Mitt sto har gått över 3 veckor idag.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 718
U

U-Two

Hej!
Skulle vilja ha lite hjälp.. mitt sto har gått över 3 veckor idag, tidigare fölning för 2 år sedan gick hon oxå 3 veckor över enligt förra ägarn.
Det är bara det att det ser ut som om hon inte alls är nära, rättså små juver.. ser ut att kunna vara ca 3 veckor kvar på henne.. hur länge vågar man vänta igentligen?
Vad gör jag?:confused:

Sv: Mitt sto har gått över 3 veckor idag.

Ja,gjorde det nu hon tyckte jag skulle vänta några dagar och hon skulle komma om 2-3 dar och känna på henne..
Juvret kan det ju bara säga poff åså har dom jätte stor..
Mina andra ston får så himla stor juver så man är så van att det fylls i god tid..
nu är det bara hoppas på att det säger "poff" ...

Fick föl i fredags och det stoet hade gått 23 dgr över tiden. Det syntes inget kl 8.00 ingen mjölk inga släppta korsband. kl 11.00 stog där en liten fölis torr och fin.Gissa om vi kände oss lurade, hade vakat två veckor på henne.

ÅÅ, va roligt för er! Va skönt att allt gick bra!
På vårat sto så har slidan varit väldigt lång och slapp till och från, det är det tecknet jag har fått och då trott att det är på gång.. men... inget händer, men det är väl bara vänta och se.
Jag har nu varit inne genom rumpan och känt på henne, ser inte några direkta fosterrörelser från ut sidan så man blir ju rädd om fölet är dött! När jag var inne i henne så kände jag nånting.. kändes som hjärtslag, har aldrig känt på ett sto tidigare så jag har inget att jämföra med, tror det lever.. blir lite orolig..

Hade ett sto som alltid fick runt 3 veckor för tidigt(en låne märr).Förra året stod det ett föl i boxen oxå torr och fin i i ett svinkallt stall.Hon lurade oss totalt,inga tecken på fölning och det var vintern m 20 - på västkusten.Han var född i början på mars.

ÅÅ, va roligt för er! Va skönt att allt gick bra!
På vårat sto så har slidan varit väldigt lång och slapp till och från, det är det tecknet jag har fått och då trott att det är på gång.. men... inget händer, men det är väl bara vänta och se.
Jag har nu varit inne genom rumpan och känt på henne, ser inte några direkta fosterrörelser från ut sidan så man blir ju rädd om fölet är dött! När jag var inne i henne så kände jag nånting.. kändes som hjärtslag, har aldrig känt på ett sto tidigare så jag har inget att jämföra med, tror det lever.. blir lite orolig..

Ursäkta men har du kunskaper om att känna på hästen på det viset?

Min fölade dygn 368, dvs gick 5 veckor (och en dag) över tiden. Förra gången gick hon nästan 3 veckor över. Fölningen gick otroligt snabbt och smärtfritt, och fölis är en pigg och glad liten krabat. Så jag för min del tror att det bara är att vänta tålmodigt ett tag till....

SÅ länge stoet verkar må bra är det bara att vänta.
Det har ju aldrig inträffat att fostret bestämt dig för att det är så bekvämt i magen så det tänker stanna kvar... :idea:
Jag skulle tro att Heras maratonvaka här för två år sen är något av ett rekord, stoet fölade väl på 372 dygnet eller nåt... Ett fullt friskt och normalt föl.

Man undviker att sätta igång fölningen på stona, eftersom fostren oftast inte har hunnit lägga sig tillrätta utan det resulterar i ett svårt felläge...

Jag fick ju ett dödfött föl iår, ngt för tidigt. Men problemet var kust det som Ameo beskriver, att det inte hunnit vända sig(=ej färdig för förlossning), och att den var död(=ej samarbetade med stoets värkar)

Det är just därför man ytterst sällan sätter igång ston!

när jag läser detta kan man känna sig lugn mitt sto är beräknad i dag men inga tecken på fölning inte en enda mjölkskvätt i juvret men hon har släppt bäckenbandet och hade koliksymtom i fredags hon låg och frustade och hetsåt var det fölet som vände sig? hur vanligt är det egenteligen att mjölken rinner till i anslutning till fölning är det vaxproppar man skall gå på eller ? Hon har inte fyllt sina juver än men innan juvret är det en bula. Det syns inte på henne märkvärdigt att hon är fet. Men det är full fräs i magen.:bump:

Det är bara att vänta, fölis kommer ut när han/hon är klar.

Fungerar inte bra på hästar att sätta igång fölning för då hinner inte fölis vända sig och då får du problem i alla fall....

Det blir som för oss andra ....vaka och åter vaka.

Lycka till !!!

Tina som väntar på sto som i dag gått 239 dygn.

Det längsta nåt av mina ston är 376 dygn och då kan jag säga att jag nästan helt gett upp
//Tina

Får väl rätta mig själv, 339 dygn skulle det ju va ...annars kunde jag ju sitta där och fölvaka ett tag till...är ju för dag snurrig pga allt natt sudd med stona.
Inget föl i natt heller....suck
//Tina

Skönt att läsa att det är fler ston som inte fyller mjölk innan. Mina andra ston har börjat nån månad innan beräknat földatum. Men mitt sto nu ser mest betesfet ut., 338 dygn. Hon är av den slimmade typen annars så nog är hon stor om man ser till henne själv. Men ingen skulle spontant utbrista att hon ser högdräktig ut.

Inga fyllda juver, inga släppta bäckenband (möjligen liiite slappare)
ingen sänkt temp.
Men igår kväll när jag var ut hade hon svettats vid sadeljordsområdet på bägge sidor!
Nöjd gick jag in och satte mej att titta på monitorn och trodde att NU kommer det.
Men nej då...:confused: 14 timmar sen och inget föl har dykt upp.

Lite trött blev jag av att ligga på soffan och glo i hopp om att det skulle kika fram nåt. Vid 2.30 gav jag upp och ställde istället klockan på ringning för att kika senare och somnade i soffan framför monitorn med mobben i hand:smirk:

Har inte missat fölningarna hittills och tänker inte göra det nu heller.
Här är dom två tidigare födda slutet april och början på maj.:D

Som sagt, jag har bara hört tidigare att dom kan fylla juvret på ett par timmar, så det ska bli intressant att se om jag får någon förvarning alls:crazy:

Jeanette

Fölet kommer ut när det är redo för att göra det. Så enkelt är det.

Någonting som är intressant i detta med beräkning av dräktighet är att de i England och Irland säger att stona bär i 340 dagar. Vet flera andra ställen i världen där man också räknar 340 dagar som standard, tex USA.
Så om ditt sto är 3 veckor sent i Sverige är hon bara 1,5 veckor sen på Irland. ;)

Vårat grå sto gick över tiden med 4 veckor, och då med irländska mått mätt. Hon gick alltså över tiden med 5,5 vecka enligt svensk standard.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 507
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fettisdagen
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Årets skattebesked

Hund, Katt, Andra Djur