Mjäll osv..

O

OliviaM

Min häst har tidigare i vinter kliat sig väldigt mycket i man och svans. Det har avtagit nu helt och hållet, men kollar man i manbotten eller svansroten så har han mjäll. Rättså stora flagor. Jag känner mig smått hjälplös och jag har ingen aning vad jag kan göra åt detta.

Någon med liknande problem som kan dela med sig?
Tack på förhand..

Sv: Mjäll osv..

Om det bara är man och svans som är drabbade spelar det inte så stor roll. Om hästen är mjällig över hela kroppen är det ett tecken på att hudens funktion är störd. Ibland kan det räcka med ett bad i ett sk keratolytiskt schampo (köpes hos veterinär, samma som för smådjur), men detta förutsätter att grundorsaken är undanröjd.

hästen jag sköter har precis sådär, fast han har aldrig kliat sig, det är bara mjäll i man och svansrot. Så jag brukar massera in natusan baby olja. Funkar asbra måste jag säga. Var inte rädd att ta för mkt, det försvinner så småningom. Svansen brukar vara glansig i en vecka innan det försvinner. Men sedan är svans och man som ny. Smörjer in nytt typ en gång i månaden.

Vår eksemponny har liknande symtom som du beskriver nu på vintern. På sommaren lider han av svår eksem och måste skötas noggrannt flera gånger per dag, och naturligtvis täcke på dygnet runt. Men vad jag förstår lider inte din av eksem.Så ireshas förslag är säkert helt superbra:) Ska prova på det själv faktiskt:bow:

Bra ide det där. En liten undran bara-blir det inte kletigt och stelt nu när det är vinter och kallt? Elr förresten kanske inte oljan fryser så lätt.!?
Jag känner att det är värt ett försök:)
Har din sköthäst eksem på sommaren?

neej blir inte stelt iaf inte vad jag har märkt.. DEt är precis som man tagit typ matolja på en bänk, det stelnar inte utan är bara sådär blankt och fett om du förstår. Men funkar asbra gör det. En rejäl smörjning just i man/svansroten gör inget om det blir för mkt, iaf sen så äre det fint :). Man kan tycka att det verkar fettit o så för länge och att det inte sjunker in men det gör det med tiden.

Men är det inte man och svansskorv då?
Kan få det av för mycket proteiner i fodret.
Min hade det, så läste jag om det, och sänkte proteinintaget kraftigt,
då försvann det av sig själv efter ett litet tag.

En fundering, varför mer mjäll när det har varit kallare. Eller "fäller" hästarna lättare mjällen när det har varit kallt och sen blir varmare?

Båda mina ston har fått jättemycket mjäll under senaste köldknäppen. Ena shettis, rakad till hälften, går utan täcke. Den andra frusen arab, med vintertäcke.
Någon som har nåt bra att säga om det?

Torrare luft när det är kallt ger torr hud= mer mjäll.

Jag reagerar med nariga händer då det är kallt och när det växlar kraftigt i temperatur.

jag tror också det är så. För på vintern blir ju ens läppar och händer jättetorra. Samma sak med hästarna säkert. .

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 374
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar