurrusningar med tappade skor som följd. Ska jag ha dem ute på dagen är täcke en förutsättning. Blir det riktigt varmt får de stå inne på dagen och vara ute på natten i stället.

Speciella_tina skrev:
Hästens verkliga behov är att ströva på stora slätter, med klent bete, och många olika sorters mineraler :smirk:

Med risk för att låta tjatig, sen människan domesticerade hästarna har mycket hänt med dem. De tål mindre kyla, rusk o vind. Och det är inte det enda. jag har t.ex. aldrig hört talas om en vildhäst som fått fång!

/Tina

Då kan jag informera dig om att man påfallande ofta ser fångförändringar hos vildhästar. Det drabbar även dom således :cool:

Speciella_tina skrev:
För att täcka underhållsbehov och tilläggsbehov på dessa hästar skulle det krävas så mycket grovfoder att hästen inte kunnat äta det, därav en anledning till att man ger kraftfoder.

De hästar jag haft, alla i tävlingskondition, har fått fri tillgång till grovfoder, kornkross, mineraler och linfrökuber. Inga täcken på, utevistelse i stort sett dygnet runt med få undantag. Har haft allt från fullblod, halvblod och varmblodiga travare. Dock har jag aldrig släppt ut en svettig häst i minusgrader utan den ska torkas väl efter arbete. Kraftfodergivan bedöms individuellt och vissa har ätit många kg/dag då uppdelat på många givor medan andra har klarat sig på mindre. Jag har hållit på med hästar i snart 40 år och är westernryttare med inslag av Akademisk dressyr. :cool:

Speciella_tina skrev:
Jo, det är klart, de vet nog inte vad de gör på strömsholm, som trots allt är en stor anläggning med mänga profesionella hästtränare, hästskötare, ryttare etc. etc. :smirk:

/Tina

...så därför är det också helt ok att lektionshästarna står inne större delen av sitt liv..förutom när dom rids..då.

BAra för att man är proffs behöver man inte vara bäst.
Och OM man är ett proffs så varför lär man inte ut hur man hanterar en vattenslang???
Eller är det viktigare med en "olerig" häst som kan sadlas snabbt för att ridas i snygg volt för ett proffs?????? :confused:

Konstigt i så fall.

AM

Men det förstår du väl Nafa, att en häst som går ihagen blänker ju inte lika som den som står inne med täcke.....:angel:

kopparberg skrev:
Menar du hästarna som står i Strömsholms "fina" rasthagar på 10x10 m? :angel:
Deras rasthagsmått är vad jag där jag haft häst har kallats sjukhage...

Ja precis.. Där efter vägen innan man svänger in.
Stolpar på tre kvart med rep. Hagar i boxstorlek. Skit i drivor och täckade hästar som står och hänger..
Åkte förbi där sist den 8 juni för att ta en fölmärr till kliniken. Den dagen var det VARMT på morgonen.
Då hade vissa av hästarna där till och med dubbla täcken. :eek:
Jag till och med stannade och tittade.trodde såg fel.

Så om dom är PROFFS så ger jag inte många ören för deras kunnande. :smirk:

AM

Jag skulle hellre säga att det är mode att ha täcke, gärna många och gärna när det är för varmt för dem egentligen :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka