Mjuka upp äldre häst

Problematisk

Trådstartare
Jag har börjat rida min gammelponny lite mer igen :love: Dock märks det, såklart, att han har tappat en del sedan vi var ute och röjde på tävlingsbanorna, vilket var några år sedan nu. Han är dessutom 20+, så att han är lite stel ser jag inte som så konstigt.

Men självklart vill jag att han ska vara så mjuk och fin som möjligt i kroppen, och här vill jag ha lite inspiration! Vi har ridbana, men både ponny och jag är rätt trötta på den så helst sånt man kan göra ute.

Han är i grunden väldigt välutbildad, och kan i princip allt en ponny "ska" kunna i dressyren, men i nuläget är det ju inte schysst att försöka samla honom fullt ut. Rider en hel del skänkelvikningar, öppnor, slutor osv längs vägarna, men det blir tjatigt det med efter ett tag.

Har ni några roliga tips? :)

Förutsätter att ponny är frisk.

Inget roligt tips kanske; jag tycker att skritt är väldigt underskattat. Blir dötrist efter ett tag men är helt enkelt grunden till allt. Långa skrittrundor på varierande underlag (grusväg, asfalt, stigar, ängar osv). Med "långa" menar jag: börja med 45 min. Stegra successivt till typ 2,5 timme.
För mer variation kan man ju promenera, jogga eller tömköra hästen istället. Bra för ryttaren också.

I övrigt gillar jag förvänd öppna & sluta, samt att växla mellan inåtställd & utåtställd på böjt spår. Det använder jag ofta som "mjukgörande" uppvärmning.

Jag har börjat rida min gammelponny lite mer igen :love: Dock märks det, såklart, att han har tappat en del sedan vi var ute och röjde på tävlingsbanorna, vilket var några år sedan nu. Han är dessutom 20+, så att han är lite stel ser jag inte som så konstigt.

Men självklart vill jag att han ska vara så mjuk och fin som möjligt i kroppen, och här vill jag ha lite inspiration! Vi har ridbana, men både ponny och jag är rätt trötta på den så helst sånt man kan göra ute.

Han är i grunden väldigt välutbildad, och kan i princip allt en ponny "ska" kunna i dressyren, men i nuläget är det ju inte schysst att försöka samla honom fullt ut. Rider en hel del skänkelvikningar, öppnor, slutor osv längs vägarna, men det blir tjatigt det med efter ett tag.

Har ni några roliga tips? :)
Mängder med övergångar gjorde min förra mjuk som smör! Jag brukade leka med stegen, typ 10 steg skritt, 9 trav, 8 galopp och variera på massa roliga sätt!

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 551
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama