Mjölkallergi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Turture22
  • Startdatum Startdatum
T

Turture22

Kan föl vara mjölkallergiker precis som barn?? Har en fölunge iår som haft dålig mage i snart två månader nu - prövat losec, sulfa, lera mm. Inget hjälper - välväxt, tjock och pigg för övrigt...

Sv: Mjölkallergi

Nu är ju inte barn allergiska mot modersmjölken som sådan utan mot komjölk och det dricker knappast ett föl.
Oftast så beror det på en infektion när ett föl är risig i kistan. Har ni provat socatylpasta? Gjorde susen på vårt föl förra året som var dålig i magen men var rund och fin för övrigt.

Har haft en sådan fölunge. Han hade konstant diarré/lös i magen hela tiden. Den hästen var konstant proteinöverkänslig (även i vuxen ålder) och hans mamma hade lite för bra mjölk för att fölet skulle funka bra (även om hon inte fick proteintillskott övht). Han vandes av lite tidigt (5 månader) och problemen försvann direkt, men han fortsatte som sagt att vara känslig för protein, fick direkt svällda ben och dålig mage vid för mycket protein.

Tanken på just proteinöverskott har slagit mig, stoet mjölkar väldigt bra och fölungen är tjock. Stoet går bara på bete men har jättejuver ändå. Men det är ju inte mycket att göra - avvänjningen måste ju vänta till iaf fem månader.

Har prövat kol...

Har du testat det på föl?

Probiotica: Medel för att bibehålla en fungerande eller återställa en normal tarmbakterieflora t.ex. i samband med en antibiotikabehandling. Vanligtvis används olika mjölkprodukter/drycker (Actimel, Proviva m.fl.) innehållande "snälla" bakterier eller kapslar (Hälsokost eller Apotek, t.ex. Trevis, Docidus m.fl.). Det bör gå minst 3-4 timmar mellan intag av antibiotika och probiotica för att de "snälla" bakterierna inte helt skall slås ut av antibiotikan.

nej, men enl förseskrifterna på burken anges mått för föl....

Beskrivning:
Höga nivåer av viktiga och vänliga bakteriestammar som koloniserar tarmarna och förebygger att patogenerna fastnar på tarmväggarna. Patogener är sjukdomsalstrande och som ökar i antal vid stress situationer som tex. uppkommer vid transport, tävling eller andra för hästen ovanliga situationer. Probiotika används för att ändra magens mikrobiologi och öka magens immunförsvar för att minska patogeniska infektioner. Dessa vänliga bakterier har ett unikt skyddande skal för att de ska kunna motstå magsyran för att levande nå sitt mål - tunntarmen där de ska göra sitt arbete.

Tillsätts i foder eller i vattnet.

Innehållsförteckning:
Bifidobacterium 10 billioner cfu/g Bio-Mos 4000 mg/kg
Lactobacillus Acidophillus 10 billioner cfu/g

Övrig information:
Rekommenderad dosering:
Föl: 1/2 mått per dag
Hästar: 1 - 2 mått per dag
Förvaras under 10 grader celsius

Det är väl förmodligen tarmfloran som spökar på fölet.
Protexin innehåller frystorkad tarmflora från häst, kanske kan DET hjälpa? Det hade nog i alla fall JAG provat, i första hand, framför andra preparat.
Jag fick tag i det via min veterinär, vet inte riktigt hur/var man får tag i det annars.

Konstigt kol brukar funka om det är i tillräcklig mängd.Det är vad de ger föl som blivit dåliga när de kommer till djursjukhusen.Ska ges i flera dagar/flera gånger per dag.Krossa tabletter och lägg i en ytterst liten näve uppblött kraftfoder.

Jag har haft flera föl och unghästar som ej klarar Krafft Breed-men det är inget du använder eller?

Kanske du skulle ta ditt sto från betet.Ställ henne i en hage och ge henne hö uppblandat med halm.Tråkigt, men kanske behövs.

Hej Turture 22 !

Jag har varit med om ungefär samma sak på min fölunge (som idag är 6 år).
Jag testade oxå allt, men det som till sist hjälpte mig att få ordning på magen var att jag började blanda vitlök i maten. Inte så dyrt och vär att testa kanske.
MHV Granger

Föl till ston med stor mjölkproduktion får ofta lös avföring. Det är fysiologiskt och ingen sjukdom..Det brukar gå över när de är ca 4 månader och deras förmåga att omvandla mjölksockret utvecklats. Om fölet växer, har ökande hull och är pigg och glad är detta en trolig orsak. Veterinären kan undersöka avföringen. HH

Pronumetrin har jag använt till mitt sto när hon hade magsår.
Det funkade jättebra. Vet dock inte om det kan ges till föl.
Då jag köpte, 1½ år sen, såldes det enbart genom veterinärer. Alla ATG-kliniker bla brukar ha det.
Även protexin-pasta köpte jag genom ATG-kliniken.
Fungerade också bra. Jag fick det av ATG-kliniken att ges tillsammans med Losec när mitt sto fick antibiotika och blev jättedålig i magen.
Så här står det på KA-tradings hemsida ang. protexin:
"Hos nyfödda föl där ännu ingen tarmflora hunnit bildas lyckas man mycket snabbt etablera en perfekt
fungerande mag-tarmkanal vilket ger fölet den bästa tänkbara start i livet. Överlevnaden hos svaga föl har
markant ökat."
Det går att skicka efter från deras hemsida. Om jag inte minns fel så ser det ut som en avmaskningsspruta och ges på samma sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Är magen helt utslagen på fölet så går det ju att använda den sista utvägen också. Att slanga fölet med bajs från en frisk häst. Ganska enkelt. Ta några bollar från en frisk häst och blanda ner i en spann varmt vatten så det löser upp sig ordentligt, sila av genom en handduk, ta en ingivare, fyll och ge fölet.
brukar hjälpa de allra hopplösaste fallen.

Tackar för flera intressanta tips!

Några svar:
- Nej, jag fodrar inte med breed
- Det enda som hände med kol var att hon blev svart i rumpan :D
- Gödsel från annan häst: hon äter själv sådant i hagen :d
- Vitlök i maten, hur gammal var fölungen då?
- Hittade Protexin hos Jeppagården, kan vara värt att pröva.
- Funderar på Losec kombinerat med imodium och andapsin, DYRT!! :eek:

En fråga:
- Omvandla mjölksockret? Vet frågade vilken typ av prov han skulle ta på avföring?

Turture22 skrev:
En fråga:
- Omvandla mjölksockret? Vet frågade vilken typ av prov han skulle ta på avföring?

I tarmslemhinnan omvandlas mjölksockret till glukos av enzymet laktas. Glukosen kan sen tas upp i blodet. Det tar några månader för fölet att få maxproduktion av laktas. Om mjölken är rikligare än fölungen kan ta upp rinner en del laktos (mjölksocker) ut med avföringen och tar med sig vatten. S k reducerande socker kan då påvisas i träck med Clinitest. Om man vill göra en utförlig utredning kan man också göra laktosbelastning men om fölet växer, är rund och pigg och yngre än 4 månader kan man nog ha is i magen (ens egen inte fölets.) HH

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 495
Senast: monster1
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Hazel
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka