Mobilt bredband?

Har Hallon, 20 GB. Det går åt i ett nafs om man inte är försiktig! :(

(Tre år senare väntar jag fortfarande på fibergrävarna... :cautious:)

Jag har Telenor med ett specialavtal (fri surf och tvillingkort som "inte finns") för 330:- i månaden och kan varken klaga på tillgänglighet, stabilitet eller täckning och farten har jag ingen aning om, här räcker den iallafall till allt.

Nu har dom bildat fiberförening här och är smått vansinniga på mig som blåvägrar gå med :devil: för varför laga nåt som inte är trasigt? Innan dom fått ner sin älskade fiber har 5G kommit. :D

Vi har net1, obegränsad datamängd. Helt ok täckning, mitt ute i skogen där den vanliga mobiltäckningen är ganska kass :).

Provade precis deras, åker tillbaka. Bor hyggligt bra till i Skåne, vi hade strax under 3 MB när jag körde bredbandskollen. Pissigare än ADSL alltså. Trodde jag inte gick.

Vad gör ni med datorn som kräver så hög överföringshastighet? Jag har 1 Mbit/s ned och 0,1 Mbit/s upp och tycker det funkar bra att surfa med.

Vad gör ni med datorn som kräver så hög överföringshastighet? Jag har 1 Mbit/s ned och 0,1 Mbit/s upp och tycker det funkar bra att surfa med.

Just nu går jag tex onlinekurs, jag ska ladda upp flera filmer i veckan och se andras filmer också. Både överföringshastigheten och datamängdsbegränsningen gör att det inte funkar på det mobila bredband jag sitter på nu utan jag måste åka iväg och låna fiber så ofta jag bara kan... Börjar bli något less på fibergrävare som aldrig kommer.

Titta på film, få program att fungera (lön och fakturering i molnet), två olika tv med olika filmer bl a. Samtidigt som Spotify ska fungera.

Både överföringshastigheten och datamängdsbegränsningen gör att det inte funkar på det mobila bredband jag sitter på nu utan jag måste åka iväg och låna fiber så ofta jag bara kan... Börjar bli något less på fibergrävare som aldrig kommer.
Är det ett företag som ska fixa fibern eller har ni en ekonomisk förening?

Ett företag. Vi är tillräckligt många för att kvalificera för "stadsnät" istället för "byanät", tydligen.
Har kommunen någon bredbandssamordnare? En del sådana brukar kunna ha bra pli och översikt över företagen...

Äe innerligen glad över den pensionerade säljare som tog som sitt eget projekt att nasa in fiber hos i stört sett varje hushåll i vår bygd. Vi fick ihop 300 anslutningar och jag fick in fiber i huset för 10200 kr. De som ansluter sig senare får betala över 30'

I bygden finns både företag och föreningar och det bvverkar gå i samma fart för bägge varianterna. Bara antalet hushåll som ansluter dig är tillräckligt så börjar de.

Har kommunen någon bredbandssamordnare? En del sådana brukar kunna ha bra pli och översikt över företagen...

Äe innerligen glad över den pensionerade säljare som tog som sitt eget projekt att nasa in fiber hos i stört sett varje hushåll i vår bygd. Vi fick ihop 300 anslutningar och jag fick in fiber i huset för 10200 kr. De som ansluter sig senare får betala över 30'

I bygden finns både företag och föreningar och det bvverkar gå i samma fart för bägge varianterna. Bara antalet hushåll som ansluter dig är tillräckligt så börjar de.

Vår grupp hushåll (inte riktigt en by, så jag vet inte vad jag ska kalla oss :p) ligger i en korsning mellan tre kommuner, samordnandet däremellan har varit något av en mardröm tydligen. Saker som i andra delar av landet (det här är ett större företag som haft projekt lite här och var tidigare) gått på under en vecka har här tagit flera månader...

De vi har nu är inte så illa egentligen - försöker jag intala mig själv i alla fall. Det är bara det att det första företaget som skulle gräva in fiber här ljög, ljög, ljög, ljög och ljög (i över två års tid). Så jag (vi alla) är lite bränd när det kommer till tilliten, förra företaget ringde vi till flera gånger och de var alltid "två veckor bort" från vårt hus... I själva verket var projektet lagt på is för de fick in mer pengar på ett annat ställe, men det ville de inte berätta. På ett möte jag var med på (det är byalagen som skött kontakten och avtalen så det mesta har jag inte haft så stor insikt i) så hånskrattade VDn åt oss när en föreslog att vi skulle leta efter någon annan som ville ta sig an oss. Så otroligt dåligt skött, i varenda liten jävla detalj! Det här är inte bra för mitt blodtryck så här på juldagen känner jag. :o
Jag får sammanfatta med att nuvarande grävare får betala för andras synder lite när det gäller min misstro. Nej, det har inte gått blixtrande snabbt men sen de väl började gräva i höstas har de jobbat på stadigt och gjort precis vad de sagt de ska göra... Jag har bara en ständig känsla av "De jävlarna lurar mig!" så fort jag tänker på dem.

Vår grupp hushåll (inte riktigt en by, så jag vet inte vad jag ska kalla oss :p) ligger i en korsning mellan tre kommuner, samordnandet däremellan har varit något av en mardröm tydligen. Saker som i andra delar av landet (det här är ett större företag som haft projekt lite här och var tidigare) gått på under en vecka har här tagit flera månader...

De vi har nu är inte så illa egentligen - försöker jag intala mig själv i alla fall. Det är bara det att det första företaget som skulle gräva in fiber här ljög, ljög, ljög, ljög och ljög (i över två års tid). Så jag (vi alla) är lite bränd när det kommer till tilliten, förra företaget ringde vi till flera gånger och de var alltid "två veckor bort" från vårt hus... I själva verket var projektet lagt på is för de fick in mer pengar på ett annat ställe, men det ville de inte berätta. På ett möte jag var med på (det är byalagen som skött kontakten och avtalen så det mesta har jag inte haft så stor insikt i) så hånskrattade VDn åt oss när en föreslog att vi skulle leta efter någon annan som ville ta sig an oss. Så otroligt dåligt skött, i varenda liten jävla detalj! Det här är inte bra för mitt blodtryck så här på juldagen känner jag. :o
Jag får sammanfatta med att nuvarande grävare får betala för andras synder lite när det gäller min misstro. Nej, det har inte gått blixtrande snabbt men sen de väl började gräva i höstas har de jobbat på stadigt och gjort precis vad de sagt de ska göra... Jag har bara en ständig känsla av "De jävlarna lurar mig!" så fort jag tänker på dem.
Bra om det rullar på nu då. Du får försöka andas ;)

Du får gärna skicka ett PM med namn på företaget som blåste er. Det är många bygder som är i början av fiberprojekt ...

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: _Taggis_
·
IT & mobiler Ni som surfar mycket via mobilen, hur många GB gör ni av med på en månad? Har funderingar på att byta abonnemang och har i dagsläget...
Svar
13
· Visningar
818
Senast: Angel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka