Mitt stall...

Sv: Mitt stall...

grattis till dig om du har erfarenhet av att sånt funkar genrellt och allmänt. imponerad isåfall, du har vunnit på lotto vågar jag påstå.

Jag vill påstå tvärtom att i privata mindre stall så är det ungefär så det ser ut, i alla fall i alla de stallen jag stått i eller besökt. Ingen jag känner har heller strikta regler eller tider vad gäller nyttjande av hemmaridbanan

Ingen skulle vara intresserade av att styras av så hårt åtstramade regelverk för att nyttja ridbanan som tillhör stallet eftersom att man många gånger är olika tider på stallet att hemmaträning skulle bli omöjligt. Givetvis ska man kunna göra lite vad man känner för så länge möjligheten finns också/det som man har lust med för dagen. Alla kan inte ha strikta träningsscheman för sin häst som styrs av hur ridbanan får nyttjas dag för dag.
Dessutom är det för mig obegripligt att förstå att respekt och kommunikation inte skulle fungera i stallar och det är då snarare klimatet samt fel hyresgäster som står där med varandra.
Har aldrig varit med om att det inte fungerat på hemmaplant faktiskt i stall med ungefär 10-15 hästar. Ofta dessutom rider man tillsammans/sällskapar på ridbanan rent socialt och då faller det än mer naturligt att man samsas om ytan.

På större anläggningar tex med ridhus är det precis så som du beskriver där långt många fler rider samtidigt och ska samsas om ett utrymme där man kanske är 10 ekipage åt gången där regelverk och tider är högst nödvändigt. Ofta kommer då folk utrifrån också vilket gör att det inte skulle fungera utan regelverk.

Men återigen, jag känner inte igen fenomenet att det inte fungerar på hemmaplan i mindre stall där man kommunicerar med sina medmänniskor i stallet man står i
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

du har isåfall vunnit på lotto som sagt. Inte representativt öht att inga regler behöver finnas för en 10¨+ anlägging i sig utan det är upp till folks goda vilja.

kan det verkligen ha fungerat så bra verkligen i din erf? du postar ju en del om hur dåliga erf du har av stall osv och vad du förväntar dig osv utifrån bra stall? jag har utifrån det jättesvårt att se att det skulle vara ngn nackdel i fråga om tydligheter så som de flesta stall har i sig utifrån ridbana/ridhus regler osv, snarare så innebär de en grund för frid i stallen.
är som sagt jättefascinerad av din redogörelse för att ridning i paddock/ridhus skulle utgå från ngn egen regel att den som var där först bestämmer ridningen osv. kan ju möjjligtvis funka om uppstallade folk inte har ngn ridplan eller upplägg de följer utan därmed är flexibla att anpassa sig och skippa tex tilltänkt hoppträning om för dagen folk ockuperar ridbanan först med dressyrlinjer. alternativt tvärtom - ngn dressyrare kommer och då är det ockuperat av folk som ska hoppa och var där först, så då är det hoppbana som gäller.

Låter jättekonstigt och som sagt: har ni fått det att funka har du vunnit på lotto i fråga om tur.
 
Sv: Mitt stall...

I övrigt tycker jag det du beskriver låter som ett otroligt rörigt stallklimat och jag hade aldrig stått kvar i ett stall som krävt så otroligt strikta regler för att ens fungera.

Det kan inte ska vara så illa att folk inte kan tänka eller prata med varandra.

Min erfarenhet säger dessutom att ju mer uppspaltade regler på ett papper som behövs är de stallen som fungerar sämst och problemen löses inte genom att spalta upp regler heller utan grundproblemet är att fel människor står med/beblandas med varandra som inte har samma synsätt och kommer därmed inte överens med varandra och kör över varann i stället/tänker bara på sig själva i ren jäkelskap.

Oskrivna regler där man ändå kan komma överens är det som fungerar bäst och där hyresgästerna har någorlunda samma tänk. Jag vill fungera med människorna jag har i min närhet också och man ska inte behöva ha så hårt uppstyrda regler uppifrån anser jag när det ändå är hyresgästerna som måste kunna sampsela med varandra.
 
Sv: Mitt stall...

då lever vi nog på motsatta planeter som sagt.

ditt antagande om dåligt stall osv blir lite av en ren galen tolkning i sammanhanget. snarare är det tvärtom , därav min fråga eftersom du postat så mkt att du är missnöjd med olika stall och stallägare osv. Jättekonstigt i min värld.

förstår öht inte dtt antagande att ngra såna regler skulle vara dåliga. snarare är de otroligt bra och leder till nöjda inackar med otroligt låg omsättning i stallet. Har erf sen väldigt många år och väldigt många inackar och de som har inackorderade vittnar om exakt samma sak dvs tydliga regler och aldrig lämna upp till god vilja socialt sinsemellan att bestämma regelverk. så som sagt du har vunnit på lotto om det är din erf att det fungerar.
har väldigt få, men väldigt tydliga regler om vad som gäller. enkelt, tydligt och klart.
väldigt okomplicerat faktiskt och som sagt slipper inackarna själva skapa sina egna tolkningar och görande socialt sinsemellan om vad som gäller. är verkligen a och o ang. fungerande stall.

så nej - din tolkning om röriga stall pga att det finns regelverk i fråga om hur ridbana/ridhus regler är utformade, blir väldigt konstigt i sammanhanget. enbart positivt i min och alla som har inackorderingar i stort, och nödvändigt om man vill ha en trygg skara inackorderade och undvika att ngn inte vet vad som gäller eller att det ska bli inackorderades roll att själva skapa regler.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Hm, tror vi får backa bandet här lite.

Det som jag svarat på ang denna tråden och det jag reagerade på är två saker: 1. Någon kommer och kör bort en person som förbereder och påbörjat träning på ridbana 2. Folk kör undan varandra i stallet
Ska detta anses vara normalt?

Jag har dessutom också skrivit att kan man inte lösa det på plats så JA, då bör man strama åt och sätta upp regler för vad som ska gälla om inte folk är kapabla till att lösa det själva på ett moget sätt eller inte är överens.


För egen del har jag bara haft problem med hyresvärden i mina tidigare stall, aldrig med övriga hyresgäster utan det har varit just styret ovanifrån som gjort att allt urartat tillslut och gjort klimatet i stallet otroligt rörigt fast allt egentligen har fungerat och hyresgästerna varit nöjda före hyresvärden börjat röra om en massa i onödan och ansett att saker inte fungerat för denne, alla andra har ansett att det fungerat.
Jag skulle kunna beskriva exakt hur det varit i tidigare stall jag stått i och jag är helt övertygad om att du skulle hålla med att det håller inte, men jag tänker inte öppet klargöra om stallen i forumet, men oavsett så kan inte dessa situationer appliceras riktigt i vad jag försöker få fram här det blir då helt taget ur sitt sammanhang från andra trådar som blir ojämförbart här tycker jag nog.

Jag har haft få förhållningsregler för ridbana som sagt fungerat utmärkt och det är att man inte ensam ockuperar utrymmet ifall andra vill rida, undantag att före i god tid typ "boka" ridbanan för tränare el gruppaktivitet, man anpassar aktivitet utefter hur många ekipage som är på banan, man stör inte andras ridning, det man tar fram plockas bort och man plockar bort bajs samt de vanligaste ridbanereglerna säkerhetsmässigt.
Vissa banor har haft stängt efter ett visst klockslag på kvällen.
Dessutom är detta utryckt muntligt och ej på papper.

Behovet antar jag har aldrig funnits heller av att man måste vara helt ensam på en ridbana för att inte störas i sin träning utan att man kan lösa det genom att samsas. Det går visst att hålla sig till ett upplägg men man kan kanske inte kräva alltid att andra ska flytta på sig heller om utrymmet inte tillåter.
Men jag förstår att det inte fungerar om alla bara tänker på sig själva och inte tar hänsyn till andra vid gemensam ridning.

Dessutom har jag alltid upplevt att man tex vid dressyr och hoppträning alltid är bra på att flagga det till övriga "idag tänkte jag hoppa/träna på - någon fler som är på?" så kan man altså därigenom planera på ett bra sätt om utrymmet och veta vad andra har för behov.


Jag har tvärtom aldrig påstått att den som kommer först till en ridbana är den som bestämmer vad det ska gälla för ridning, då har du misstagit mig.

Men jag har väl kanske haft tur ska jag erkänna att fått stå i stall med majoriteten vettigt folk, det kan jag hålla med om. Och är otroligt viktigt för mig vid val av stall att jag vill stå med socialt komptetenta människor, därav att jag också skrev att jag nog hade övervägt flytt om man är så jäklig med varandra och egoistiska i sin attityd.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

fast nu skriver du det ju igen dvs du ekvivalerar ett tydligt upplägg med att folk är 1) socialt okompetenta 2) själviska och 3) osammarbetsvilliga.

det finns ju öht ingen parallell mellan det du skriver och det jag skriver om.

vi får nog enas om att vi lever på skiljda planeter i denna fråga som sagt.
 
Sv: Mitt stall...

Ja vi får nog anta det eftersom att ifall dessa problem skulle finnas så är i så fall personerna just själviska och osammarbetsvilliga enligt min mening - är man inte så, finns inte problemen heller uppenbarligen.

Dock tycker jag visst att det finns en parallel till det vi båda skriver om i det sociala samspelet.
Min erfarenhet är att stall som kräver mycket ordningsregler om exakt allt är de stallen som innehar personer som är mer egotrippade i sitt tänkande, inte litar på varandra och har svårt att dela med sig åt andra/risk för konflikt är större medans stall som har personer som klarar av att dela med sig där tänket är mer gemensamt på alla som vistas där inte behöver vara så åtstramade och därmed mindre risk för konflikter.

Dessutom är det ju så att hur mycket regler man än sätter upp finns det ändå dem som inte lyssnar och gör tvärtom så jag tror definitivt på att när problem uppstår är det till mycket en fråga på individnivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Ja tydligen är det så enligt din mening. Jag har helt andra erfarenheter och har dessutom ett väldigt väl fungerande stall med tydliga förhållningsätt för inackorderingar sen många år. Har otroligt låg omsättning på folk i stallet av precis den anledningen, det är ju inget jag hittar på själv utan anledningen som getts av de som står uppstallade och aldrig flyttar typ :D

jag tycker du utgår från ngn utopi att ett bra stall skulle fungera endast på folks goda vilja individer emellan. Jag vet nog faktiskt inte ett enda stall som har lyckats med det ö.h.t. förr eller senare tycker folk olika och finns det då inte ett grundregelverk så alla vet vad de har att förhålla sig till, så brukar det bli rätt rörigt. men som sagt, om du har annan erfarenhet så verkar du ha haft extremt tur, typ en på millionen. Men du verkar även ha haft extremt otur i tidigare stall enligt rapport så kanske du är färgad utifrån hur det fungerade där?

Jag har lite svårt att se hur du översätter det jag skrivit om ett förhållningssätt runt träning på ridbanan/ridhuset skulle översättas till att ha extremt mycket ordningsregler ? Jag vet som sagt inte ett enda stall som inte har såna regler, och de brukar fungera superbra just pga de reglerna. Dock är det säkert så att beroende på vilket klientel man har i stallet så spelar såna regler ang ridbana/ridhus mer eller mindre roll. Rider alla på hobbynivå utan tränings/tävlings intresse osv så spelar det säkert ingen större roll, men om man har en annan profil på stallet/anläggningen så vill folk ha ett upplägg och veta när de kan planera sin hoppning/trimning/träning osv på ett helt annat sätt.

men visst - jag fattar ju att om TS står i ett stall med 4 hästar så har de säkert inga såna och heller inget behov öht troligtvis. Även om det dock verkar som det ändå kört sig enligt TS rapport.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Jag har lite svårt att se hur du översätter det jag skrivit om ett förhållningssätt runt träning på ridbanan/ridhuset skulle översättas till att ha extremt mycket ordningsregler ? Jag vet som sagt inte ett enda stall som inte har såna regler, och de brukar fungera superbra just pga de reglerna.

För mig är det ju extremt :p

Sen tror jag vi har tänkt lite olika här, jag har bara haft fokus just runt problemet som varit i denna tråd, altså attityd i stallet gällande skötselplatser och händelsen på ridbanan, altså mer enstaka händelser.
Just ridbana eller skötselplatser har jag aldrig erfarat att man behöver fightas om till den grad att man därefter måste sätta upp ett så tydligt regelverk för eller att man inte kan uppträda hyffsat mot varandra.

Att ett stall skulle sakna ordningsregler och rutiner helt skulle ju inte fungera nej men det är inte så jag tänkt här utefter hur jag svarat utan bara vissa bitar.

Bla stallet jag står i nu sköts till stor del av den goda viljan och de har haft stallet i många många år så visst fungerar det också och är¨dessutom kollektivt. Enl mig värdlens bästa stall där inhyrda får vara med även och fastslå hur vissa rutiner ska se ut vilket gör alla nöjda och glada. Och nej, rutinerna ändras inte hur som helst men kan diskuteras på möte som sker någon gång per år där vi utvärderar hur det fungerar i stallet. Hittills har inget ändrats på utan allt flyter på och det är vettiga rutiner. Sen är det ju självklart att vår stallägare skulle lägga sig i om vi började utforma rutiner som är helt uppåt väggarna men jag håller med dennes resonemang - att det är vi som står i stallet och ska utföra arbetet själva, därför måste vi komma överens om vad som ska gälla.

Det kanske förvisso ställer mer krav på hur personerna bör vara för att fungera tillsammans, men tillsynes så tror jag därmed hårt på kommunikation och respekt till varandra som ett sätt att få det att fungera.

För mig är det iaf mycket konstigt att man inte får det att fungera i ett stall m 4 hästar och är rätt övertygad om att det är sociala problem i bilden till större del snarare än vad för regler som finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

du har isåfall vunnit på lotto som sagt. Inte representativt öht att inga regler behöver finnas för en 10¨+ anlägging i sig utan det är upp till folks goda vilja.



Låter jättekonstigt och som sagt: har ni fått det att funka har du vunnit på lotto i fråga om tur.

Jag var tidigare inackorderad i ett stall med 38 platser. Några hästar var unghästar som mest "förvarades". Det fanns fyra påselningsplatser inomhus, och fem eller sex uppbindningsplatser utomhus.
Det var väldigt sällan som det blev "trafikstockning" trots allt. Folk hade lite olika tider, en del hästar var inte aktiva i träning varken till trav eller ridning.

På sommaren brukade jag gärna stå utomhus - man slapp ju sopa gången då...:D

Ridbanan delades. Var det någon som hade en "oregerlig" häst eller väldigt gärna ville vara i fred, fick man vara det. Den som kom senare, väntade gärna en stund eller red någon annan stans.
På en del av ridbanan brukade det ligga markbommar, men de koncentrerades då till ett område så att det fanns utrymme att träna dressyr också.

Faktiskt huvudsakligen problemfritt.
 
Sv: Mitt stall...

Nej jag håller med dig, jag tror vi började snurra in oss på annat och kom bort från sammanhanget. Jag blev dock irriterad utifrån redogörelse för hur VÅRT upplägg och de större stall med ridhus/ridbana/satsande ryttare osv, framställdes av dig som om det var ngn kass stallägare som behövde rutiner och att det var fel på inackorderingarna om såna grundregler krävdes.

det var där vi snurrade in oss i vår lilla dialog ;)

utifrån det du nyanserar här så håller jag absolut med dig, försökte även få med just för att återvända till TS situation i mitt förra inlägg, att det låter högst märkligt att sånt skulle behövas i ett stall på 4 ja....

:)
 
Sv: Mitt stall...

alltså jag har ju öht inte berört ngn problematik ang. uppbindningsplatser eller ngt öht annat är ridbane riktlinjer på ridbana och ridhus ;)

så jag har inget att invända till ditt inlägg öht, och tycker precis utifrån det scenariot du ger att jag aldrig varit med om några sådana problem heller, varken personligen eller i de stall jag vistats/vistas i regelbundet i alla år, med 30-40 hästar.
 
Sv: Mitt stall...

utifrån det du nyanserar här så håller jag absolut med dig, försökte även få med just för att återvända till TS situation i mitt förra inlägg, att det låter högst märkligt att sånt skulle behövas i ett stall på 4 ja....

:)

Oj formulerade mig kanske lite fel;)
Det är över 30 boxplatser men bara 4 uppställningsplatser i just den delen av stallet.
Näsan alla är tävlingsryttare inom hoppning och så finns det lite gamlingar också:D (hästarna då) så ingen häst i stallet är rädda för bommar:D
 
Sv: Mitt stall...

alltså jag har ju öht inte berört ngn problematik ang. uppbindningsplatser eller ngt öht annat är ridbane riktlinjer på ridbana och ridhus ;)

så jag har inget att invända till ditt inlägg öht, och tycker precis utifrån det scenariot du ger att jag aldrig varit med om några sådana problem heller, varken personligen eller i de stall jag vistats/vistas i regelbundet i alla år, med 30-40 hästar.

Jag försökte bara belysa att det kan fungera friktionsfritt trots "brist" på skrivna regler även i större stall (om nu 38 platser räknas som större stall), både gällande uppbindningar och ridbana.

Eftersom du skrev i ett inlägg, där du skrev om "lottovinst" att stall med fler än tio platser skulle fungera utan strikta regler.

Jag var nog inte så tydlig med att det var poängen med mitt inlägg - att det fungerade trots frånvaron av sådana regler och att folk faktiskt tog hänsyn till varandra.
 
Sv: Mitt stall...

Jodå du var tydlig, men jag har öht inte pratat om ngt annat än regler ang. ridbana/ridhus i stora stall som sagt till merparten, har dock nämnt allmänna regleringar om de behövs ang. att folk inte kan använda sunt hyfs i stallgångar osv:) ser även om jag läser tillbaka att jag varit lite otydlig om det utifrån mina första inlägg så för det ber jag givetvis om ursäkt.

KL
utifrån mitt, andras och nu TS kompletterande inlägg i tråden, så känns det som att vi är flera inkl mig själv, som inte riktigt läst eller förstått scenariot som TS avsåg det i sig. flera av oss verkar ha tolkat det som att det handlade om 4 hästar i ngt litet stall, och det är det ju tydligen inte som TS nu tydliggjort.
då blir det väldigt märkligt att bemötas av det som TS gjort, och för mig handlar det isåfall om att det inte finns riktigt tydliga regler eller alternativt så finns det det, men folk skiter i det och beter sig oavsett som TS redovisat. Jag återkopplar till mitt ursprungsinlägg utifrån TS tråd: om alla (de flesta) i stallet enligt ts vad det verkar, verkar vara ca 16 år - var är stallägaren i denna fråga om det inte funkar på folks allmänna sunda förnuft och goda vilja osv vilket det inte lär göra på ngt sätt utifrån det scenariot frågar man mig. Det känns självklart att enbart god vilja och sunt förnuft är en utopi i det sammanhanget liksom...
utifrån det så kan vi ju debattera bäst vi vill om vad problemen består i och varför de uppstått osv. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt stall...

Jag har bara en fråga:

Vem är stallchef/stallägare?

Det fungerar INTE med ett inackorderingsstall utan en stallchef.


Om det finns en stallchef/stallägare i ditt stall (vilket jag hoppas att det gör), gå till denna personen och berätta om vad du varit med om och att du mår dåligt över att du känner dig utfryst och mobbad.

I stallet vill man ha lugn och harmoni. Man vill kunna lägga sitt fokus och sin energi på sin häst och inte behöva stå ut med mobbare.

Stå på dig! Våga säga ifrån! :cautious:
Eller ring mig, så kommer jag och läxar upp skitungarna! :nailbiting:
 
Sv: Mitt stall...

Hej tänkte upplysa om en ny insident:(
Igår skulle jag mocka hagen men kärran välte hela mig och mitt ben låste mig på så sätt att det låg emot elstängslet...
Aa det gjorde jätteont så jag haltade, grät och var lerig från topp till tå. Då skulle de passa på och vara idioter:(
Jag stog med min UNGHÄST oc han skulle äta sin betfor i spolspiltan eftersom han slaskar så mycket och då skulle de självklart använda just slangen för att göra rent sina skydd.
Det räkte inte med att de bara skulle använda slangen till ett par skydd utan de skulle även prata jättehögt och gapskratta när jag försökte säga och min unghäst är rädd för slangen (de har medvetet skrämt honom med den så många gånger)
Sen blev han jätterädd och var nära att hoppa på mig och då flyttade jag honom (hatandes) lugnt oc sansat medans de tyckte jag var jättekonstig (jag såg det för de var helt tysta och stirrade på mig)
Sen idag när mamma var i stallet så började de bråka för vi inte har sadelskydd på vår syntetsadel och vi har våra tömkörningsgjordar på en sadelhängare men det fic vi inte för det inte så snyggt ut oc då tappade mamma tålamodet och hon skällde ut dem oc de sa att det var VI som gjorde det otrevligt för dem... Och då sa mamma allt de hade gjort och då kom en annan vuxen och tyckte att min mamma gjorde fel för att man inte ska skälla ut folk för "ingenting" men att förstöra och vara elaka mot både oss och våra hästar är väll ändå inte "ingenting"!?
Kommer antagligen att leta nytt stall nu och gör de något kommer jag att skita i dem fullständigt...
 
Sv: Mitt stall...

.. och återigen är jag då kärringen mot strömmen som tycker att man inte låter sin häst stå och äta på en uppställningsplats. Äter gör man i boxen, i härför avsedd krubba. Slaska ner stallet med sockervatten - nej, som stallägare hade jag blivit mycket irriterad.

Vad incidenten med ditt ben hade med resterande historia att göra ser jag inte riktigt, trist att du blev skadad.

Det låter som ni gör bäst i att byta stall.
 
Sv: Mitt stall...

Eller ute eftersom att TS, vad jag förstår, inte har någon boxplats utan bara lösdrift. Sen är det ju väldigt konstigt om de inackorderade i TS stall ska gå och vara någon slags poliser och försöka skrämma häststackaren med vattenslangen när den är tydligt rädd. I så fall kan man väl bara säga "det är olämpligt att stå i spolspiltan och slabba betfor för det blir kladdigt i stallet" i stället för att bara jävlas? Ruttet av TS stallkompisar att hålla på att leta saker att gnälla på (såsom sadelskydd på sadeln, tömkörningsgjord på sadelhängare osv). Jag blir personligen sugen på att läxa upp dem i hur man beter sig runt folk för det verkar saknas ett par skruvar där om det är som TS skriver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Emro
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 130
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp