Mitt stall...

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte om tråden hamnat rätt men är lite dålig på sånt;)
Igår blev jag ganska taskigt behandlad i stallet:( och behöver tips:)
Det började med att jag skulle tömköra min ponny över lite bommar.
När jag kom till banan så var det tomt och jag tog fram bommarna och värmde upp.
Men sen så kom det en tjej som skulle lära sin häst tömkörning när jag skulle trava över bommarna.
Hennes häst är väldigt het så jag väntade en stund, ca 10min men jag hade redan börjat smått och då var min ponny ganska pigg och glad men när jag skulle gå över bommarna så sa hon att jag inte fick det för hennes häst var stressad. Jag väntade ca 20min till:( men de var fortfarande inte klara och i takt med att hennes häst blev mer stressad av tömmarna så ser jag hur hon stirrar argare och argare på mig:( sen så orkade jag inte vänta längre och frågade om jag fick skritta över bommarna men hon blev jättearg bara för jag pratade:( och så verkade det som om hon tyckte att det var självklart att jag inte fick... Sen gick jag över de jävla bommarna och struntade i henne.
Det har även hänt liknande många gånger förut:(
Efter det tog jag in min ponny i stallet och ställde honom i gången för att göra iordning honom. Efter en stund var det helt fullt och sen ville en till tjej komma in och då ville alla att jag skulle gå ut:( jag skulle ju fixa hans hovar och klippa honom så jag ville inte och de hade ju en Box de hade kunnat borsta av sina hästar i men min står på lösdrift. Efter en stund så skulle en tjej gå ut och då började alla i stallet att klaga och sa "men om du bara går ut" "det är ju fullt, gå ut" för det var fler som ville in då. sen så hade de tagit min plats såklart:(
Tyckte det var ganska taskigt alltihop eftersom jag alltid försöker visa respekt och hjälpa dom men de bara ger mig skit tillbaks:(
Vad borde jag göra? Jag vet att en hel del avundsjuka är med i bilden eftersom jag är mindre och tränarna tycker mer om mig för jag bl.a visar respekt. Det är även så att jag är bättre på att tömköra än många andra i stallet, men de är bättre på typ allt annat...
 
Sv: Mitt stall...

Finns det någon vuxen du kan prata med? Förälder, ansvarig i stallet eller så?
Så där ska du ju inte behöva ha det, det ska vara kul att åka till stallet!

Nu antar jag bara att du är under 18, är du äldre ber jag om ursäkt! Men om du är yngre än så tycker jag absolut att du ska berätta för en vuxen och be om hjälp att hitta en lösning, t.ex. stallmöte och reda ut regler för tömkörning, vem som har "förtur" till att stå i gången o.s.v.
 
Sv: Mitt stall...

är "alla" likadana eller är det bara några? Det är jättebra att du visar respekt och försöker att vara snäll mot de andra men du får inte låta dem köra med dig! Du var ju faktiskt först på ridbanan, och ska inte behöva vänta en halvtimme för att en annan tjej inte kan kontrollera sin häst! Jag hade nog, efter en stund, föreslagit att vi kunde vara på olika delar av banan. Sen måste ni ju kunna träna båda två, om inte så tycker jag faktiskt att det är hon sin ska gå. Jag är själv lite som du tror jag, jag vill gärna vara för snäll och göra som andra säger, men det funkar inte alltid. En del utnyttjar det och då måste du visa att du har lika stor rätt att träna eller pyssla om din häst. lycka till och hoppas verkligen att de inser hur fel de beter sig!
 
Sv: Mitt stall...

Bra tips med stallmöte sparrisen123! Ja jag är under 18, 12 faktiskt och de är runt 16+... Har pratat med mina föräldrar och de ska vara med så de kan skälla ut dem om det händer igen;)
Linnea_ nej, alla är inte lika värda i stallet:(
 
Sv: Mitt stall...

Om du var först i gången och det sedan började fylla på med fler som ville ställa upp där, kan jag förstå om man tycker att den som har varit där längst går först. Det känns ju underligt att någon skulle få ockupera uppställningsplatserna om det är många som ska till, då får man vara lite smidig och försöka prioritera om och kanske ta tagelvård någon annan gång när det är mindre folk som ska till. Jag hade själv blivit irriterad om jag inte kunnat få plats för att någon vill vara där länge på högintensiv tid.

Vad gäller träning på ridbanan tycker jag bästa är att diskutera hur upplägget ska se ut. Ska man turas om att gå över bommarna, ska var och en få 15 minuter var och sedan är det nästas tur?
 
Sv: Mitt stall...

Då gissar jag att de är såna där jobbiga stalltjejer som tycker att bara för att du är yngre kan de klampa över dig, och det är INTE okej!

Prata med t.ex. dina föräldrar tycker jag, och tillsammans med den/de ansvariga i stallet (och de andra tjejernas föräldrar) kan ni komma överrens om att ha ett stallmöte. Och på stallmötet kan ni prata dels om stämningen, att man ska vara schyst och visa hänsyn mot alla och sådär, och bestämma/påminna om/ändra regler som gäller i stallet. Försök ha regler om "allt", det kan kännas lite överdrivet ibland men det gör verkligen mycket för att slippa bråk och osämja.
 
Sv: Mitt stall...

Jag håller med, sitter själv och håller på att knåpa ihop ett kontrakt till det lilla stallet där jag "bor" och jag försöker verkligen ta med ALLT. För om man har det på papper, då finns det inget man kan bråka om längre.

Och ta hjälp av en vuxen, du ska inte behöva ta det här själv :).
 
Sv: Mitt stall...

Nu är jag en såndär tråkig bitterfitta men angående ridbanan tycker jag ju att man litegrann får skylla sig själv om man inte har kontroll över sin häst. Kan man inte träna sin häst med andra i ridhuset får man väl boka ridhuset och ha det själv och inte köra ut den som redan är där.

Får du det inte att funka trots möten och snack med de andra så tycker jag att du ska titta efter ett annat stall så du inte tappar intresset för det kan verkligen ge en ont i magen om det är så tråkiga relationer i stallet.
 
Sv: Mitt stall...

Oj jag formulerade mig väldigt fel;)
Jag var den tredje personen som kom in i stallet och det finns 4 platser. Jag hade stått där ca 5 min och var tvungen att göra iordning pälsen och hovarna eftersom jag hade brottom hem och min ponny hade värmeslag pga pälsen, och hand hovar har blivit lite mjuka.
Det de som stog i stallgången bara stog där, en mockade boxen, en annan väntade på en kompis och en var på väg ut... Och det var inte jag;)
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Oj..jag hade nog bytt stall för jag hade funderat vad jag hade för.. ursäkta mig..idioter till stall"kompisar" :crazy:
Men absolut minst kalla till möte där man i så fall fastslår vad man får göra på skötselplatser och hur länge man får stå där om det är ett stort problem som inte löses genom sunt förnuft. Likaså stramat åt regler på ridbanan om det är så att man inte kan komma överens på plats och att man inte kan dela med sig på ett vettigt sätt om det är så att fler ska göra samma sak, eller olika saker vid högtryck.


I min värld så är det så att

1. Det jag plockar fram har jag företräde till, dvs ska använda först. Man pratar med varandra och frågar om det är ok att de också är med och delar, eller att man kommer överens om att nästa kan använda efter mig och plockar då också bort eller att man samsas. Man kör inte över varandra utan väntar på sin tur eller delar

2. Man respekterar varandra och knuffar inte bort varandra. Står jag på en skötselplats är det jag som står där för tillfället oavsett orsak typ. Finns det boxar går det lika bra att göra i ordning där. Det är inte mitt fel att det finns ett visst antal skötselplatser. Är de upptagna får man vänta...likadant här kommunikation! Man kan fråga vad personen ska göra på platsen och ungefär hur länge, men annars får man snällt vänta på sin tur alternativt pratar man med varandra och kommer överens ifall det är nåt som absolut inte kan utföras i en box tex om man kan få "gå före"..
I min värld går lösdriftshästar före om det ska vara någon slags kö ändå iom att resterande kan stå i sin box.
Att använda skötselplatser som hästförvaring är aldrig ok om det är flera i stallet, då måste man flytta sig vid uppmaning/fråga om tillträde
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Tillägger att hovslagarbesök eller veterinärvård alltid går före givetvis i fråga om vem som ska ha tillträde till skötselplatser
 
Sv: Mitt stall...

Det verkar som att du hamnat i ett stall med ett gäng översittare.

Se till att du har en förälder med dig när du är i stallet så att denne kan backa upp dig.
Hör efter med stallägaren vilka regler som gäller vad gäller tömkörning i paddock/manege. En del vill inte alls att folk tömkör, en del vill att man håller sig på ena halvan av banan, andra tycker att man bör vara ensam på banan och en del anser att man bör boka banan innan. Finns många olika varianter så kolla upp vad som gäller i ditt stall. Passa också på att fråga vad som händer om ni är två som vill tömköra. Fråga också vad som gäller för användande av bommar, en del hästar flyger i luften när de får se en bom och det blir inte trevligt för varken häst, ryttare eller övriga som befinner sig på banan.

Den gemensamma nämnaren är SAMARBETE och det gäller ju naturligtvis alla!

Sedan är nästa steg, om man känner att man blir överkörd eller inte respekterad, att helt enkelt ifrågasätta. Tjejen med vildhästen som tömkörde samtidigt som du kan du ju fråga rakt ut om det är så lämpligt att hon tömkör sin häst på egen hand när andra befinner sig på banan då hon ju uppenbarligen inte har kontroll på den... Det brukar ta skruv... :sneaky:

En anekdot som jag bara måste berätta om är att även på tävlingsplatser har folk respektlösa idéer för sig. Detta utspelade sig på en uppvärmning till en unghästklass i hoppning på regional nivå. En person kommer in på uppvärmningsbanan där ca 10 unghästekipage befinner sig och börjar longera sin unghäst mitt bland alla andra vilket resulterar i att hästen i lina får glädjefnatt och börjar tokbralla...man kan säkert föreställa sig vilken härlig circus det var där inne efter ett par sekunder. Alla hade fullt sjå att hålla ordning på sin egen häst så ingen sa till. Det dröjde en stund innan ett ekipage som hade kontrollen i ordning och modet att ropa till linföraren i princip samma sak som jag skrev ovan, "är det så lämpligt att longera här inne tycker du?" och slog ut med armen i en gest som visade villervallan runt omkring. Linföraren lommade iväg med sin vildhäst utan ett ord, ingen ursäkt, ingenting. Men vi var ett par stycken som, efter att ha fått ordning på våra hästar igen, skrattade åt tilltaget. Faktum är att incidenten fick de flesta ekipage att slappna av och såvitt jag vet så gick det bra för de flesta på själva tävlingen.

Men longera inte på uppvärmningen i unghästklassen, är mitt budskap. ;)
 
Sv: Mitt stall...

Ta med dig en lapp med detta på stallmötet, lämna gärna över lappen till den som "håller i" stallmötet i förväg.

1. Hur mycket ska man anpassa sig till varandra på banan? Om en annan häst är stressad eller har problem ska man då avbryta passet och lämna banan? Är det den som först kom till ridbanan som har "företräde" eller är det den som har "mest problem" med sin häst som får företräde? Ska man dela in banan i halvor och göra vad man vill på "sin halva" eller ska man jobba hästen enbart i skritt för att anpassa sig till den andra hästen? Vi behöver regler och att de är nedskrivna för att veta hur vi ska lösa sådana situationer.

2. Hur gör vi när det är för många i stallgången? Vilka regler gäller? Är det den som först ställde sin häst på stallgången som måste ut först, eller är det den sista personen in, som får vänta tills det blir en ledig plats? Ska dom som har box göra i ordning sina hästar i boxen om stallgången är full? Vi behöver regler för dessa situationer.

OM dom då svarar "Det där löser man ju från gång till gång" eller "man måste ju prata med varandra och kompromissa!" så svarar du att det känns att du alltid får dra det kortaste strået vid sådana kompromisser och att deras kompromisser inte fungerar för dig. Om de inte vill sätta några regler så är det så. Då ska du inte anpassa dig mer. OM de börjar bråka på dig efter detta så behöver du bara svara: "Jag ville ha regler om det här på stallmötet men det ville inte ni. Så nu gör jag så här."

Ha med dig en förälder!
 
Sv: Mitt stall...

Bra tips!
Om det skulle hända skulle jag nog först säga min åsikt och sen visa min andra sida:D
Har tänkt att ge dem en sista chans för de verkar ha blivit snällare, men kanske inte alla än;)
 
Sv: Mitt stall...

Har du pratat med nån vuxen om detta? Låter Inge vidare. Försök att säga ifrån. Ja lättare sagt än gjort kanske men det låter som de kör med dig.
 
Sv: Mitt stall...

har ni inga regler i stallet runt såna här saker? var är stallägaren och reglerna? låter väldigr rörigt?

ni får ursäkta rent allmänt, men ett stall med 4 inackorderade och tjafs i sig tyder på otroligt litet stall och obefintlig stallägare med rutiner/regelverk?
råd som att ta med föräldrarna så att de kan få ställa till bråk i frågan på möte osv, är ju inte grejen i sig utan grunden är väl att det saknas tydliga regler allmänt och ffa ingen struktur från ngn stallägare?

tycker det är otroligt ledsamt med denna typ av trådar/problem allmänt då det så tydligt visar att grundproblemet är ju tydlighet i fråga om vad som gäller, och då löper inackorderingar amok och bestämmer själva hur dagen ser ut i stallet ang. rutiner och socialt.

ts: nej det handlar som sagt inte om ngt möte där hårt ska ställas mot hårt och folk ska visa sin fulaste sida. det handlar om brister i det allmänna upplägget. inget löses på ngt möte i sig där folk startar krig eller gömmer sig bakom x personer osv. Lovar....
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Oj..jag hade nog bytt stall för jag hade funderat vad jag hade för.. ursäkta mig..idioter till stall"kompisar" :crazy:
Men absolut minst kalla till möte där man i så fall fastslår vad man får göra på skötselplatser och hur länge man får stå där om det är ett stort problem som inte löses genom sunt förnuft. Likaså stramat åt regler på ridbanan om det är så att man inte kan komma överens på plats och att man inte kan dela med sig på ett vettigt sätt om det är så att fler ska göra samma sak, eller olika saker vid högtryck.


I min värld så är det så att

1. Det jag plockar fram har jag företräde till, dvs ska använda först. Man pratar med varandra och frågar om det är ok att de också är med och delar, eller att man kommer överens om att nästa kan använda efter mig och plockar då också bort eller att man samsas. Man kör inte över varandra utan väntar på sin tur eller delar

2. Man respekterar varandra och knuffar inte bort varandra. Står jag på en skötselplats är det jag som står där för tillfället oavsett orsak typ. Finns det boxar går det lika bra att göra i ordning där. Det är inte mitt fel att det finns ett visst antal skötselplatser. Är de upptagna får man vänta...likadant här kommunikation! Man kan fråga vad personen ska göra på platsen och ungefär hur länge, men annars får man snällt vänta på sin tur alternativt pratar man med varandra och kommer överens ifall det är nåt som absolut inte kan utföras i en box tex om man kan få "gå före"..
I min värld går lösdriftshästar före om det ska vara någon slags kö ändå iom att resterande kan stå i sin box.
Att använda skötselplatser som hästförvaring är aldrig ok om det är flera i stallet, då måste man flytta sig vid uppmaning/fråga om tillträde

låter som extremt dåliga erfarenheter du har som drar detta resonemang. dvs du har stått i stall som öht inte har några regler utan överlåter till inackorderade att ha de, ganska outtalat?

i alla etablerade stall jag ngnsin känt (vi pratar större stall och ffa stall med inackorderingar och ngn form av anläggning/verksamhet i sig) och har erf av sen även eget ansvar i sig, så råder tydliga regler om hoppning, bommar, longering och tömkörning på gemensamma tider, just för att utesluta det som TS signalerar är ett problem som uppstått. din redovisning tyder på ytterligare otrolig rörighet ang. sånt. Den som kommer först regerar över ridbanan/ridpasset och kan därmed diktera att det helt plötsligt är bommar, hinder, longering, tömkörning osv? isåfall är det glasklart att det självklart blir extrema problem?

de stall i samma anda som jag etablerat vet, har liknande regler om att parkera sig i stallgången och i vilka lägen under rusningstid osv .

Inte konstigt att de blir konflikter om ngt brister i stallansvarigs förmånga att ebablerat regelverks mässigt ha såna regler, utan överlåta det till godtycklig tolkning utan att vara engagerad i att förtydliga/upprätthålla vad som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Nej jag har aldrig haft liknande problem för jag har inte stått i stå stora stall att man inte har kunnat vistas samtidigt på ridbana utan kommunikation och ändå kunnat ägna sig åt olika slags träning alternativt att man kan dela på hindermaterial eller liknande om man haft samma träning i åtanke.
Jag har alltid varit med om att man frågar "vad ska du göra idag? "Jag hade tänkt.." och att man inte tränger sig på och är i vägen för andra om det pågår en viss träning när man entrar ridbanan.
Oftast har man varit max 2-3 ekipage på ridbanan och då faller det naturligt att man vid olika aktivitet anpassat sig till varandra. Eller att man kommer överens om att på ena halvan gör man si och på andra sidan så om det är lite tightare med utrymme.
Så det har löst sig av sig själv med andra ord.

Ingen har ockuperat en hel ridbana med andra ord för att man varit där först, men det är samma åt andra hållet också att de som kommer till ridbanan inte kommit in och tagit över hela stället, utan man anpassar sig efter situationen och väljer lämpligt träningspass utifrån om man är själv eller inte på banan.

Likaså inne i stall har man alltid kunnat samsas om skötselplatser. Har det varit så att man behövt tillträde tex för hovslagarbesök har man löst detta genom att prata med varandra och därigenom löst situationen på plats, den som behöver platsen mest får platsen men annars får man vänta på sin tur då man inte kan köra bort den som stod där först.

Dessutom finns det sunt förnuft där man delar med sig av utrymme och respekterar varandra av att man råkar befinna sig på samma plats vid samma tidpunkt, man knuffar inte bort varandra hur som helst under vilka omständigheter som helst utan då får man faktiskt vänta på sin tur om man inte kan samsas.

Men jag håller med, funkar det inte måste man tydligt strama åt och organisera vad som gäller och när, men för mig är det nåt väldigt konstigt somsagt i alla fall i mindre stall att man inte kan komma överens och respektera varandras närvaro.

Ridbanan jag nyttjar idag används av vårt stall som innehar 10 hästar och grannens stall som har ett tiotal samt verksamhet. Absolut inga problem och funkar utan att man har uppstyrda tider för när saker får göras och inte på ridbanan.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Ang mitt första påstående så gällde ju det att i ts fall så hade denne plockat fram bommarna som någon annan plötsligt kommer och tar över mitt i allt..det är i min värld otroligt fräckt och då menar jag att man självklart är den som har företräde först om man ställer fram sakerna, eller så delar man om det går.

Likaså vad gäller skötselplatserna..bara barnsligt om man inte skulle kunna ställa sig i boxen ifall det går ett slag i stället om platserna är upptagna. Hur svårt ska det vara? Skulle jag stå och göra i ordning min häst för ridning tex, vilket tar 10-20 min och någon annan tänker samma sak och tycker sig ska gå före så hade jag aldrig gått med på det utan den personen får vackert vänta på sin tur.

Jag har nolltolerans mot att man tränger sig före alternativt tar över ett helt ställe och undrar hur såna personer egentligen tänker..är man flera måste man dela på det utrymme som finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

fast det jag avsett med inlägget är ju att det öht inte ska vara en grej och ffa inte upp till inackorderade i sig pga den goda viljan om vem som var där först osv. det blir ju otroligt utsatt och ombett för konfikt i sig om det lämnas till folks goda vilja och sas sunt förnuft på eget bevåg....

löses enkelt och mkt tryggt, med tydliga regler utifrån stallägares sida vad som gäller ang. ridning på bana/ i ridhus samt stallgångar om det finns begränsat med plats osv.

Hovslagare osv i stallgångar med begränsad plats är ju självklart att det har företräde? man kan ju som du säger självklart göra iordning i boxen osv om ngn sånt finns . ännu enklare kör man ett schema som finns postat när olika hästar skos och datum osv så det inte krockar i sig.

att stå parkerad i stallgångar i allmänhet, om det är trångt osv, så löser man det mkt enkelt med en tydlig regel att hästar står inte i stallgången vid rusning annat än om man måste mocka boxen, hovslagare osv, öht.

blir väldigt tydligt och inackar slipper lämnas åt att komma överrense inbördes per god vilja/sunt förnuft osv i sig - det funkar tyvärr sällan utan ett regelverk. Hur sunda folk än må vara i sig utifrån sig själva i grunden.

folk i allmänhet så fungerar det inte särskilt bra utan grundregler, att samsas om en ridbana där den som kom först har bestämt sig för bommar, hinder, hoppning osv, alternativt på eget bevåg, att banan ska vara ren från allt sånt för att ngn kom först och skulle rida linjer och dressyr osv.

grattis till dig om du har erfarenhet av att sånt funkar genrellt och allmänt. imponerad isåfall, du har vunnit på lotto vågar jag påstå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Emro
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 130
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp