Mjukgörande med lätt konsistens?

Har du provat med rapsolja? Det använder jag till att smörja huden på mig själv, helst ska huden vara fuktig då man smörjer med den.
Olivolja tränger in väldigt dåligt i huden, utan lägger sig mer som en skuddande hinna utanpå.

Olja blir lite för trögt, iofs inte provat med just olivolja men med babyolja och det blir liksom för strävt att stryka på.
Olivolja är ju vegetabilisk medan babyolja väl är mineralolja, så jag kan tänka mig att det faktiskt upplevs en skillnad i "utstrykningsegenskapen". Varaktigt återfuktare tycker jag definitivt att olivolja är, åtminstone på oss människor. Jag skulle testa med olivolja till hästen. Kanske även med kokosolja faktiskt.

Olivolja är ju vegetabilisk medan babyolja väl är mineralolja, så jag kan tänka mig att det faktiskt upplevs en skillnad i "utstrykningsegenskapen". Varaktigt återfuktare tycker jag definitivt att olivolja är, åtminstone på oss människor. Jag skulle testa med olivolja till hästen. Kanske även med kokosolja faktiskt.

Borde inte olivolja och mandelolja ha ungefär samma egenskaper?

Kanske spensalva från granngården kan fungera? Vår ena tjej ( människo ;) )blir lätt lite torr och då har den varit suverän

Köpte en flaska olivolja idag. Konsistensen helt okej. Får se hur den mjukgörande effekten är och hur länge den håller. Enda problemet såhär långt var att hästen skulle smaka hela tiden - var ju gott ju ;)

Gick åt ganska mycket, inte så drygt. Men för 50 kr/l så kan den ju få vara lite odryg och ändå bli billigare än bio skin oil (som kostar 450 kr/l)

Borde inte olivolja och mandelolja ha ungefär samma egenskaper?
Jo, jag upplever att det är så. Mandelolja återfuktar mycket bra (åtminstone på människohud), men är ju dyrare än olivolja. Bra att du testat med olivolja nu och att konsistensen verkar vara vad du söker. Återstår bara att se hur du tycker att effekten består *håller tummarna*

4e dagen i rad nu som jag använder aloe first, mulen har gått från sårig och flagnande till mjuk och len. hästen har tydligen också godkänt den då hon 1, kommer då jag ska ta på det i hagen, 2, inte slänger bort huvudet eller försöker dra ifrån, 3, står och myser då jag klappar på det ^_^ (mulen är annars inte ett klappvänligt ställe, ska man klappa så ska det vara i pannan, öronen eller ingenstans)

solskydds krämen är dessvärre inte lika poppis..

Jo, jag upplever att det är så. Mandelolja återfuktar mycket bra (åtminstone på människohud), men är ju dyrare än olivolja. Bra att du testat med olivolja nu och att konsistensen verkar vara vad du söker. Återstår bara att se hur du tycker att effekten består *håller tummarna*

Hade mandelolja hemma så tänkte jag kunde testa med det. Men sen var jag ju förbi affären innan iaf.

En L tappad olivolja på stallgolvets gummimatta blir svinhalt...

Lite tidigt att helt ropa hurra än, men såhär efter några insmörjningar så verkar olivolja fungera fint. Igår fick han ett bad och jag pillade bort alla flagor jag hittade. Sen smorde jag ganska rikligt med olivolja på hela fronten, såg ut som en smörsliskig italienare ;) Imorse så det hade gått in helt i huden och var inget kletigt kvar, men huden var mindre torr. Nu går det lite upp och ner och direkt efter bad är nästan alltid bättre - men jag tycker nog han var bättre innan badet med.

En STOR fördel är att han inte har nåt alls emot oljan. Han är sen han haft ont, när jag ibland behövt smörja med sådant som svidit lite osv, lite skeptisk ibland när jag smörjer. Ser han inte att jag har något jag tänker smörja med är det lugnt och så känner han efter, men han kan när han ser jag tänker smörja bete sig som om jag tänker kasta syra på honom. Dvs reagera först och känna efter sen. Oljan kan jag smörja med även fast han ser att jag häller nåt i handen =)

@Buck
Var köper du Aloe first?
Har en återförsäljare i närheten. Kollar man på forever living products hemsida så kan man söka efter återförsäljare. Många tar bara hem varor efter behov så man kan lägga en beställning då på en eller två flaskor :).
Har nästan bara deras saker i stall apoteket :o. :love:
Så har man ett sår själv så får man gå ut i stallet efter salvan :rofl:.

Har en återförsäljare i närheten. Kollar man på forever living products hemsida så kan man söka efter återförsäljare. Många tar bara hem varor efter behov så man kan lägga en beställning då på en eller två flaskor :).
Har nästan bara deras saker i stall apoteket :o. :love:
Så har man ett sår själv så får man gå ut i stallet efter salvan :rofl:.

Tack! Har en bekant som säljer så då ska jag kolla med hen. Låter som något värt att prova!

Olivoljan funkar fortsatt fint. Enda problemet är att det är djävulskt svårt att tvätta bort den från täcket. Det blir liksom olja kvar i tyget (och en del i tvättmaskinen). Ska prova med lite diskmedel eller något nästa gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama