Mitt eller hästens fel???

Japp... det har du så rätt i... den skulle vart med, men missa den av bara farten.. :)

Kan du ta och svara nu på frågan om HUMLAN innan jag blir upprörd!?

:D
Jag tror att jag på alldeles egen hand lyckats klura ut vad du menat.. :rofl: :rofl: :rofl:
Ingen fara på taket, jag uttrycker mig ibland rätt klumpigt, så det är ju inte konstigt att jag gör dig förvånad och häpen! :bump:

det var inte meningen att såra dig vet faktiskt med mig att ja blir otydlig ibland

hoppas du förstår om du läser igen

:bump:

Du har inte sårat mig :D
Och japp, jag lykades förstå alldeles på egen hand ;)

Men jag funderat lite... :eek: :idea:
Vi har ju egentligen inte tagit bort eller en avtrubbat t ex flykt instinkten, med avel- Instinkten finns ju kvar, det är ju bara att kolla på alla föl som föds med instinkten, vi har helt enkelt eliminerat fienden!
Och under hästens första levnadstid lär vi den (trubbar av) att vi inte är faran/rovdjuret.. och eftersom de växer upp utan livshotande faror utvecklar de heller inte den utpräglade flyktinstinkten.. :)

*känner mig skit smart*

:rofl: :rofl: :rofl:

*känner mig skit smart*

välkommen i klubben!

hm det här med rovdjur..ja jag tror att de har den instinkten kvar men att den är så intelligent att den förstår att vi är något mittemellan

jag är ganska säker på att vi människor oxå har våra instinkter kvar men vi lärt oss att ignorera dem. se bara på oss människor när vi blir uttröttade ..eller arga...eller utsätts för extrem stress mm mm hur klart tänker man då??
ändå har vi en överlägsen intelligens!

det är därför extra viktigt att vi lär oss om hästens beteende och undviker att stressa upp dem med hantering och ställa krav på den som den inte förstår mm man får en mer tänkande och mer läraktig häst vid sådana förhållanden

:bump:

Stopp ett litet tag...

Hästen har kvar flyktinstinkten, inte avlar vi bort den i första taget.

Men vad som är respektive inte är ett rovdjur, det lär sig hästen väl? jag menar, det finns inte förproggramerat, utan hästen kommer vara allmänt vaksam, men just exakt vad den ska reagera på, får den väl lära sig av sin mamma.

Jag har en annan "teori" på varför hästar man busar med kan bli så "förbytta". Vanligtvis, så får hästen umgås med oss på våra villkor, dvs sånt som den skulle kunna göra med andra hästar, får den absolut inte göra med oss! ( buffa på, nafsa, osv)
När man sen busar med hästen, så säger man liksom "nu tänker jag vara häst, så vi gör som hästar gör!" Och så beter man sig inte helt häst-korrekt (för hur mycket man än lär sig, så kan man inte vara häst på riktigt) Bus är ju även ett sätt att klargöra rang. Då kanske hästen tycker " Nä, nu vill jag inte leka på dina villkor längre! Det är dags att jag tar kommandot!" Och dålig på att läsa kroppsspråk som människan är, så missar vi vinken innan det är för sent.

Ok, svamligt blev det... men sensmoralen är att om man inte är beredd att bli bråkad på, som en häst(dvs ganska hårda tag ibland), så ska man inte bråka med sin häst som om man själv vore en!

När du säger "buffa på,nafsa osv." Menar du även om man står o kelar me pållen sin och han tar ett kärleksfullt tag med tänderna i tröjan/jackan o håller kvar greppet (medans han halvblundar) ett tag,under tiden man fortsätter kela o smeka hästen?! :confused: :crazy:

Någonting måste ju ha hänt, något måste ha skrämt honom. Men eftersom du inte visste vad, eller kan komma på något du har gjort så kan man ju varken påstå att det var ditt lr hästens fel.. :confused:

Dagens hästar- Alltså de hästar vi domestiserat i ett par år tusenden, ser oss inte som rovdjur och en himla massa av deras beteenden och instinkter har vi med avel minskat betydligt!
Till viss del tror jag också vi har avlat bort en del egenskaper (tex de mest extrema flyktbeteenden) men jag tror INTE att hästar från födsel ser oss som vänner, utan som de rovdjur/hot vi är. Om en vanlig hästflock från en ridskola släpptes ut som vilda utan kontakt med människor skulle nog deras föl redan i första ledet faktiskt fly från människor. Nu lär sig ju fölet av stoet och av oss att vi inte är farliga, men det är nog mest inlärt och inte medfött tror jag.

Precis vad jag menar! Vårat skinn är helt enkelt inte tåligt nog för ens ett kärleksfullt bett. Därför kan/får inte hästen göra allt med oss som den kan göra med sina hästkompisar- helt enkelt för att vi är för ömtåliga.

Många hästar som påståtts ha misshandlats av tidigare ägare och som är rädda och nervösa av sig är det av anledningen att de är bitska och har fått på käften för det.
När man börjar bli snäll mot dem så kan bettendet komma tillbaka.
Denna häst låter som en typisk sådan.
Om du gjorde fel.... Tycker jag inte men man ska vara försiktig med att busa sådär med hästar, de är alldelles för hårdhänta för oss människor att leka med.

Människor har oxå anpassat sig efter tiden och du har inte samma instinkter som de människor som levde för några hundra år sen..

Grattis! Några hundra år sedan ? Du tror alltså att det går att avla bort instinkter hos människor på några få generationer? Varsågod, försök, du får Nobelpriset då.

Grund instinkten för alla varelser är äta och föröka sig.. :angel:

Det är några av dom ...

Hästar har precis samma grundinstinkter nu som när vi började använda dom för 6000 år sedan. 6000 år är ingenting om man räknar ur evolutionsperspektiv. Det går inte att ändra nåt på så kort tid.

Vi trubbar inte av grundinstinkterna, vi rundar bara av verkan av dom med olika inlärda beteenden. Blir det kris så återgår hästen till grundinstinkten.

Varför menar du att beteendet ska komma tillbaka när man börjar bli snäll??

GHA!!!! :mad:
Varför kan man inte lära sig läsa hela tråden?? :confused: :smirk:
Diskustionen förtsätter.... och utvecklas... vilket man borde förstå! :(

Det är ingen fara.. men om du läser vidare i tråden ser du att jag ändrar åsikt :) och läser du änna mer ser du att fler skriver samma saker.. ;) :angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 271
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka