Mitt ex vill flytta 50 mil bort och ta med sig barnen!

anhe

Trådstartare
Rubriken säger allt. Vad sjutton gör jag nu?

Jag är av högst egoistiska skäl helt omedgörlig på den punkten. Jag vägrar släppa taget om mina barn och endast träffa dem sporadiskt. Vill han flytta får han gärna göra det, men då vill jag ha barnen på heltid.

Jag har gjort helt klart att så länge barnen är relativt små så kommer jag inte gå med på detta, oavsett vad de själva skulle vilja. Jag anser att de är för små för att fatta så stora beslut. När de blir äldre är det en annan sak. Vill han absolut ha dem med sig får han gå genom en domstol, för frivilligt kommer jag aldrig släppa iväg dem. Det skär i hjärtat att eventuellt behöva strida om detta :(

Sv: Mitt ex vill flytta 50 mil bort och ta med sig barnen!

Har ni gemensam vårdnad så kan han inte flytta barnen utan ditt medgivande

Vi har gemensam vårdnad, och jag vet att han inte kan flytta dem utan mitt medgivande. Därför jag sagt till honom att det är domstol som gäller i så fall. Men jag antar att det går att avgöra en boendetvist i domstol? Vilket vore ett fullständigt mardrömsscenario för mig. Bara att dra in ungarna i en sådan process gör mig illamående. Men hur dåliga är oddsen för att förlora en sån tvist. De har ju idag sitt liv rotat här, då vi idag bägge bor på samma ort (skola, kompisar, fritidsaktiviteter osv).

Vi har gemensam vårdnad, och jag vet att han inte kan flytta dem utan mitt medgivande. Därför jag sagt till honom att det är domstol som gäller i så fall. Men jag antar att det går att avgöra en boendetvist i domstol? Vilket vore ett fullständigt mardrömsscenario för mig. Bara att dra in ungarna i en sådan process gör mig illamående. Men hur dåliga är oddsen för att förlora en sån tvist. De har ju idag sitt liv rotat här, då vi idag bägge bor på samma ort (skola, kompisar, fritidsaktiviteter osv).

Jag känner ett par där det var samma sak (fast tvärtom), hon ville flytta 65 mil bort o ta med sig barnen och han ville ha dom kvar på orten (där de alltid bott o gått i skola, och där de hade släkt/vänner/fotbollslag mm, dvs de var "rotade", precis som dina).

Det hela gick till domstol och enl vad jag förstår fick även barnen säga vad de tyckte.

Slutade med att dom blev kvar hos pappan, på den ursprungliga orten.

Visst är det trist, men om ni inte kan komma överens måste domstolen reda ut det.

Domstolen kan inte besluta vart/i vilken stad barnen ska bo. Domstolen kan avgöra vårdnadsfrågan, umgänge samt HOS vilken förälder som barnen ska ha sitt boende, utifrån de förhållandena som är för handen på förhandlingsdagen. Att få boendet i en sådan situation anses inte ge en rätt att flytta med barnet.

Så barnens pappa kan flytta och efter det stämma om boendet. Eller stämma om ensam vårdnad och sedan flytta med barnen.

Så pappan måste stämma mig om ensam vårdnad, det är alltså inte boende och umgänge som kan avgöras, utan hela vårdnaden? Mamma mia, nu blev det ju ändå värre.

Han har två alternativ

1) först flytta själv (vilket kräver att barnen är/blir skrivna hos dig) o sedan stämma dig på boendet.
Oddsen att domstolen då säger att han ska ha boendet är mycket små.

2) stämma om ensam vårdnad, eftersom det ger en rätt att flytta med barnen.
Domstolen behöver då komma fram till att ni har sådana sammarbetsproblem att ni inte kan ha gemensam vårdnad (alt att båda två enbart yrkar på ensam vårdnad*). Efter det så behöver domstolen komma fram till att han är den, av er två, som lämpligen bör ha ensam vårdnad. I detta ser domstolen mycket till vem som tagit ut föräldraledighet och vab, vem som tar ansvar för barnens vardag och bäst kan gynna barnens kontakt med den andra föräldern.

Sammanfattningsvis kommer det alltså vara väldigt svårt för honom att mot din vilja få flytta med barnen.

*ett yrkande kan utformas så att du i första hand yrkar på ensam vårdnad och i andra hand gemensam vårdnad. För att domstolen ska vara förhindrad att dömma ut gemensam vårdnad behöver ni båda två enbart ha yrkat på ensam vårdnad.

Barnen är skrivna hos mig, det är även jag som sköter i princip allt av deras fritidsaktiviteter mm. Det är jag som alltid stått för alla inköp osv. Det är jag som håller reda på allt som är på gång i veckorna, med skola och allt. Det är förstås dock bara ord mot ord. VAB har vi bägge haft, där är det nog ingen skillnad. Vi har samarbetat bra i frågorna kring barnen. Vi har egentligen inte alls svårt att samarbeta nu heller, vi är bara rejält oense om just denna specifika fråga. Jag har tagit ut mest föräldraledighet, framförallt kring första barnet. Ett av barnen vill uttalat (för tillfället) vara boende hos mig, även om hon inte alls har något emot pappa, men hon trivs bäst att bo hos mig. Den andra är yngre och vet nog inte riktigt vad han vill. Vill inte att de ska behöva välja mellan mamma och pappa heller, det beslutet vill jag att vi vuxna fattar åt dem.

Men om vi inte kan enas? Hur går det då till? Har läst lite om samarbetssamtal och avtal som kan göras innan tingsrättsförhandlingar t.ex. Hur mycket kostar det? Har man rätt till hjälp av hemförsäkringen? (Det är flera år sedan vi separerade, jag är idag omgift och barnen är rotade med sina bonussyskon).

Samarbetssamtal är gratis och registreras inte. Kontakta socialtjänsten i barnens hemkommun.

Det är i ytterst få fall, just nu kan jag inte komma på ett enda, där den förälder som flyttat långt bort från den tidigare gemensamma bostadsorten som ditt ex vill göra, har fått barnens boende om det fungerar hos den som bor kvar på orten. En enda gång har en förälder fått det på grund av misstänkta bekymmer hos den andra föräldern.

Jag har jobbat på familjerätten i många år, gjort många utredningar och läst ännu fler domar.

Hade ett samtal med exet igår, och han vidhåller det han tidigare sagt, att han i första hand kommer följa ungarnas val. I annat fall kommer han inte driva det vidare om jag vägrar, dels för att han inser att han knappast kommer vinna en sådan tvist, sedan är han inte intresserad av någon tvist rent allmänt utan vill att vi ska lösa det tillsammans. Jag pratade lite löst med barnen också, och bägge har i dagsläget en uttalad önskan (utan min påverkan) om att få bo heltid hos mig i händelse av att pappan nu flyttar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka