Mjukgörande med lätt konsistens?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns ju en hel del med både eksemhästar och "hudhästar" här - vad använder ni för mjukgörande/återfuktande på hästarna?

Jag har främst använt Leovets Bio Skin Oil som är helt suverän! Men det går åt sådana mängder och det blir väldigt dyrt i längden. Så skulle gärna hitta något att "varva med".

Hitills har jag provat och förkastat helosan (för kletigt), aloe Vera (för lite återfuktning/effekten kvarstår för kort tid) och duoxo lindra gelspray som är helt suverän men där kan vi snacka dyrt. Även provat oparfymerad barnolja men den var alldeles för "sträv" och kletig.

Jag skulle vilja ha något man kan spraya på och sen stryka ut, eller i andra hand en lätt kräm. Som är rejält återfuktande och inte helt och hållet går in i huden direkt och försvinner utan där det är effekt en längre tid.

Inte PROB!

Någon som har något förslag eller en gammal favorit att rekommendera? :)

Jag har för mig att Horsol hade ullfett eller liknande i formulan, jag vill minnas att det var superfett att få på sig och att det var lätt att sprida i pälsen bara genom att droppa på en sträng.

Nu hittar jag inte något fettliknande i innehållsförteckningen, och vet inte hur det står sig prismässigt men vet hästar som blivit helt symptomfria från sina eksem.

Jag har för mig att Horsol hade ullfett eller liknande i formulan, jag vill minnas att det var superfett att få på sig och att det var lätt att sprida i pälsen bara genom att droppa på en sträng.

Nu hittar jag inte något fettliknande i innehållsförteckningen, och vet inte hur det står sig prismässigt men vet hästar som blivit helt symptomfria från sina eksem.

Horsol är inte särskilt återfuktande om de inte ändrat formulan. Däremot är den bra att lösa "mjäll" och minska kli. Jag använder dock ett annat medel med ungefär samma verksamma beståndsdel till det.

Men jag behöver betydligt större förpackning än horsol. Det är inte bara/främst mankam och svansroten jag vill återfukta utan hela halsen och fronten på hästen. Därför det blir så rackarns dyrt med bio skin oil tex. Den är rätt dryg i sak, 500 ml kostar dryga 200 kr och som sagt suveränt bra. Men när man bokstavligt talat smörjer in halva hästen blir det dyrt.

Kollade innehållsförteckningen. Inget jag törs använda tyvärr. Både häst och matte har väldigt känslig hud. Och eukalyptus, mentol, kamfer, kajeputolja, kamomill, ceder, lagerbärsträd och muskot är inget jag törs ens ta i tyvärr.

För att ge lite hjälp med att illustrera vad det är jag söker så tänk bodylotion för människor. Dvs att smörjas in över större yta. För tyvärr så är det inte bara mankam och svansrot som han reagerar i. Utan när han blir biten så reagerar huden med att bli "bubblig", det kliar - han kliar. Huden blir varm, irriterad om öm att ta på (inflammerad?) och han kliar mer. I värsta fal svullnar han i huden med. Huden tar naturligtvis stryk av både kliande och reaktion, han har en väldigt känslig hud i botten.

Så X tid efter bett (eller kli, men reaktionen blir tyvärr även av bara bett, utan kli, också) så flagnar huden av. Under är det fin, frisk hud. Men "skör", dvs man måste vara noga med att hålla den mjuk under tiden det flagnar av. Sen måste man underhålla den med mjukgörande annars blir den lätt torr och flagig/kliig.

Bilden nedan, så övre bilden visar de beskrivna "bubblorna" och när det börjat flagna (det blir succesivt värre flagnande inann det blir bättre). När det såg ut sådär fick man inte lägga handen på honom utan att han ryckte undan. Nedre bilden är från häromdagen. Efter en veckas idog hudvård. För att han ska hålla sig som på nedre bilden krävs att man håller huden mjuk (och att inga insekter biter där).

11017491_831407243621917_8844341469216591586_n.jpg

Bogen. Övre bilden är när den akuta reaktionen med bubblighet, värme och ömhet lagt sig. Fladningen ökar men det är på sluttampen. Nedre bilden är häromdagen. Men samma sak där, ska man hålla det sådär behöver han lite mjukgörande, och att insekterna inte kan bita.
11703081_831407296955245_2081581421380922937_n.jpg

Så fort de satans insekterna kommer åt börjar det om på det området. Just nu på "armbågarna" och i nacken.
Han flagnar även i man och svans, men där går det inte år särskilt mycket mjukgörande - så där spelar prislapp på medlet ingen roll och bio skin oil + no rub funkar perfekt. Men "de stora ytorna" så som synes så det fungerar perfekt där med, men kostar multum...

Men usch, stackars liten. :( Hoppas ni hittar någon bättre/billigare kräm. Tyvärr har jag inget att komma med då vi använde horsol till min förra foderhäst med exem och sen har vi använt helosan, men tittar också efter andra alternativ.

Men usch, stackars liten. :( Hoppas ni hittar någon bättre/billigare kräm. Tyvärr har jag inget att komma med då vi använde horsol till min förra foderhäst med exem och sen har vi använt helosan, men tittar också efter andra alternativ.

Jag kan verkligen rekommendera leovet bio skin oil (finns på bla hööks). Den är helt fantastisk. Och om man inte måste smörja halva hästen är den dryg som attans med. Om du vill ha alt till helosan alltså :)

Sen skulle det inte gå att hitta ngt alt att varva med får jag väl fortsätta med bio skin. Men plånboken vore glad för ett alternativ :)

Jösses som han ser ut :( Är det knotten?

Vet folk med torr hud som gärna använder olivolja
Svårt utan allergitest säga exakt vilka insekter som är skyldiga - men knott är ju absolut vanligaste boven så ja troligen.

Men nej han var inte vacker och hade det inte lätt när det var som värst, stackarn. Nu mår han ju betydligt bättre och ser betydligt bättre ut som synes. Men jag grät nästan å hans vägnar när det var som värst.

Såg av en slump att Helosan har kommit med en aloe vera gel! Beroende på konsistens kanske det skulle kunna vara ett alternativ :)

Vet du hur dryg den är? Den är ju dyrare än bio skin oil...

Har inte använt den själv så vet tyvärr inte hur dryg den är. Men brukar rekommenderas till kliande svansar så vet att den är lätt att smörja in. Har intryck av att den är ganska dryg, men vet inte till 100 %, har aldrig provat bio skin oil heller så kan tyvärr inte jämföra med den. :(

Det kanske kan vara ett alternativ att blanda själv med en olja, glycerin, aloe vera, kakaosmör, bivax, kåda, etc? Det är rätt lätt att få tag i ingredienserna numera.

Det kanske kan vara ett alternativ att blanda själv med en olja, glycerin, aloe vera, kakaosmör, bivax, kåda, etc? Det är rätt lätt att få tag i ingredienserna numera.

Problemet är väl mest att jag inte har en aning vad jag ska bland ihop för att få vad jag söker/är ute efter? :S

jag har aloe first, spray på min hästs nos. (blir lätt bränd) så sprayar i handen och smörjer in nosen på kvällen. är mjukgörande, och återfuktande, till för då man bränt sig, fått insektsbett eller är allmänt torr, går även att ha i hårbotten :). blir inte kladdig och går snabbt in i huden.
har solskydds kräm på över dagen men den hjälper inte så mycket :/.

tidigare så hade jag bara aleovera gel men det tyckte hästen inte var så trevligt. + så var det kladdigt (den svider också på sår, även om den hjälper till med läkningen snabbt).

inte det billigaste man kan ha men jag tycker mycket om den. på knottbett så har jag antingen denna eller aloe veterinary formula. men vet sprayen är mer för rengöring.

Problemet med ren aloe vera överlag är att den just går in för snabbt i huden eller hur man ska säga. Den blir torr igen för snabbt.

Olja blir lite för trögt, iofs inte provat med just olivolja men med babyolja och det blir liksom för strävt att stryka på. Är ju lite där problemet är - att ha en lätt och smidig konsistens men som ändå är tillräckligt återfuktande/återfettande under tillräckligt lång tid.

Igår hade jag slut på bio skin oil så jag använde vanlig hudlotion. Men det blev också lite för klen återfuktning. Knepigt det här...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka