Mitt framtida hästlivs vara eller icke vara

Sv: Mitt framtida hästlivs vara eller icke vara

Det går visst jättebra med barn, jag insåg att jag visst var med barn när jag skulle skaffa foderhäst hmm det var bara att lägga det på hyllan ett litet tag sedan var det visst två barn (tvillingar) jag så ju genast hur hästeriet åkte ännu längre in på hyllan, men när tvillingarna var 6 mån gick jag in som halv fodervärd i ca 4 år sedan köpte jag egen det går jättebra trots att min sambo är måttligt intresserad men han räknar allt med pållen som familjemedlem och skullle inte heller vilja vara utan honom

Du har nog helt rätt, det går säkert att hålla i hästeriet även om man har småbarn.

Det jag tänker på handlar mest om i de fall där man "sätter igång sig själv" efter flera år, då kanske man känner att man vill satsa mycket tid på hästeriet. Ta många lektioner och vara åtminstone helfodervärd. Och vill man dessutom köpa sin första nya häst och ta det ansvaret, så tror jag i alla fall fall för min del att det skulle bli för mycket samtidigt.

du hållre ut, när tiden är rätt så kommer du få dig en häst:)

Jag gjorde tvärt om jag, flyttade hemifrån ensam efter studenten, tog med hästen och hunden, köpte mig en bil, transport och en till häst och började tävla på nationell nivå. :crazy:

Hur jag nu ska kunna börja studera är en gåta. Jag har alltid tänkt att plugga vidare och vill det hemskt gärna också, men nu sitter jag plötsligt fast på liten ort med två hästar och tre jobb (för att få allt att gå ihop). I långa loppet är det faktiskt inte speciellt kul det heller, och någonstans inom mig huserar en röst som säger att jag kanske skulle gjort som alla ni - börjat med att skaffa mig en utbildning, ett bra jobb (så att det räcker med ett jobb) och sen hästarna.

Det var ett väldigt intressantt inlägg, det har jag faktiskt inte tänkt på. Att det kan vara åt andra håller också.

Men jag förstår verkligen, det kan ju inte kännas särskilt intressant att plötsligt lägga ner allt man byggt upp med hästarna för att börja plugga. Även om man vet att det är för att kunna klara av framtiden lite lättare...

Du kan inte plugga deltid på distans på typ kvarstfart eller så? Det tar ju lite längre tid, men är alltid något!

Nu kommer ett tredje alternativ. Gör som jag, vänta med att skaffa egen häst tills du fått 2 barn och en eller båda är så stora (ca 9 år) att dom också vill ha och klarar av en ponny. Då måste du ändå åka till stallet varje dag och behöver inte åsidosätta dina barn för dom följer ju med till stallet. Du köper en stor häst och en b-ponny till barnen och sedan är det hur mysigt som helst att rida tillsammans. Du kan ju även träna och tävla själv, skaffa medryttare till ponnyn eller båda hästarna. Det här har funkat jättebra för mig.

Jag har oxå alltid ridit, på ridskola och hyrt sommarhästar och senare varit medryttare på massor av privata hästar. Uppehåll hade jag två stycken på kanske 2 år i taget. Ägare till egna hästar blev jag först när jag var 37 år. Men det är värt att vänta, desto underbarare när det äntligen sker.

Det var ett väldigt intressantt inlägg, det har jag faktiskt inte tänkt på. Att det kan vara åt andra håller också.

Men jag förstår verkligen, det kan ju inte kännas särskilt intressant att plötsligt lägga ner allt man byggt upp med hästarna för att börja plugga. Även om man vet att det är för att kunna klara av framtiden lite lättare...

Du kan inte plugga deltid på distans på typ kvarstfart eller så? Det tar ju lite längre tid, men är alltid något!

Just nu har jag tyvärr inte råd med annat än att jobba mer än heltid för att få allt att gå runt. Jag har bestämt mig att ge tävlandet åtminstone en säsong till, då jag har fått tag på en mycket lovande häst och har ett år som young rider kvar.
Sen får jag börja ta beslut om hur jag vill göra med mitt liv... :crazy:

då får man bara hoppas att ens barn också är intresserade, annars kanske det blir lite problematiskt om man plötsligt har en ponny som ingen vill rida ;)
men det är klart, det vore verkligen en dröm att kunna dela hästeriet med eventuella barn i framtiden.

för min del så vill ju jag verkligen prova vingarna när jag har egen häst, det vill säga att träna och tävla på en seriös nivå och se hur långt jag och hästen kan gå. så jag hoppas kunna göra det innan jag får barn...

du kan ju hoppas att du hinner och har råd men det gick inte för mig i alla fall. Däremot har jag tränat och tävlat seriöst med mitt halvblod, först hoppning och sedan dressyr. Tyvärr höll han inte för tävling på högre nivå visade det sig så vi kom inte så jättelångt men vi var ganska framgångsrika medan vi höll på. Nu sammanföll hans skador med att jag blev arbetslös och hade inte råd att ha två hästar längre. Det hade dock gått 3,5 år och då sålde vi båda hästarna och köpte en mellanstor ponny (138 cm)som både jag och dottern kan rida på för nu hade hon ju hunnit bli 12,5 år. Vi har nu haft den ponnyn i ett år och det är mest en häst för min dotter då den är het och hoppar som en gud och hon hopptävlar stoet med stora framgångar. Jag rider henne ibland men hon känns för liten och nu riderjag en arabvalack i vårt stall en gång i veckan. Då kan vi rida tillsammans igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama