MKT konsigt beteende!

HannaPP

Trådstartare
Min dotters c- ponny uppförde sig väldigt konstigt i går. Han gick i hop med min halvblods vallack, andra dotterns d-ponnysto och ett inhyrd haflinge sto. han har gått med dessa hästar hela vintern utan större problem.
Visst han är ganska elak när det är fodrings dax och jagar bort stona, mitt halvblod rår han inte på, även om han försöker lite men jag tror han har respekt för storleken på min häst.

Igår så hade jag precis gått in från stallet när jag såg att dom sprang, det visade sig att c-ponnyn var helt galen och jagade d-ponny stoet, han jagade och högg när han kom åt, helt urflippad!:( Jag fick springa in i hagen och dela av vägen mellan honom och d-ponnyn, då gick han sakta upp till haflinge stoet, nosade lite på henne för att sedan anfalla henne! :eek: Samma visa igen, heltokig var han! Jag fick tag på honom tillslut och släppt in honom i en annan hage, då var han helt slut.

Varför? Jag fattar ingenting, D-ponny stoet och han kör vi ju alltid tillsammans till tävling, träning osv då älskar han henne....

Har ni några erfarenheter vad detta kan bero på?

Sv: MKT konsigt beteende!

Ingen aning. Men de är ju vår och stona brunstar, så en del valacker beter sig hel märkligt då...

Det där beteendet har jag sett åp en häst innan, dock så betedde han sig så på en ny häst. De kunde gå skit bra i perioder sen bara flög han på den nya.

Den hästen var olycklig visade sig, och blev mycket lugnare när han fick "flytta hem" till sitt gamla stall...

Han kanske har överskottsenergi?

Ärligt, ingen anning....

Funderar också på om hon inte är brunstig. Våren kan locka fram vårkänslor också,även om det är en valack.

Min valack brukar "brunsta" samtidigt som de andra stona. Han har blivit lite feminin av att bo med bara tjejer :angel:

TS; de kanske hade något internt bråk om rangordningen? Sånt kan ju ändras med tiden. Hade ett fjordsto som fick såna "ryck" mot min köttbulle lite då och då, de hade någon slags hatkärlek till varandra tror jag.. Aah, vilka tider! *drömmer tillbaka till tiden då hästen fick motion i hagen och höll sig fin i hullet utan min hjälp* :D

Tack för svaren även om det inte gör mig ett dugg klokare när som någon av er skrev "har ingen aning" varför svara då?

Jag tror att båda brunstar, kan det vara därför? men varför anfalla då?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka