Mjölkersättning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bettan12
  • Startdatum Startdatum
B

bettan12

Undrar om det är någon som vet om man kan använda mjölkersättning från kor till att ge till en fölunge. Har fått i morse ett shettisföl och mamman vill inte låta henne dia. Några förslag?

Sv: Mjölkersättning

Bremsa stoet varje gång fölet ska dia, det är vanligt att man får göra det i början. Du måste se till att fölet diar 3-4 ggr/timma.
Mjölk ersättning till kor kan inte föl äta. Se till att bremsa direk om inte det hjälper, bremsa och lyft ett framben, hjälp fölis fram genom att putta den i baken, håll inte i fölis huvud. 99% av alla ston ger sig när trycket släppt i juvret! Dom har ont men stomjölken är livsviktig!

Iväg till apoteket snabbt och köp deras amningspump till människor (rör) är jätteenkel att använda på stona, blöta juvret först med varmt vatten (buffa) så är det enklare att få vacum. Pumpa ur stoet så att fölet får den viktiga råmjölken, att ni pumpar ur stoet gör aven att hennes juver blir mindre spänt och det inte gör så ont om fölis buffar på det. Ge fölis det utpumpade med nappflaska fortsätt sedan med att försöka få den att dia.

Har ni provat att bremsa stoet ? Ring ut veterinär så att stoet får lugnande om det inte räcker med brems. Ge er inte !!! Att flaska upp ett föl är ingen dans på rosor utan ge er f*n på att hon skall dia.

Fölet måste ha råmjölken innan 8 timmar och då gärna 1-2 liter minst! Sen avtar kroppens förmåga att ta upp antikroppar och råmjölken blir verkningslös, då kan man knappast klara livet på fölet!
Mjölka ur lite och se om stoet har släppt ned mjölk, om det inte finns mjölk måste veterinär spruta stoet så mjölken släpps ned i juvret och fölet kan dia. Vi mjölkar alltid i en ren kopp, sen suger vi upp det i en vanlig steril 20ml spruta, sedan sprutar vi försiktigt in det i munnen på fölet medans fölis suger på den! Fungerar utmärkt! Det är bråttom nu om fölet ska klara sig. Ge inte ersättning utan stoets råmjölk!

Vi har lyckats att mjölka ur henne lite, men fölungen har lite svårt att dia själv från juvret. Har skaffat mjölkersättning på lantmännen.

I och med mjölkersättningen så har ni nu skaffat er problem.

Vi får hoppas att ungen fått i sig sin råmjölk.
Och att ni just nu har skaffat er ett flaskföl som lär bli rejält otrevlig mot er om ett tag.

JAg skulle definitivt ha bremsat fram till att stoet släpper di.
Där emellan matat från juver via flaska till unge.
Er märr kommer nu att sina

AM

Mjölk ersättning kan INTE ersätta råmjölken, er fölunge har inget skydd alls om ni inte får i den råmjölken. Ni har 8 timmar på er att pumpa ut 2 liter och ge fölet. Naturligtvis ska fölet kämpa lite för att dia, om ni ej har fått i den råmjölken måste ni be en veterinär komma och ge blodplasma så den får i sig antikroppar det är livsviktigt. Det kommer att bli en mycket dyrhistoria, vi gav vårt föl 2 påsar blodplasma för 5000:-+ moms och han dog ändå!

Alla flaskföl blir inte otrevliga!!!!!:mad:

Nä, ägarna brukar säga det, eftersom de oftast är vana att jamsa med, och låta hästen bestämma.
När nån annan männsiska ber hästen flytta sig brukar det sluta illa.

Alla flaskföl blir inte otrevliga!!!!!:mad:

Mycket möjligt om man vet vad man gör. :grin:
TS är inte så pass rutinerad.

Så här finns det stor risk på en otrevlig unge.

Låter man däremot bli att greja med den, ger mjölk i hink ( alltså in med hinken och ut ur boxen direkt) och låter den gå i stor flock så brukar dom bli bra.

Finns väldigt många exempel på flaskföl som faktist vid ett årsålder eller där runt omkring fått tagits bort p.g.a. av att dom blir farliga för människor.
Eller vad sägs om 300 kilo häst uppe på nyckelbenen som inte är rädd för något.
Har ingen respekt för något..

Fattar du nu???

AM

Fortsätt mjölka ur stoet och flaskmata fölet. Den volym du inte kan mjölka ur får du ersätta med mjölkersättning. (Blanda separat, inte tillsammans med den urmjölkade mjölken.)

Det finns förstagångsston som inte fattar vad fölet ska ”där bak” att göra. Om du får lov att mjölka ur så är det ganska lugnt – hon kommer att fatta. Stressa henne inte och tvinga inte.

Vi hade ett sådant sto för några år sedan. Hennes förstfödde flaskmatade vi med hennes mjölk + pulver i 10 dagar innan polletten trillade ner. Jag kunde mjölka ur henne utan att någon höll henne – inga problem. Det var bara fölet som inte fick komma i närheten – han fick inte ens försöka leta. Så, jag mjölkade ur lugnt och fint och fölet lärde sig snart vad som väntade och var intresserad och med mig när jag duttade med mamma. Sedan bad jag sambon hålla henne stilla och så flaskade jag fölet – alltid ganska nära bak, utan att för den saken riskera att mamma häst tacklade ner honom med bakkärran. Lillkillen var ju nyfiken på vad jag gjorde – det luktar ju mjölk om juvret och efter 10 dagar var vi så långt att stoet inte var fullt så irriterat så fort liten kom i närheten bak och inte var så uppmärksam på vad som hände. Jag skymde sikten lite för henne genom att ställa mig vid sadelläget och liten snusade rätt på juvret och drack. Efter det tillfället var allt ok och de efterkommande fölen har gått perfekt frän början.

Till detta ska jag säga ett par saker,

Varje gång jag skulle mjölka ur stoet hade jag med mig en liten tvättlapp i frotté som jag hade blötat med varmvatten. Den torkade jag och buffade runt lite på juvret med (tips från en veterinär). Det blir lite samma känsla som när ett föl kommer och letar juver och stimulerar att mjölken kommer bättre när man mjölkar.

Dessutom var stoet inte alls aggressivt mot fölet i övrigt – hon var väldigt beskyddande mot fölet i övrigt – så länge han inte ville dia. (Hon hade alltså inget överspänt juver, ville bara inte ha fölet där.) Har man ett aggressivt sto måste man tänka på sin egen och fölets säkerhet först.

Stoet sinar inte med en gång förutsatt att mjölken kommit igång. Att du mjölkar ur är alltså otroligt viktigt, många gånger per dygn. Det är slitgöra men den MÅSTE göras.

Du får inte aggressiva föl för att du hjälper till med flaska. Precis som ett sto gör måste du tillrättavisa fölet på ett milt med odiskutabelt bestämt sätt om det gör något du inte accepterar.
Fölet vi hade då är fortfarande hingst och en mycket artig och förståndig herre.
Det gäller ju naturligtvis alla föl - inte bara de flaskmatade. Föl ska ha sina fötter på marken och tänderna i styr i umgänget med människor. Acceptera aldrig att fölet kliver på dig om du sitter i boxen eller går över dig om du sitter på huk. Stå upp och visa att du står där du står och inte flyttar dig - tryck undan fölet om det skulle hända. Inga stora saker, bara tryck undan och gör inga undantag bara för att den är liten just nu.

Lycka till med ditt föl. Känner du att du inte reder ut det så ring hellre en uppfödare i närheten som har erfarenhet och som kan hjälpa er tillrätta. Eller, om ni har en bra veterinär, fråga om den kan komma ut och hjälpa dig. Det kommer att gå bra.

Mycket möjligt om man vet vad man gör. :grin:
TS är inte så pass rutinerad.

Så här finns det stor risk på en otrevlig unge.

Låter man däremot bli att greja med den, ger mjölk i hink ( alltså in med hinken och ut ur boxen direkt) och låter den gå i stor flock så brukar dom bli bra.

Finns väldigt många exempel på flaskföl som faktist vid ett årsålder eller där runt omkring fått tagits bort p.g.a. av att dom blir farliga för människor.
Eller vad sägs om 300 kilo häst uppe på nyckelbenen som inte är rädd för något.
Har ingen respekt för något..

Fattar du nu???

AM

Har fött upp hästar i snart 30 år så jag har tyvärr fått ta några flaskföl både egna och andras! Har försökt få fölen på spann så fort det går och sedan ut med hästsällskap och det har fallit väl ut varje gång! Man behöver ju inte utgå ifrån att folk är idioter bara för att de har en annan åsikt än vad man själv har eller??? Fattar du??? Ingen av mins shettisar väger för den delen 300 kg!!!!!!!!!!!!! Och detta var ett shettisföl!

Jag fick ett flaskföl förra året. Men mitt sto dog tyvärr och det var inte det lättaste att få tag i ett amsto och när jag väl hittade ett sto vägrade hon helt acceptera fölet vi höll på i flera veckor med sedering från början, bremsning, lyfta ben m.m. Men stoet vägrade bara.
Min fölis fick inte i sig tillräckligt med råmjölk, fick bara tag i en liten skvätt från ett sto som fått ett döfött föl.
Så Ammie som mitt föl heter var tvungen att få blodplasma, glycosdropp, antibiotika dropp eftersom hon fick så mycket infektioner. Och syrgas eftersom hon var för tidigt född.
Vi tillbringade nästan 1,5 vecka på Ultuna och sen fick jag låna hem stoet så fortsatte vi försöka få ihop dem hemma.
Nu klarade sig Ammie, men det var en tuff period med flaskmatning och hon har inte samma respekt för människor idag som en normal häst skulle ha, vi har definitivt haft en del diskussioner och dessutom, jag kan göra i stort sett vad jag vill med henne eftersom hon tror att jag är hennes mamma, men om nån annan försöker lyfta fötter eller så på henne kan hon strula en del.

Det var en riktigt tuff och riktigt dyr sommar för min del, nattvak, oro för fölet, som tur var hade jag försäkring på stoet annars hade nog vet räkning hamnat på 60-70 tusen.

Så försök för guds skull att få stoet att acceptera sitt föl!
Ge inte upp!

Annars kommer ni få en jobbig sommar och troligtvis en rätt jobbig ungäst.
Och råmjölken är jätteviktig! Utan antikroppar får de massor av infektioner och då måste man behandla med antibiotika dropp.

Det är ett under att Ammie lever, det var alla överens om, hon är en riktig kämpe.. Ni kanske inte har samma tur...

27469606.jpg

Har fött upp hästar i snart 30 år så jag har tyvärr fått ta några flaskföl både egna och andras! Har försökt få fölen på spann så fort det går och sedan ut med hästsällskap och det har fallit väl ut varje gång! Man behöver ju inte utgå ifrån att folk är idioter bara för att de har en annan åsikt än vad man själv har eller??? Fattar du??? Ingen av mins shettisar väger för den delen 300 kg!!!!!!!!!!!!! Och detta var ett shettisföl!

Du har skrivit exakt det jag skrivit.
Hink, hästkompisar och så vidare.

Du har 30 års erfarenhet. Därav VET du att det är lätt att göra bortsig och skämma ut ungen.

TS ihar ingen erfarenhet alls.

Men munhuggas det är du bra på. :grin::grin:

Dom allra flesta gör fel med sina flaskungar. Därav min kommentar.

Förstår faktist inte varför du tar det så personligt.
Är det typiskt ponny/ridfolk??? :confused::confused:

Så ta av dig ditt helstängda huvudlag och se dig omkring i stället.

Alla har inte minihästar som du har.......

AM

Förmodar att du då föddes med fullständiga kunskaper om allt vad det gäller hästar det är ju få förunnat! Vi andra har fått lära oss från grunden av egna misstag och andras erfarenhet! Men det är väl typiskt travfolk att säga sig veta allt om vi nu ska börja angripa vad för hästar man har som du gjorde!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: hollypolly
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31