mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

SiZo

Trådstartare
Jag har problem med rygg, knän och höfter (annat oxå) och dessa saker påverkar nu när jag mockar, jag vill inte sälja mina underbara hästar, så därför tänkte jag om det finns någon därute som har några tips på hur man gör för att det ska slita så lite som det bara går!

mina hästar är bara inne 8 timmar/dag så det är ju inte så mkt att mocka, men jag tänkte att det iaf kan vara bra med tips då jag igår kände av mockningen, då hade de iofs stått inne ca 12 timmar, men tänkte att det är bra att höra ändå!

Så fram med era tips nu!

//kimmis87, sjukskriven pga reumatisk sjukdom.

Sv: mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Har skaffat en lätt plastgrep och fyller inte skottkärran smäck full längre. Bara halvfull som jag får tömma oftare. Tar bar lite i taget på grepen. Pausar gör jag när jag känner att det behövs. Har bara en C-ponny o en mini shettis så det blir itne så mycket att mocka men tillräckligt.

plastgrep går inte... det blir så dyrt! jag har sönder dem så ofta :angel::o

jag har inge problem med skottkärran än så det kan jag fylla full (tack o lov!).

men jag var mer ute efter några ev teknik tips... jag är inte så bra på att ta paus.. dels för att min sambo är allergisk så jag kan liksom inte gå in och sätta mig.

Hmmm, jag har egentligen inga superbra tips men i och för sig finns det ett sätt som kanske skulle underlätta. Problemet är bara att en del kanske tittar lite konstigt på dig om de ser det :D

Jag stod tidigare i ett stall där det var en tjej som var extremt petig med mockningen. Jag trodde inte mina ögon när jag såg det men hon plockade bajset för hand med plasthanskar på händerna!

Usch, nu låter det kanske som om jag driver med dig men det gör jag absolut inte. :)

Jag är långtidssjukskriven pga överrörlighet (Ehlers Danlos syndrom) med mycket värk.
Det mest skonsamma för min kropp har varit att strö med torv! OTROLIGT lätt-mockat :laugh:!
"Tyvärr":crazy: är min nuvarande häst en unghäst. Så för hans skull är det i nuläget bäst m. halm......men inte ur mocknings aspekt.
STOR skillnad!!
Tur jag "bara" har en häst för tillfället...+ en dotter (+familj) som hjälper mig :bow:!
Men som sagt....TORV är det absoluta, mest lättmockade samt minst tids krävande stö!

Tycker lilla jag iaf :rofl:!

fast det tror jag sliter mer än vanlig mockning!

fahlis: nu har ju jag redan halm hemma för hela säsongen så det är ju lite sent påtänkt! men sen upplever jag det inte svårt att mocka pga av halmen, märren är rumsren och kissar inte inne, bajsar i en ände, valacken bajsar bara på precis en fläck... så det är inte så att jag springer runt i bosarna och letar hur länge som helst... där är inte problemet.

Sälj halmen och köp spån på bal. Lättare att mocka kan jag inte tänka mig. Har man sedan djupströ bädd så går det inte åt så mycket spån var gång man fyller på.

Halm ger mer sysselsättning samt att det ger lite enegrgi till växande hästar.

Halm ger mer sysselsättning samt att det ger lite enegrgi till växande hästar.

Jo, självklart! Det var inte riktigt så jag menade. :)

Men jag förstår inte varför torvströ skulle utesluta att man ger någon/några kakor halm också?

Jag har torvbädd men lägger tillsammans med kvällshöet in halm också i en hörna för att han ska ha något i magen när höet är slut.

varför skulle det vara lättare att mocka med spån? jag vill ha halm, mina hästar trivs bättre med det. och så är stoet dräkigt, och då är det bättre med halm.

Bellafjella: jag skrev ju att jag hade problem med knäna, höfterna och ryggen, att böja sig ner /krypa på knä hela tiden kan väl vem som helst räkna ut sliter som tusan (tänk efter, du vet ju om det igentligen ;))

Ja, det har du rätt i.
Försökte bara komma på en anledning till varför personen valt just halm.

Själv har jag mina på halm, av just ovanstående anledning.
Annars tycker jag att för MIN skull så är spån i permanentbädd det mest lättmockade.
Fast nu har jag inga större kroppsliga förhinder så det går finemang att mocka halm för min del.

Hur du än vrider och vänder på det så ÄR halm mer tungmockat.

så länge ingen har nån förklaring till det så tänker jag fortsätta ignorera det ;)

jag mockar ju liksom inte ut nån halm, lite lite i ena boxen (ska nog lära valacken att man inte får kissa inne i vinter oxå)

jag har mockat spån och tyckte absolut inte att det var mer lättmockat :crazy:

bara för att du skriver ett påstående så betyder det inte att det är sant, skriver du däremot och förklarar varför så kan jag köpa det, men jag köper aldrig ett påstående rakt av bara sådär.

Du får gärna fråga

redskap till att mocka i spån är lättare
Lättare att lokalisera bajshögar i spån (såvida man inte har riktiga grisar, men då spelar det ingen roll vad man strör med)
Blött strö ska ut förr eller senare.
Blöt halm blir till stora sjok=svintunga om man är krasslig i kroppen
Blöt spån går att ta ut i små tag, man behöver inte ta ett stort sjok på en gång.

Erfarenhet är min källa.

fahlis: nu har ju jag redan halm hemma för hela säsongen så det är ju lite sent påtänkt! men sen upplever jag det inte svårt att mocka pga av halmen, märren är rumsren och kissar inte inne, bajsar i en ände, valacken bajsar bara på precis en fläck... så det är inte så att jag springer runt i bosarna och letar hur länge som helst... där är inte problemet.

Eftersom jag har liknande problem som du har med värk. Även jag har knä-ont, ont i bäcken, rygg, axlar, handleder, fingerleder (början till artros) osv, osv. Har leder som låser sig o hakar upp sig. Opererade ena knät i höstas + har tidigare op. ligamenten i fotled 2 ggr + karpaltunnel i båda händer m.m.

Jag har inte heller en häst som skitar ner väldans mycket, tack o lov. Och "skitar ner" gör han lika mycket i halm som torv! Men trots allt är torven mycket mer "avlastande" att arbeta med för min kropp!

Vad är problemet med mockningen då? Kan du beskriva bättre vad du vill ha hjälp att påverka? Tänker du mer på "lyftteknik", eller?
Kanske varva grep-tag! Mocka vänsterhänt o skifta sen till högerhänt??

ena boxen är det aldrig blöt halm i eftersom hon inte kissar, den andra är det väldigt lite i eftersom de står inne så kort tid och jag tar ut allt varje dag, har inte bädd!

bajshögarna ligger alltid på samma ställe så jag går direkt dit, och där de bajsar lägger jag ju ingen halm så där är den inte ivägen. redskapen jag använder är till spån och funkar utmärkt även på halm.

så nej... jag ser inte vart den stora skillnaden är, jag tycker halm är bättre dels för att hästarna kan äta det ifall de måste ( de får fri tillgång på hö, men jag kanske råkar ge för lite nån gång, det vet man ju inte) och dels för att det helt enkelt är mysigare att själv sitta i och mysa med hästen :love:

så av de anledningar du säger så är jag inte motiverad att köpa spån.

mer teknik jag är ute efter ja :laugh:

sen tycker jag att torven ser så äcklig ut :o

jag funderar på om längre skaft till grepen skulle vara nåt... det bästa vore ju att ha nån annan som mockade :angel::rofl: nån frivillig? :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 142
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama