Mitt eller hästens fel???

Jag tycker det är frestande, roligt och helt underbart att leka med hästar... Men jag gör inte det längre.. Har sett flera exempel där det gått illa, oftast inte med den som brukar leka med hästen, utan när andra hanterar hästen.

August 2 års hingst, världens snällaste, han vill leka och jag är väldigt frestad, men fan, min son på 10 år brukar klappa och kela med honom... Jag hade aldrig förlåtit mig själv om något hänt honom pga att jag lekt med hästen.

August har naturligtvis velat och tom försökt men jag har satt en stenhård gräns och den accepterar han. Han går med en 2 årig shettis och leka kan han göra med honom.

Var och en får ju göra som den vill och jag kan verkligen förstå varför man gör och vill det, men för mig känns det som en alldeles för stor säkerhetsrisk som jag vägra ta, både för min, hästens och hans omgivnings skull.

Lek och bus är oftast ett sätt att utmana. Ledarskapet görs upp på det sättet. När du dessutom skuttade mot honom så kan det ha varit ett sätt för dig att trappa upp på leken, du började visa mer dominans INNAN ni byggt upp en bra grund. Detta kan ha skapat osäkerhet hos hästen(efter som att han inte var beredd att ge dig hans förtroende) och han gick emot för att tydligt visa att han inte var med på dina villkor.

Jag är ganska säker på att det var leken som orsakade detta. Ger man fel signaler så kan de mest underligga sakerna hända. Jag tycker att det låter som att någonting gjorde hästen osäker. Men det är förstås väldigt svårt att säga. För det första så såg jag ju inte händelseförloppet(där kan finnas saker du inte lagt märke till men som spelade stor roll) och sen vet jag inte allt om hästar sätt att konunicera och rollerna i en flock.

Precis min åsikt!

Hästar är så stora djur att man inte bör leka med dem så.
Han kan, som sagt ha misstolkat dina signaler.

Jag tycker som flera andra att det kan vara frestande att leka med hästar men farligt eftersom de i regel har lite andra sätt att bete sig på som kan vara farliga för människor. Tyvärr var det nog ditt fel, men jag tycker synd om dig ändå för jag tror att vi alla någon gång missbedömt våra fyrbenta vänner.

Tycker att det är roligt att "leka" med hästen i ridhuset och ha den lös tex och få den att vara uppmärksam på vad jag gör, men är alltid väldigt lugn och hästen skrittar. Leker aldrig i hagen eller boxen eller låtsas anfalla hästen, mina erfarenheter är inte goda av sådan lek.

:ook ingen uppmaning till var och en det kan ju sluta illa

när jag skrev leka menade jag att man kan vara uppfinningsrik och använda fantasi i sitt umgänge med hästen men att det alltid är viktigt att känna till vad man har att göra med nämligen en HÄST

litegrann är det så att det alltid ska vara så seriöst kring hästeriet

egentligen är det ju så för de flesta av oss hästmänniskor att vi fortsätter för att det är kul och inte för att det hänger ihop med vår överlevnad

mvh rymdentusiasten :bump:

jag har tex sparkat fotboll med en häst i hagen och det fick den att använda huvudet inte hoppar den på andra människor för det

:bump:

Lekte med min häst förra sommaren som jag haft då i snart 5 år, aldrig gjort mig något eller någon annan.
men jag som ett nötskal gick in i hagen och började busa lite smått, det tycke hon var väldigt kul, men sen gick det helt fel och hon sparckade mig rakt över bröstkorgen så jag flög några meter och tappade luften.
Något som jag idag ångrar stort att jag gjorde. Kan inte fatta vad jag tänkte på när jag sprang runt där inne. :confused:

Jag tror att det till stor del beror på att vi människor har så dårlig kännedom om våra rörelser och hur hästarna läser oss. Vi är inte medvetna nog. Jag tror att somliga människor tror att dom busar, men utan att vara klar över det så lägger dom vill en signal eller rör sig kropp på ett sätt som är onaturligt och oberäkneligt för hästen och då smäller det, eftersom människan ofta inte är förankrad i nuet och kan reagera och röra sig snabbt nog.

Det är sällan hästarna skadar varandra allvarligt när dom leker, men när människan ska leka häst då händer det olyckor.
Samma sak skull nog hända om vi fick för oss att leka med krokodiler, elefanter eller andra tuffa djur...

utan kan se oss som hot i vissa situationer, precis som de kan se andra flockmedlemmar...

Vad är det som säger att hästen har klarat att bearbeta och förändra sina ursprungs instinkter på ett logiskt sätt om inte ens människan klarar det?

Dagens hästar ser väl knappst människor som rovdjur?

Vaddå dagens hästar??? Skulle instingten hos djuret kunna "avlas" bort tror du :rofl: Då borde vi människor kunna avla bort våra instingter oxå! SPÄNNANDE!!!

Öh? Ja instinkt kan uppenbarligen avlas bort... och skulle din häst se dig som rovdjur, så skulle du bara se hans bakdel så fort du kom i närheten.. ;)

Dagens hästar- Alltså de hästar vi domestiserat i ett par år tusenden, ser oss inte som rovdjur och en himla massa av deras beteenden och instinkter har vi med avel minskat betydligt!

Människor har oxå anpassat sig efter tiden och du har inte samma instinkter som de människor som levde för några hundra år sen..

Grund instinkten för alla varelser är äta och föröka sig.. :angel:

nä humlan va!???

skulle vilja veta vilka instinkter vi avlat bort

???rymdis :bump:

--------------------------------------------------------------++

evolutionen laddar hästen med instinkter = -

hästen i människans tjänst = +

mvh :confused:rymdis :bump:

Vad har det med Humlan att göra?
kan du inte besvara alla frågor som ställs till dig??

Du bör ju kunna hålla med om att vi har till stor del förändrat hästens beteende genom att påverka den via bla., avel..

ursäkta :bow: jag mena ju humelibumlan ju!

ja blev liksom förvånad men det var vänligt menat (hands up)

:bump:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 271
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka