Mobiltelefon vid ridning - utbruten ur Ridbyx-tips

Personen har ridit med och utan hands-free och det har ringt, den har varit tvungen att svara pga eget företag. Hästen hoppat till vid ring-ljud.
Om jag skulle ta med den i en magväska, då ska den vara avstängd eller i ett sådant läge att den inte kan på något sätt störa en känslig häst.
Hur går det här till? Jag har alltid telefonen med då jag sitter på hästen och har ljudet på. Inte ens min häst som stundtals är rädd för sin egen svans och som varje år måste vänjas vid att få täcke på sig eftersom det är det farligaste som finns har någonsin reagerat på ljudet. Det är ju ett ljud han är van vid att höra. Med resonemanget att man inte kan ha en ringsignal på telefonen så kan man ju inte heller prata när man rider.
 
Alltid mobilen med, föredrar ridbyxor med benficka så att den dessutom är lättåtkomlig. Är vi flera som rider ut tillsammans har inte alla alltid med varsin (jag har alltid med min) men vi brukar kolla att någon i sällskapet har en mobil som dessutom är laddad med.

Har varit med om en olycka där jag var väldigt glad att kunna ringa efter hjälp som kom med bil och kunde köra mig till sjukhuset (kunde inte resa mig upp själv) och dessutom hade med extra hjälp som kunde rida min häst hem till stallet.

Har också ridit vilse och varit väldigt glad åt att kunna plocka fram karta över platsen och leta mig tillbaka till en stig.
 
Jag har vid två tillfällen ramlat av när jag ridit ut och som det kunnat gå rejält illa. Nu fanns inte ens mobiler vid de tillfällena men första olyckan så ramlade jag av och slog huvudet i en sten så jag höll på tuppa av trots hjälmen. Jag har fortfarande ett ärr i pannan som stört mig sedan dess och hade jag varit ensam när det hände hade det tagit många timmar innan jag blev hittad och jag hade nog inte klarat av att gå hem. Det tog ca 30 minuter att rida hem och det är ett under att jag tog mig upp på hästen igen, blodade ner mig, kläderna, sadeln och hästen och det blev akuten för röntgen och bli ihopsydd.

Andra gången blev det ett missförstånd mellan mig och hästen när vi var ute och galopperade själva i en annan skog. Hon svängde av hemåt när jag tänkte framåt och jag flög i tangentens riktning rakt in i ett träd, trodde först att jag brutit ryggen men det var "bara" vadbenet på ena benet och slog sönder hela vadmuskeln på det andra. De gissade var jag kunde vara när hästen kom skenandes hem utan mig så de körde med bil över fälten och jag fick åka bil hem istället för att gå. Nytt akutbesök två dagar senare och röntgen där det uppdagades att benet var brutet nedanför knäet.

En kompis ramlade av sin häst när den halkade i skritt och hon föll så illa att hon bröt ryggen. :(
 
Alltid med mobilen när jag är i stallet.
Sitter aldrig och pickar på den eller lyssnar när jag är i stallet eller rider.
Mycket vanligt häromkring att man sitter och kollar mobilen och har långa tyglar på hästen. Lägg till hårt trafikerad väg med tung trafik. Frågade en gång en ryttare och fick svaret att hon gör som hon vill.
 
Jag har nog aldrig varit med om att hästar blir rädda av en ringsignal.. Men jag har iofs en ganska låg volym på min ringsignal, jag brukar knappt höra signalen själv om det ringer när jag rider.

Håller förövrigt med om att mobilen självklart ska vara med när man rider!

Samma här. Hästen jag rider har aldrig reagerat på ljudsignalen. Jag brukar inte svara om det ringer. Bara om jag är långt från väg, hästen skrittar lugnt och barnet är hemma själv. Är det nån annan än barnet svarar jag inte. De får vänta.
 
Jag har vid uteritt i grupp varit med om att en häst bröt ett ben och ryttarens hjälm gick sönder. Vi behövde alltså ringa efter akutvård åt både häst och ryttare.

ALLTID med mobil ut och aldrig pilla med den i onödan. Inga telefonsamtal. Ingen musik eller annat. Den ligger i fickan som en livlina om olyckan är framme.
 
Rider alltid med mobilen. Rider ofta ensam både på uteritt och ridhuset. Enda gången jag inte har ringsignal är när det är nyinridna hästar.
Sen har jag en ovanlig ovana, jag fotograferar från hästryggen. Det är en risk jag vet, men jag känner mig trygg på de hästar jag rider och det blir fantastiska bilder. Annars inget pill på mobilen.
 
Sen har jag en ovanlig ovana, jag fotograferar från hästryggen. Det är en risk jag vet, men jag känner mig trygg på de hästar jag rider och det blir fantastiska bilder. Annars inget pill på mobilen.

Ovanlig vet jag inte, mtp alla öronbilder på till exempel Instagram :laugh: Brukar också ta några bilder under en tur, tycker det är stor skillnad mot att sitta och pilla på mobilen konstant.
 
Har aldrig mobil på mig när jag rider men har en klocka som jag kan ringa ifrån och om jag råkar ut för ngt och inte kan svara klockan inom en viss tid så ringer den efter hjälp samt skickar gps länk till vart jag befinner mig. Är inte alls orolig och väldigt nöjd med min klocka istället för mobilen.
 
Har alltid med mig mobil när jag hyr häst. Från det att jag hämtar i hagen till stallet och när jag rider är den med på ljudlöst. Är också noggrann med hjälm från att jag hämtar i hagen och hela tiden tills jag lämnat i hagen och är klar för dagen. Har en äldre mobil som är liten och tålig och lätt går ner i fickan på ridbyxorna i stallet. Min vanliga smartphone är för stor. Har kontantkort på stallmobilen och laddar på med 100 kronor per år.
 
Jag gör det.😎 Då jag har sett för många olyckor pga av mobilen.
Om den absolut måste vara med. Är den avstängd och i magväska. 🤔
Jag har alltid med min mobil när jag håller på med hästar, oavsett vad jag gör. Har egentligen med den överallt, däremot när jag är ute och rider eller är i stallet överlag. Jag har för övrigt aldrig heller varit med om att någon häst reagerat direkt på mobilsignalen, jag har dock en ganska så mild signal så det är ingen man blir chockad över.
 
Alltid mobil med och hoppas på att jag är vid medvetande om jag trillar av så jag kan ringa.

Har som tur är hitintills bara behövt ringa hem och berätta att jag mår bra och inget att bli orolig för om hästen kommer hem utan mig🙂
 
Rider alltid med mobilen. Rider ofta ensam både på uteritt och ridhuset. Enda gången jag inte har ringsignal är när det är nyinridna hästar.
Sen har jag en ovanlig ovana, jag fotograferar från hästryggen. Det är en risk jag vet, men jag känner mig trygg på de hästar jag rider och det blir fantastiska bilder. Annars inget pill på mobilen.
 

Bifogade filer

  • D775FC58-63BC-4556-8AB9-F51F847BE36E.jpeg
    D775FC58-63BC-4556-8AB9-F51F847BE36E.jpeg
    482,8 KB · Visningar: 58
Alltid med, och rider jag ut själv meddelar jag alltid t.ex sambon innan om att jag rider ut runt område X. Har han inte hört från mig efter en timme kollar han till mig.

Detta efter att jag åkt av min förra häst och ringt honom efter och sagt "Hej, jag har inte trillat av hästen, men jag har jätteont och vet inte vart jag är. Nu måste jag ringa min sambo *klick*". Jag hade slagit mig till en svår hjärnskakning och hjärnblödning ovanpå det. Efter det fick man inte tag på mig och han fick ringa polisen som fick utgå från stallet för att leta reda på mig... Tänk om jag inte ens hade haft mobilen då, ryser bara av tanken. Detta var första och enda gången jag åkte av den hästen också.

Jag vill tipsa alla att ha SOS-appen också ifall olyckan är framme så att man kan skicka koordinater med nödsamtal smidigt. Mvh icke odödlig unghästryttare
 
De här bilderna tog jag idag på ridturen. Pratade även i telefon, i öronsnäcka.
 

Bifogade filer

  • 63C6C0A6-647D-4613-A63C-2413D537F1F9.jpeg
    63C6C0A6-647D-4613-A63C-2413D537F1F9.jpeg
    361,8 KB · Visningar: 58
Hur går det här till? Jag har alltid telefonen med då jag sitter på hästen och har ljudet på. Inte ens min häst som stundtals är rädd för sin egen svans och som varje år måste vänjas vid att få täcke på sig eftersom det är det farligaste som finns har någonsin reagerat på ljudet. Det är ju ett ljud han är van vid att höra. Med resonemanget att man inte kan ha en ringsignal på telefonen så kan man ju inte heller prata när man rider.

Eller hur! Om hästen är så pass känslig att det är en reell risk så känns det ju spontant också extra viktigt att ha med en telefon ut, för jag antar att en ringsignal isåfall inte är det enda som skulle kunna skrämma hästen och leda till en olycka?
 
Personen har ridit med och utan hands-free och det har ringt, den har varit tvungen att svara pga eget företag. Hästen hoppat till vid ring-ljud.
Om jag skulle ta med den i en magväska, då ska den vara avstängd eller i ett sådant läge att den inte kan på något sätt störa en känslig häst.
Blev det inte litet baklänges nu? Personen i händelsen var tvungen att svara pga eget företag, men jag uppfattar att du förespråkar att inte ha med mobilen alls. Då hade ju personen inte kunnat svara ändå, och problemet borde snarare formuleras som att personen inte kan rida ut pga eget företag.
 
Ovanlig vet jag inte, mtp alla öronbilder på till exempel Instagram :laugh: Brukar också ta några bilder under en tur, tycker det är stor skillnad mot att sitta och pilla på mobilen konstant.
Öronbilder i skritt kan jag köpa, men alla som filmar när de galopperar :banghead:
 
Öronbilder i skritt kan jag köpa, men alla som filmar när de galopperar :banghead:

Åh, vad jag skulle vilja ha en film på när jag och hästen galopperar! Men det finns inte en chans att att jag filmar medan jag galopperar. Jag får kanske ta och försöka få tag på en Go Pro eller en hållare till mobilen så att den kan filma och jag hålla i tyglarna med två händer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 001
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 797
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp