Mjällig häst

Molekyl

Trådstartare
Har en unghäst som har gått på bete hela sommaren fran till nu i helgen. Såg dock redan för nåra veckor sedan att han var mjällig i pälsen. Finns det nåt sätt att få bort detta på? Vågar man tvätta honom så här sent på året? Eller förstör man hela vinterskyddet då?
Kan ju säga att han inte direkt luktar hallon heller... Och man blir alldeles skitig bara man klappar lite på honom!

Vad att göra?
Malin

Sv: Mjällig häst

Det kan bli svårt att tvätta honom nu om han satt vinterpäls, det hade jag nog väntat med.

Jag hade gett honom B-vitamin och ryktat mycket och ofta, så får du nog bukt på problemet.

Min erfrenhet är just att det blir bättre på hösten med vitaminer och mineraler och god omvårdnad:)

Min häst kan bli så också. Men jag ger henne linfröolja då. Det behövdes bara 5ml/dag i några dagar sen var ALLT "mjäll" borta. helt otroligt! hoppas du får ordning på det

jag tycker det effektivaste är ett "bad" med hexocil schampo. det avhjälper problemet. "vinterskyddet" (fettet i pälsen) kommer tillbaks på 1-2 v. och försvinner även vid ihärdig ryckt.

har haft flertalet (framförallt unghästar) som haft problem med mjäll, trots uträknad foderstat och god omvårdnad. det ända som hjälpt är hexocil bad

Senast ändrad av en moderator:

hmm... Kanske ska ge mig på att försöka tvätta honom iallafall då. Han luktar ju som sagt inte så gott heller!
Brukar det mesta försvinna efter ett bad eller bör man upprepa det ett par gånger innan det försvinner?

Malin

Har du avmaskat honom? Min lilla kille på 1.5 kom hem från betet o såg förskräcklig ut. tunn, bukig o mjällig. Han hade spolmask. avmaskade o hela han har blivit mkt finare. Mjällen har minskat o han har blivit blankare. Maskmedel, rykt o lite olja i kraftfodret kanske?

ja, det brukar försvinna efter ett bad. när man schamponerat in hästen ska det verka en stund innan det sköljs bort.
bla. mitt halvblod hade "problem" med mjäll som 2 åring, efter ett bad så har mjället hållt sig borta. lika va det med hans syster.

hexocil är ju bra mot mycket, en av ponnyna på lösdriften fick svamp en vinter för några år sedan. henne badade vi i januari på vet. inrådan i hexocil. hon hade ett regntäcke med funktionsfoder 2 veckor efter badet och det gick bra.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 207
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka