Mitt eller hästens fel???

tycker djurjouren har rätt. när man börjar komma in under pannbenet på en häst som varit stressad eller rädd så kan det uppstå (eller snarare legat under ytan) problem som man kanske inte upptäckt tidigare. och först då kan man ta tag i problemet på nytt. förhoppningsvis på ett sätt som är tydligt för hästen så att den förstår utan att bli rädd eller nervös på nytt. DET kräver sin människa.

mvh :bump:

Det är ingen fara.. men om du läser vidare i tråden ser du att jag ändrar åsikt :) och läser du änna mer ser du att fler skriver samma saker.. ;) :angel:
Eftersom mitt svar blev just "oj förlåt" så kanske du kan dra slutsatsen att jag läste allt efter mitt eget inlägg? :crazy:

Jag skulle inte ens komma på tanken att leka med en häst i hans/hennes hage! Jag anser att jag inte är "tillräckligt mycket häst" för att kunna klara kommunikationen.

Däremot har det hänt att jag lekt med min häst i ridhus eller inhägnad paddock. Då har det handlat om "Följa John -övningar" och liknande, allt under den skarpaste koncentration från min sida. Absolut inget bus i stil med de utfall du gjorde mot din häst. :crazy:

Jag anser att du har dig själv att skylla, helt och hållet.

Immer

Ja ibland kan det bli tokigt!

...ev att du vände ryggen åt honom ett par ggr
det är hotfullt för en häst.
..och sedan plötsligt hoppar fram mot honom!
Har studerat mina hästar i hagen och
de brukar vända ryggen till ibland när de markerar
eller hotar för att sedan plötsligt försöka ta kommando.
Dessutom hade den här hästen ont och kände sig
ev. redan i underläge.

Det gamla beprövade sättet LUGN å FIN tillsammans
med hästarna, håller i det flesta lägen och framförallt i
längden.

...men visst har man lust att busa litet ibland...

Ingens Fel egentligen!

Hoppas att du blir bra i armen och att hästen inte är långsint.

Jag tror att om man ska buse med en häst på det sättet ska man veta vad man gör och/eller känna hästen väldigt bra.
Jag kunde leka med min häst på det sättet med. För andra kunde det nästan se lite läskigt ut men vi hade jätte roligt och hon skulle aldrig få för sig att skada mig. Men jag kände henne så bra och kunde tolka hennes signaler. Om man kan inte vet vad man håller på med är det så lätt att man gör något fel och de minsta lilla fel kan bli en jätte stort missförstånd som kan sluta illa om man inte är på sin vakt. :crazy:
Just i detta fallet tror jag att det var ditt fel.
Annat hade det varit om du bara gott in och myst eller pratat med hästen och den gått till attack vilket en häst gjorde med mig en gång.
Det som du beskrev lät lite som att du inte bara lekte med honom utan även utmanade honom till en maktkamp om vem av er som ska bestäma. Vissa hästar reagerar aggresivt om man försöker ta över ledarskapet på det sättet. Det är inget negativt sålänge man är på sin vakt men är du inte det utan inte ens vet om vad du gör så kan det tyvärr sluta såhär.
Hoppas att du blir bra i armen och knät. ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 271
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka