Mitt framtida hästlivs vara eller icke vara

danilo

Trådstartare
Hur lång tid ska jag egentligen vänta på att få det som jag hela mitt liv har längtat efter - en häst?
En liten bakgrund...

Jag har aldrig haft någon egen häst på grund av brist på pengar och möjlighet, både när jag var yngre och nu när jag bor själv och pluggar. Det är klart att det går, men jag vill ju inte prioritera bort min pojkvän (kostar pengar och tid att resa dit), mat till mig själv och liknande. Rent ekonomiskt har jag alltså möjlighet att ha häst först om ungefär två år, när jag förhoppningsvis fått ett jobb.

Men då är frågan: hur mycket har jag tappat tills dess?
Jag har de senaste åren hållt igång med medryttarhästar, men eftersom jag nu har kommit in på westernridning och det är väldigt svårt att hitta en bra medryttarhäst, tar mycket tid, behöver oftast bil, blir därför dyrt etcetera, så känner jag att jag inte orkar ta mig an det igen.

Det känns så tråkigt att vänta, så jobbigt att försöka hitta en ny medryttarhäst (och ägare dessutom!) och ekonomiskt och tidsmässigt omöjligt att försöka ordna foderhäst.
Någon som får några direkta idéer och tankar, eller är det helt enkelt bara att hålla ut?

Sv: Mitt framtida hästlivs vara eller icke vara

Man håller ut, gör det man kan och sen när man akonomin så provar man först (foderhäst/medryttare med större möjligheter etc.) så att man inte tapapt intresset och sen skaffar man en...

//Ytterligare en fattig student... ;)

åhå, ja det kanske är vårt öde.

jag har också tänkt så, att sen gäller det ju att man får prova sig fram ett tag också med foderhäst och en jäkla spurt med lektioner så att man kommer igång och får lite rutin igen, innan man tar ansvar för en egen pålle.

i våras jobbade jag med hästar, nu var det tre månader sen jag ens såg en. suck...

Jag vet ju inte hur gammal du är men själv är jag 49.
Jag har min första egna häst nu. Hon är fyra år och jag har haft henne sedan hon var föl. Två år är inte så lång tid, själv har jag längtat i massor med år och när drömmen till slut blir sann är det helt underbart:rofl:
Helt klart värt att vänta på :banana:

Annika

Man tappar inte så mycket som man tror på ett par år. Hade själv ett uppehåll för några år sedan. Musklerna försvinner och man får hemsk träningsvärk när man börjar igen, och en del av fingertoppskänslan är ju borta, men kommer igen fortare än man tror.

Så var inte rädd för att ta en hästpaus och känna hur det känns utan (för mig blev längtan för stor och jag hamnade på ridskola ett tag då det var enda alternativet att rida just då).

Jag fick, precis som Kulltorp, vänta länge på egen häst, tills jag var nästan 40 år. Jag har ridit sen jag var liten (ridskola, medryttarhäst, fodervärd, kompisars häst etc.) Hade också uppehåll med ridningen i nästan 10 år! (mellan 20 och 30 ungefär). Så, ha tålamod. Livet är långt, du hinner med att ha egen häst också!

åh hehe jag känner mig kanske lite smått otacksam plötsligt. jag är bara 22 än... men det är väl det där med att jag verkligen vill sätta igång och träna och bli duktig, innan jag ska bli med barn och grejer. :angel:

men det är klart, livet är långt och jag hinner nog :)

vad bra det låter, av någon som har erfarenhet från det dessutom. det låter inte alls så farligt som jag trott...

och sen kommer jag ju i vilket fall att vara mer eller mindre nybörjare på just western, men det känns som en annan femma. ibland får man väl helt enkelt inse att livet inte alltid går exakt som man själv skulle vilja!

haha, det vore GREAT! synd att jag redan har tagit det lånet, kallat studielån. :p

men jag tänkte "spara" till häst genom att då och då betala av på just den skulden, så det får väl bli en plan åtminstone :)

Usch vad jag känner igen mig i ditt inlägg, jag säger usch för det är hemskt att längta så mycket!! :(

hehe, jag är dessutom yngre än dig, tog studenten i våras och ska nu vara studieledig några år för att jag inte riktigt vet vad jag vill bli. Det mest rationella i min situation är ju att vänta och utbilda mig och sen skaffa häst, men jag längtar ju så :D vem vet, jag kanske hittar rätt utbildning fort och blir klar om ett par år men om jag inte är klar innan 30 då? och om jag vill skaffa ungar då? skaffa ungar och häst i samma veva rimmar ju dåligt, så klarar jag att vänta tills jag är 40? jag vet inte, och frågan är om jag inte kommer ångra att jag inte skaffat häst tidigare då? Många funderingar här :P

Det är för min del absolut inte det att jag är hästlös, jag har tillgång till två jättetrevliga hästar så jag rider ca en 4-5ggr per vecka, men saknar en egen att själv planera ihop framtiden med. Nu är det hela tiden någon annans, och egentligen är ju inte ridningen det mest centrala (även om jag älskar att träna). Så jag går i valet och kvalet....

och som någon annan sa, att man inte tappar så mycket, jag höll uppe lite drygt ett halvår och tappade massa känsla!! känner mig fortfarande som en nybörjare efter 2 månaders uppvärmning... eller så är jag för självkritisk och överskattade min förmåga tidigare. så kan ju också vara fallet :P

haha, oj vad långt det blev nu. Men du är iaf inte ensam i din sits, förstår precis hur du känner och lider med dig!!

mvh //

Amelique

Det tar inte så lång tid att komma tillbaka!

Jag började rida igen för åtta år sen efter 14 års uppehåll. Förutom musklerna som fattades var det lite problem med balansen och hur hårt man borstar;) men det gick väldigt snabbt att komma in i rutinerna igen. Jag var väldigt hästvan när jag slutade.
För 4,5 år sen köpte jag min första häst och det har inte vart några större problem.

Du har ingen möjlighet alls? Jag är student med två hästar, bil, lägenhet och sambo. Tid har jag inte mycket, och jag jobbar extra. Men det går.

det är väldigt svårt...
dagsläget är:

ekonomiskt har jag ca 2000 kr i månaden efter hyra, mat och tågpengar. jag och min pojkvän har ett distansförhållande vilket krånglar till rätt mycket, dels för att jag behöver kunna vara borta från en eventuell häst kanske två helger i månaden och dels för att det tar mycket pengar. för häst behöver jag dessutom bil. vilket snabbt innebär att jag måste jobba extra.

att jobba extra kan jag göra rent tidsmässigt nu, men inte både det, plugga och ha häst. och dessutom något slags socialt liv däremellan.

jag jobbade i ett stall i våras och hade väl hoppats på att få ordentlig lön där och också ha möjlighet att ha häst där. så blev det inte, vilket var väldigt synd. men å andra sidan så blir jag ju på det här sättet snabbare färdig med min utbildning!

ja precis, det är sådär tankarna går kring hur länge man vill vänta.

för det är ju alldeles som du säger, även om man kan dona med hästar och rida så är det inte ens egen. och jag skulle gärna kunna rida någon passande häst någon gång i veckan, men det krävs för mycket och ger för lite tillbaka...
just att kunna utvecklas tillsammans, träna ihop och känna att man är ett team. det är liksom det som jag önskar i och med att kunna ha en egen häst.

jag trodde faktiskt förut att jag var den enda stackaren som var i det här läget :o, alla andra omkring har antingen lagt av för länge sen med drömmarna eller skaffat egen pålle. skönt att få höra av andra att de känner likadant!

åh det låter bra! och så får man väl helt enkelt se till att göra något bra av tiden tills dess. oavsett om man lägger hästarna på hyllan ;) helt ett tag, så verkar det ju som om flera av er har upplevt att det inte är så svårt att få in hästvanan sen igen.

haha, ja. jag blir så avundsjuk på folk som skaffar häst om de vill. Jag ska analysera och göra femtielva olika budgetar och helt enkelt vela fram och tillbaka :( och tänk om man skulle bli invalid? bli förlamad från nacken och ner medan man väntar? uuuh, hemska tankte.
Nä, vi kommer få våra hästar till slut :)

En sak jag kom och tänka på var läs på dig under tiden! jag har under senaste månaden läst ridlära av bo tibblin och ar 4 andra böcker hemma inom diverse inriktningar, allt från klaus Hempfling till om hästens exteriör. Dessutom köpt lite dvdfilmer om tex sadelanpassning. Allt för att göra tiden värd väntan, känns inte lika tungt då :)

Jag känner igen mig. Jag fick ett ofrivilligt hästuppehåll när jag började plugga (var 21 då), precis efter att jag jobbat med hästar i 2 år. Efter ca 4 år blev det medryttarhäst ett tag. Nu är jag 29, pluggar fortfarande och har ingen möjlighet i världen att ha häst, men rider ändå andras hästar några gånger i veckan.

Om 2 år är jag färdig läkare, och DÅ ska det bli av, äntligen! (Hur jag nu ska hinna det, tänkte inte på det innan) :crazy:

känner halvt om halvt igen mig jag med,har nyss lämnat bort min tävlingshäst pga av studier,känns jätte tungt att gå ifrån att träna flera dagar i veckan och tävla flera gånger i månaden till 0 :cry:
har ju iallafall ridmöjlighet hjälper syrran med hennes tävlingsponnyer men saknar att ha en egen och lägga upp mål,ska försöka stå ut 3 år tills jag kan köpa en ny tävlingshäst och får så länge underhålla ridningen så gott det går med att rida ca 3 ggr/vecka.

Du har ingen möjlighet alls? Jag är student med två hästar, bil, lägenhet och sambo. Tid har jag inte mycket, och jag jobbar extra. Men det går.

Du har en stor fördel: Sambo, kostnaderna sjunker rejält när man är två och delar på dem. För oss singlar så ligger en etta ofta på över 3000 i månaden, sen tillkommer billigaste bredbandet, lite telefon, tv-avgift och mat (som också blir dyrare när man är själv)... Gör man som jag och går en utbildning där det sällan är tenta plugg och oftare regelrätt jobbande så tjänar man dessutom inget på att ha läshuvud.

Det är lätt att fråga sig om andra inte har någon möjlighet alls när man själv har det, men faktum är att fler är i min och danilos situation och har inte råd hur de än vänder och vrider på saken, än i din situation och har råd. Personligen har jag gjort upp en budget och jag lägger ner drygt 500 kr på min hund och 500 kr på "nöjen", då lägger jag mindre pengar än jag borde på böcker och nästan inga alls på kläder och har INGENTING över, skulle knappast räcka till en häst OCH en bil. Den trista sanningen :(

Amelique: det är en bra idé! De "gamla" böckerna (tibblin, sally swift, en massa nh är ju sönderlästa vid det här laget, och böcker om ridning känns ju lite konstigt att läsa utan att kunna praktisera. men just teori är ju jättebra! det blir några julklappar till mig där kanske... :))

Marvin & Stinky: visst är det tufft alltså, särskilt tror jag att gå från att vara så aktiv antingen när man jobbar med det eller tävlar, till noll (eller lite ibland). och det är ju inte just själva ridningen jag saknar mest (då är ju medryttare bra), men det där att planera, fundera, träna och nå mål tillsammans... gah!

IrishDraft
: jag håller med dig. det är verkligen skillnad att leva i ensamhushåll, allt blir ju nästan dubbelt så dyrt trots att det går åt mer när man bor sambos. har man ansvar för andra än sig själva, som hund till exempel, så blir pengarna som är över inte särskilt många. och att tänka sig dessutom häst och bil är ju helt omöjligt, då måste man börja jobba extra. och då har man inte tid med vare sig häst eller plugg helt plötsligt...

det ser nog olika ut också, jag kan tänka mig att om jag bodde på min farbros gård på landet och pluggade distans så vore det en annan sak, för då har man ju stallplats i stort sett gratis och delar på hushållskostnader. att bo i lägenhet ensam i stan och leva på lån/bidrag dödar liksom chanserna rätt snabbt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama