Mitavite/Vitamite/Cool Performer

Sv: Mitavite/Vitamite/Cool Performer

Ärligt talat hänger jag inte med särskilt bra heller. Jag 'r väl för trött för att ta in något. Jag använder det som komplement till min häst för att ge honom mer att bygga muskler på. Han blir väldigt pigg av det mesta och det här fodret är det enda smo inte har satt sig i huvudet på honom.

Kan ju också vara så att man inte hittat metoder för att testa det ännu. så att när man gjort det det blir en katastrof för användarna.

Det är lite som med andra drogliberala åsikter att det är OK så länge det inte upptäcks. Fast det aldrig är OK, det är förbjudet.

Förstår vad du menar. Jag flyttar hästen den 31 och kommer antagligen byta foderstat i samband med det och inte behålla vitamiten. Men jag ska tävla samma dag och vill inte rida runt med otillåtna substanser i hästen. Det känns inte bra.

Finns det fler fodersorter som innehåller riskli? Det vill man ju gärna undvika efter denna tråden?
/U

Hej alla Mitavite fodrare. Jag hittade era frågeställningar här, blev lite orolig och ringde till Mitavite Sweden. Hittade numret i annons i Ridsport.... Deras svar är att GO finns i deras foder, men det finns i allt foder som är spannmålsbaserat. Tydligen finns GO i havre, korn, majs etc och även i riskli, de kallar det risextrakt. Det finns ju fler risbaserade foder tex Natural Glo, jag pratade även med deras agenter i Tyskland och de sa samma sak. GO har ingen likhet med Steroider, det är inget hormon, men det är en naturlig muskelstimulant. Det har diskuterats att riskli innehåller högre koncentration GO än andra spannmål och så är även fallet, men det är inget som på något sätt kan påverka hästen negativt. Det är heller inget som kan visa sig i tester. Mitavite Cool Performer är dels registerat och godkännt hos Jordbruksverket och fodras dessutom på OS i Hong Kong av flertalet ryttare i samtliga kategorier och har godkännts där. Vad jag förstår finns det inget att oroa sig för. Jag tänker inte byta foder! Det har funkat på alla mina tävlingshästar och jag kan inte vara nöjdare.

Åh vad skönt att höra! Jag har som sagt inte heller haft nått bättre foder till mina hästar! Tack för att du tog reda på fakta, nu kan man lungt fodra vidare! :bow:

Shaklima: Jag är nästan säker på att Cool Preformer och Equi Power är baserade på samma råvaror, bara att equipower har en annan vitaminsammansättning och kanske något högre energivärde så att det fungerar som komplement till annat kraftfoder, så det ska nog inte vara nån fara.

Jag blir lika förvånad var gång som man glatt utanvidare sväljer återförsäljarnas information om fodret. De som egentligen bara är ute efter att tjäna pengar. Utan ens ifrågasätta vad de lämnar för information och var den kommer ifrån.
Lika lätt som man då snabbt kan bortse från t ex HH:s sakliga objektiva information som dessutom det finns hänvisning till var den kommer ifrån.
Har ni lika lätt för svälja och ta till er annan information bara det ger det önskade svaret som ni vill ha? Eller finns det något lite som kan göra att ni kritiskt kan ifrågasätta och kvalitets granska informationen som serveras på nätet?

Jag håller helt med dig. Jag förstår inte heller hur man genast tycks ta till sig information från foderförsäljare utan att ifrågasätta det. Jag har undrat över det flera gånger bla i diskussioner här på forumet. För mig är det självklart att de vill sälja "sitt" foder. Det är ju det de får betalt för. Att det sedan är ett foder som finns på en förbudslista hade i alla fall avskräckt mig. Men det kanske är jag som är rädd om hästen. Man kan ju undra hur de visar att det ej är farligt för hästen.

Senast ändrad:

Jag provar just nu det här fodret, och min häst trivs med det. Anledningen till att jag just nu är benägen att tro på vad Hompa skriver är att min återförsäljare använder det på sina hästar som tävlas och att hon även berättade för mig att en svensk toppryttare har provat det här fodret. Jag vet att min återförsäljare, som även är min boxgranne, inte skulle öertala mig att fodra min häst med ett dopingbelagt foder. Hennes dotter som tävlar framgångsrikt på hög nivå använder detta till sin häst. jag blev orolig eftersom att jag är en sådan som lätt oroar mig.

Är du säker på att DE har koll på att det är dopingklassat och förbjudet då?

Jag skulle ALDRIG ge ett foder som är "tveksamt" till en tävlingshäst, varför chansa?

Man kan ha synpunkter på hur relevant det är att ha gamma-oryzanol med på förbudslistan på samma sätt som man kan ha synpunkter på att en rak fin bred vägsträcka har 70 km/t.

Kvarstår att man får ta sitt straff om man kör 100 eller testar positivt för GO. Därför är det ohederligt att inte upplysa om det när man säljer foder med GO.

Troligen är det högst varierande halter GO i olika risklibaserade foder, beror på rissort och skördetid bl a. För att komplicera det hela så är Gamma-oryzanol en hel grupp av ämnen, ferulatestrar, där det finns olika varianter i olika sorters säd. Den enda varianten som förknippats med anabol steroid liknande effekt är den från ris.

Här är reklam för GO för atleter.

http://www.worldclassnutrition.com/gammao2.html

Det är lätt att testa intag av GO i avförings/träckprov

HH

Jag är övertygad om att Mitavites foder inte kan testa positivt, då det som sagt används på OS och av ryttare som bland andra; Malin Baryard, Michael och John Whitaker, Markus Fuchs, Bruce Goodin (som jag själv tränar för och som nu rider OS och fodrar med Cool Performer där), Mike de Kock, Clayton och Lucinda Fredrics med flera. Tydligen är det även så att Mitavites framställningsprocess, steam extrusion, gör att det eventuella GO som finns i råvaran inte längre kan vara aktivt....? Jag förstod det så i alla fall när jag pratade med dem....

Vad exakt är det som är så svårt att förstå i Ridsportförbundets nedan citerade text? Kan det tolkas på annat sätt än att det är otillåtet att tävla om hästen ätit foder med gamma-oryzanol i? HH

”FÖRBJUDNA SUBSTANSER
III. Andra otillåtna substanser
Substanser som antingen har begränsad möjlighet att påverka prestationen eller som
hästar kan komma i kontakt med av misstag, inklusive vissa foderföroreningar. Följande
ingår:
…;
• ämnen från växter eller djur: bufotenin, hordenin, tyrosin, gamma-oryzanol och andra
substanser med liknande kemisk struktur eller liknande biologisk(a) effekt(er);”

Citat från en rysk hästsida, HH

“Food supplements for normal horses must be clearly distinguished from supplements for sport horses. Manufacturers provide very vague, at times misleading, information about their product, sometimes being unaware that it is prohibited from using.

To give a specific example, I will consider the experience of a famous German rider, Peter Baumann.
In summer 2007, during the competition in the Netherlands, near the town of Ermelo, Peter Baumann was incapacitated for starting for five months and fined 2,000 euros after the doping control revealed an increased level of testosterone hormone in the horse’s blood.

To his utter surprise, the analysis of the ‘Dopingfrei!’-labeled food supplement he used (manufacturing company: Lexa) showed that the manufacturer added gamma-oryzanol — a biologically active substance prohibited by the International Federation of Equestrian Sports (FEI).

Gamma-oryzanol is a powerful biological stimulator of organism’s hormonal activity. It increases the production of testosterone, which, in turn, leads to fat burning and stimulates muscle growth.

According to the ‘Equine Prohibited List’, gamma-oryzanol may not be used for horses under FEI’s jurisdiction. In other words, it is forbidden to use products or food supplements with Gamma-oryzanol substance for horses under training or taking part in a competition. Lexa company did not provide any information about the ban to use its gamma-oryzanol-based product for sport horses. The result is that the sportsman missed the largest part of 2007 sport season”

http://orayda.net/veterinary/

Hela ryttareliten tävlar och tränar på detta foder och fodret har aldrig testats positivt i någon form av doping....... Och som sagt min häst är cool i huvudet och fin i kroppen av detta och bra lugn energi..... byter aldrig ut detta......

Hela ryttareliten tävlar och tränar på detta foder och fodret har aldrig testats positivt i någon form av doping....... Och som sagt min häst är cool i huvudet och fin i kroppen av detta och bra lugn energi..... byter aldrig ut detta......

Jag vet inte om det är jag som är helt dum men är det inte just vad det står i den engelska texten ovanför ditt inlägg? Dvs att Peter Baumann blev fälld i en dopingkontroll och inte fick tävla på fem månader och dessutom fick betala böter. Detta för att han hade gett ett foder som innehöll gamma-oryzanol. Om jag har förstått diskussionen rätt i den här tråden så är det just ett sådant foder du menar.

Jag vet inte om det är jag som är helt dum men är det inte just vad det står i den engelska texten ovanför ditt inlägg? Dvs att Peter Baumann blev fälld i en dopingkontroll och inte fick tävla på fem månader och dessutom fick betala böter. Detta för att han hade gett ett foder som innehöll gamma-oryzanol. Om jag har förstått diskussionen rätt i den här tråden så är det just ett sådant foder du menar.

Men hallå!!!! Cool Performer innehåller inga doping substanser.......
Finns inget att testa sig positivt för i detta foder.....Finns inga mätbara mängder av gamma-oryzyanol i fodret......

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått information att av samma förbund som du refererar till att detta foder inte har mätbara mängder av någon substans som kan dopingklassas.......

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka