mjölk kvar i juvren...

Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag köpte en shettis för 1 månad sen, hon har haft föl, men så har hennes 3åriga föl gått och "snuttat" lite då och då.
Och hon hann bli väldigt svullen första dagarna och hård (trodde inte fölet dia såå mycket) men ialf upptäckte de ca 3 dagar efter vi hämtat henne, och har mjölkat henne 1 gång om dagen och börja för ca 1.5 vecka sen ta varannan dag, och tycker de blir mindre, men nu senaste dagarna är de väldigt mycket mjölk. Har ju hållt på en månad och försöker ta mindre och mindre, eller gör ja de för långsamt?

Är de någon som har lite mer erfarenhet om detta? Hur ofta ska jag mjölka, ska ja mjölka ur all mjölk?

Tacksam för svar:)

Sv: mjölk kvar i juvren...

Nu ska jag inte påstå att jag är någon hejare på föl osv, men hos människor är det ju så att ju mer man "mjölkar", desto mer mjölk blir det. Min häst hade föl i somras och jag tror bara de skilde på dem nu i vintras, rakt av liksom. När hon kom till mig tre veckor senare var det ingen mjölk kvar. Skulle kunna forska i om dem hon stod hos mjölkade :)

Sluta mjölka, så änge du gör det kommer inte mjölkproduktionen avstanna.
En 3åring är inte längre ett föl utan en avkomma.
Vissa ston kan ha mjölk kvar i flera år även om ingen diar dom.

Sluta mjölka, så änge du gör det kommer inte mjölkproduktionen avstanna.
En 3åring är inte längre ett föl utan en avkomma.
Vissa ston kan ha mjölk kvar i flera år även om ingen diar dom.

Slutar jag mjölka blir de STEN hårt och hon får jätte ont:o...... Och då blir de ju mjölkstockning väl???? Veterinär som jag pratat med sa att ja skulle mjölka, (Har inte så jätte mycket kunskap om just häst iof,)
men fick inte mycket mer information än så om hur mycket osv.... För ja prova att inte mjölka i cirka 4 dagar, då var juvret överfyllt

(Och ja vet att de inte är nått föl när den är 3, men de var inte frågan:d)

Mitt tips är att se till att hon rör sig ordentligt. Efter att vi skilt ifrån låter vi alltid mammorna gå ute dygnet runt i någon vecka, så det rör sig ordentligt (givetvis inte såhär års... men iaf.) Kanske longera henne lite?
Sen tycker jag att du ska kolla juvret varje dag, så länge det är mjukt, behöver du inte dra ur. Sen om det blir hårt, så dra ur lite, så lite som möjligt. Kolla så det är mjölkigt/vätska.
Börjar det bli klumpar, dra ur tills de är borta. Så länge det inte är några klumpar (tänk keso :) ) behöver du inte vara särskilt orolig för juverinflamation.

Det du behöver hålla koll på är så det inte blir juverinflamation, så vill du dra varje dag för att kolla, så gör det, men bara typ ett drag eller två för att kolla att det är lugnt!

Nu kom många dåliga minnen tillbaka. Jo jag har god erfarenhet av det. Fick en två paintar sto på 17 unghäst på 4 som visade sig dia dagligen.
Hur mår stot rent psysikt? Diar fölet så är dom fortfarande vädligt bundna till varrandra och min erfaranhet är att stot är ur baland, onormalt att ha diande föl så länge. Jag skulle tipsa om lite mineraltillskott och hormonstartande mat- proteiner och enzymer och sluta inte tvärt men kanske mjölka ur henne varranan dag i stället? Motion skulle säkert hjälpa om åvanstående tipsar om. Hjälper inget så vore det kanske värt att visa upp henne för någon hingst? Hormonerna måste komma igång igen!

Hoppas det går bra för er!

Enligt min egna erfarenheter av ston som ska sinas är att inte röra juvret alls. Det blir hårt de första dagarna men mjölkar man ur så fortsätter mjölk produktionen.

Jag brukar ta under handen känna ifall juvret är varmt. (Det ska inte vara jätte varmt.)
Kolla så att det är lika stort på bägge sidor och tempa stoet den första veckan morgon och kväll.
För att på så sätt hålla koll ifall det är en inflamation på gång.

Allt kraft foder ska bort också den första tiden.

Jag vet inte om detta hör hit, men mitt sto har inte haft föl vid sidan på 6 år och hon har ändå mjölk i juvret. Tror inte hon har det hela tiden, brukar vara såhär på vårkanten jag lägger märke till det. Det blir lite hårt/varmt/svullet några dagar, brukar bara låta det vara men hålla ett vakande öga så det inte blir inflammerat. Att mjölka ur har aldrig slagit mig, precis som för en ko produceras mer mjölk ju mer man mjölkar ur.

Det jag ville komma fram till är helt enkelt att stona kan ha mjölk utan någon egentlig orsak, eller ifall det finns någon orsak vet jag inte vad den är iaf :p Har bara fått berättat för mig att det är helt normalt att de får mjölk ibland.

Mjölka absolut inte stoet, som flera andra sagt så kommer mjölken bara fortsätta bildas i juvret då. Det blir välfyllt och hårt men det lägger sig efter en kortare tid.

Mitt tips är att se till att hon rör sig ordentligt. Efter att vi skilt ifrån låter vi alltid mammorna gå ute dygnet runt i någon vecka, så det rör sig ordentligt (givetvis inte såhär års... men iaf.) Kanske longera henne lite?
Sen tycker jag att du ska kolla juvret varje dag, så länge det är mjukt, behöver du inte dra ur. Sen om det blir hårt, så dra ur lite, så lite som möjligt. Kolla så det är mjölkigt/vätska.
Börjar det bli klumpar, dra ur tills de är borta. Så länge det inte är några klumpar (tänk keso :) ) behöver du inte vara särskilt orolig för juverinflamation.

Det du behöver hålla koll på är så det inte blir juverinflamation, så vill du dra varje dag för att kolla, så gör det, men bara typ ett drag eller två för att kolla att det är lugnt!

Tack så hemskt mycket för svaret. Var precis såhär veterinären sa när jag ringde och fråga i veckan. och så nu drar jag bara ut lite lite mjölk när det är hårt. För när ja sluta mjölka som dom ovanstånde sa så blev mjölken rödaktig och då sa veterinären att man absolut inte bara skulle sluta. Utan man behöve röra mycket på dom och dra ut bara när de behövdes:D

Nu kom många dåliga minnen tillbaka. Jo jag har god erfarenhet av det. Fick en två paintar sto på 17 unghäst på 4 som visade sig dia dagligen.
Hur mår stot rent psysikt? Diar fölet så är dom fortfarande vädligt bundna till varrandra och min erfaranhet är att stot är ur baland, onormalt att ha diande föl så länge. Jag skulle tipsa om lite mineraltillskott och hormonstartande mat- proteiner och enzymer och sluta inte tvärt men kanske mjölka ur henne varranan dag i stället? Motion skulle säkert hjälpa om åvanstående tipsar om. Hjälper inget så vore det kanske värt att visa upp henne för någon hingst? Hormonerna måste komma igång igen!

Hoppas det går bra för er!

Ja nej de kan verkligen inte vara bra för stona att gå och bli diade så länge! Jag fick tips från veterinären att jag inte skulle ge henne någon protein, alltså bara grovfoder, så hon får bara hö och morötter nu. För tydligen så bildas de mer mjölk av kraften och mineraler.:) Men ja är tacksam för alla svar:D

Jag vet inte om detta hör hit, men mitt sto har inte haft föl vid sidan på 6 år och hon har ändå mjölk i juvret. Tror inte hon har det hela tiden, brukar vara såhär på vårkanten jag lägger märke till det. Det blir lite hårt/varmt/svullet några dagar, brukar bara låta det vara men hålla ett vakande öga så det inte blir inflammerat. Att mjölka ur har aldrig slagit mig, precis som för en ko produceras mer mjölk ju mer man mjölkar ur.

Det jag ville komma fram till är helt enkelt att stona kan ha mjölk utan någon egentlig orsak, eller ifall det finns någon orsak vet jag inte vad den är iaf :p Har bara fått berättat för mig att det är helt normalt att de får mjölk ibland.

Ja jag har också haft kompisar som haft ston som får mjölk i juvren såhär års:P Och de är t.om ston som aldrig gått med föl. Lite konstigt tycker jag:p men de är väl så naturen går till:P

Mjölka absolut inte stoet, som flera andra sagt så kommer mjölken bara fortsätta bildas i juvret då. Det blir välfyllt och hårt men det lägger sig efter en kortare tid.

Jag fick tips av veterinär att mjöla endast när det blir typ tjock (som keso) som hon här innan beskrev. Och som veterinären sa, så är de lite som på människor, att vi kan inte heller sluta amma helt, utan måste pumpa ut lite så de inte gör så ont. Och de känns inte så snällt att låta stot gå och ha ont och kan leda till inflammation och mjölkstockning, men nu som sagt drar ja ur när de behövs om ja märker att de är stenhårt och hon har ont. än så länge är de typ var 4 dag

Vi har alltid skiljt av föl och mammor rakt av, och mjölkar aldrig ur det minsta. Vi har inte haft problem, visst kan det säkert spänna och ömma några dagar men jag tror man drar ut på det hela onödigt länge genom att mjölka, och därmed underhålla produktionen.

Sluta mjölka är mitt tips. Även om stoet kan ha väldigt spänt juver i början och kan vara lite småöm precis när man slutar, så kommer det gå över tämligen fort.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 623
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 489
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 107
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka