Mitavite/Vitamite/Cool Performer

Q

Qwerty hopp

Hur många är det här på Buke som fodrar med kraftfoder från Mitavite/Vitamite (som är samma bolag i grunden)? Och vad anser ni om Cool Performer, vad tycker era hästar om det?

Sv: Mitavite/Vitamite/Cool Performer

Bästa foder någonsin..... Hästarna musklar sig direkt..... Mina hästar älskar detta.

Puttar upp tråden.
Eftersom att jag ska testa en säck av detta foder undrar jag om någon har erfarenhet av det?
Tycker det verkar vara ett bra komplement till Krafften!

Nu fodrar jag inte med Cool Preformer utan med Mitavites Equi Power. För den som inte vet så är det ett foder fölr tävlingshästar som ska kompletera ordinarie kraftfoder. Jag har fodrat hästen med 1,5kg havre och 0,5 kg Equi Power, har gjort det i tre veckor nu och jag ser enorm skillnad, hästen, som i allmänhet har svårt att lägga muskler börjar få en jättefin överlinje och bukmagen från betet börjar sakta men säkert försvinna. Jag kan verkligen rekomendera det. Hästen var dock lite tveksam till det i början och tyckte det smakade konstigt. Tycker det i kombination med havre blir ett billigt foder och det är det bästa fodert jag testat genom åren, då har jag fodrat med: korn, lusern, soja, olika typer av KRAFFT, Fibergi, Åsebro, Dynavena, Doddson & Horel, Eggersmann och säkert några fler som jag inte kommer på nu.

Vad innehåller Mitavites Equi Power? Jag kan bara hitta "Fodret är baserat på risextrakt". Alltid spännande att se vad foder innehåller.
/U

Nu fodrar jag inte med Cool Preformer utan med Mitavites Equi Power. För den som inte vet så är det ett foder fölr tävlingshästar som ska kompletera ordinarie kraftfoder. .

Fast du får inte tävla om hästen ätit sådant foder! Tyvärr informerar inte säljaren om om att fodret innehåller en substans – gamma oryzanol i riskliet- som är förbjuden i samband med tävling i Europa. Det finns inga data på hur mkt och hur länge en häst kan äta riskli utan att komma över mätbar gräns av gamma oryzanol.

Fr o m 2006 är förbjudet i hela FEI.
http://www.fei.org/Rules/Veterinary/Documents/AnnexIII-EquineProhibitedList.pdf
HH

Senast ändrad av en moderator:

VAD !? :eek:

Jag fodrar ju med det och tävlar, jag vill inte byta foder och jag vill fortsätta tävla... Kvinnan som rekomenderade detta fodrar sin och dotterns tävlingshäst med detta, men sa inget. Hon brukar alltid vara väldigt välinformerad om det mesta. Dessutom sa hon till mig att en känd tävlingsryttare i England fodrar med detta regelbundet. Nu är jag alldeles förbryllad :S

Gamma-oryzanol har en effekt som liknar anabola steroider. Det är bakgrunden till förbudet. Equi powern innehåller 18 % ren riskli olja.Oljan innehåller ett par procent GO, olika för olika sorters av ris. Det borde helt klart vara detekterbart i blodet om hästen äter 0,5 – 1 kg. HH

Vet man något om hur länge det finns kvar i hästen om man slutar med det?

Det här var ju ingen höjdare. Vad ska jag ersätta Vitamiten med då...? Det här är det enda som inte har satt sig i huvudet på honom. Jag var uppe och vände på två kg krafft groov om dagen, men hästen såg spöken precis överallt. Man få väl fodra med det under vinterhalvåret och sluta med det lagom tills tävlingarna börjar igen.

Där ser man, va bra att veta! Ska tala om det för återförsäljaren också så att de är medvetna. Vad konstigt att fodret marknadsförs som tävlingsfoder och att det påstår att kända svenska toppryttare använder det till sina hästar.

Vad gäller mig så är det inga problem, jag har inga ambitioner att tävla det närmaste året, är mer av en träningsmänniska, men jag ska ta reda på mer om ämnet och hur lång tid innan tävling man måste sluta fodra, det viktiga är att ämnet inte är skadligt för hästen, fungerar det naturligt, dvs inte skadligt som anabola steroider, så är det ju bara bra i alla fal i en fas då man bygger musklar, och jag ser faktiskt en markant skillnad på min häst trotts att hon får relativt lite.

Är det nån mer som vet nått om oryzanol?

Ja det är väldigt märkligt att det inte informeras om. Man kunde tycka att en återförsäljare åtm skulle läsa den svenska versionen av förbjudna substanser innan man säljer ett tillskott för tävlingshästar.
Däremot finns det väldigt litet data om karens osv.

Om du googlar på ”equine gamma-oryzanol” så får du 3900 träffar men de flesta är marknadsföringslänkar. HH

Det är ännu mer skrämmande än så faktiskt.
Efter att ha blivit upplyst av dig har jag frågat hos ett par foderhandlare som säljer ren riskli om det innehåller GO. De ser då ut som levande frågetecken, "Vad är det?". Dessa säljer dessutom helfoder som innehåller riskli och de ser naturligvis lika frågande ut när jag frågar om dessa innehåller GO.
Med andra ord man vet inte vad man säljer eller vad det innehåller. Vilket i förlängningen gör att man nog bör vara väldigt försiktig med att använda färdigfoder och tillskott till tävlande hästar. Om man inte är helt säker på vad det är man köper.

Håller med Shaklima, så typiskt när man hittat ett foder som hästen är riktigt fin på. Man får väl försöka ta reda på karenstiden för tävling, men hur kul känns det att behöva oroa sig för om en dopingkontroll ska påvisa nått :crazy:. Tror att det finns en hel det tävlande hästar vars ägare fodrar med Mitavite som inte har en aning om att det innehåller oryzanol som är förbjudet. Tack:bow: HelenaHandberg för din uppmärksamhet och om du hittar uppgifter om karenstid får du gärna informera oss!

Det här var ju ingen höjdare. Vad ska jag ersätta Vitamiten med då...? Det här är det enda som inte har satt sig i huvudet på honom. Jag var uppe och vände på två kg krafft groov om dagen, men hästen såg spöken precis överallt. Man få väl fodra med det under vinterhalvåret och sluta med det lagom tills tävlingarna börjar igen.
Har du provat några havrefria alternativ?

Havrefria som i Korn? Korn har han gått på, men jag vet inte om jag vill gå tillbaka till det egentligen. Jag oratade med Krafft om att ge honom Müsli, men fick svaret att det var onödigt eftersom att han åt groov. För att hålla honom i hull har han under vintern fått 15 kg hösilage/dag.

Tog upp det här med en av mina foderhandlare idag. Som i klartext sa att importörenar har kolla upp att det inte syns på dopingtester så det är säkert att använda. Plus att vissa av dem nu fått olympisk status. Är det lönt att ha listor på förbjudna substanser när man öppet går ut med att det inte kommer att synas att man använt dem?

Så i klarspråk är det alltså safe att använda?

Det är kanske jag som inte är med på hur ni menar eller som inte riktigt hängt med i tråden.
Men jag kan inte riktigt förstå hur man kan välja att använda ett foder som innehåller ett ämne med effekter som liknar anabola steroider. Detta oavsett om man riskerar att bli fälld för doping eller ej. Kan det inte skada hästen?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka