Mitavite/Vitamite/Cool Performer

Sv: Mitavite/Vitamite/Cool Performer

Men hallå!!!! Cool Performer innehåller inga doping substanser.......
Finns inget att testa sig positivt för i detta foder.....Finns inga mätbara mängder av gamma-oryzyanol i fodret......

Det är kanske möjligt. Det kan jag inte uttala mig om. Men båda fodren innehåller i vilket fall som denna förbjudna tillsats, eller har jag fel?
Men
Det var så med det fodret i den engelska texten också om jag förstår det hela rätt. Dessutom var det så att det var inte halten gamma-oryzanol i fodret som fällde hästen utan den höjda halten av testosteron i blodet.

Men hallå!!!! Cool Performer innehåller inga doping substanser.......
Finns inget att testa sig positivt för i detta foder.....Finns inga mätbara mängder av gamma-oryzyanol i fodret......

Cool performer marknadsförs med att det innehåller riskliolja. Riskliolja består till en del av gammaoryzanol. Dock nämner man inte det ordet i reklamen utan bara att det innehåller ferulic acid vilket är en del av gammaoryzanolmolekylen.

Antingen ljuger tillverkarna om sin risklitillsats eller så är det ett foder som man inte får ge om man tävlar som det står i reglementet. Visst det är tydligtvis svårt att mäta gammaoryzanol (fast det går) men urskuldar det verkligen att man bryter mot reglerna i FEI?

Är det OK att sno en 100lapp om det är svårt att upptäcka?

HH

*kl*
Att begära att alla som säljer foder i butik ska kunna allt tkr jag är för mkt begärt! Självklart ska dom kunna ta reda på svar på dina frågor och ha en bred baskunskap, men foder med alla dessa "nya" "superbra" grejer som kommer hela tiden är en hel vetenskap!! Tkr det är upp till fodertillverkarna att upplysa om sånna saker, på samma sätt som alla andra tillskott odiv. liniment osv. ska innehålla upplysning om det är ok att tävla på eller inte!
Det finns så mkt konstiga ord och miljoner grejer som det är omöjligt fr en vanlig butiksanställd att kunna! Måste man ju ha examen i kemi för att klara!!!! = d skulle ju också allt foder behöva bli dyrare om man begär sådan kompetens av butikspersonalen som måste utb. :)
Men mer ansvar på tillverkarna o HÖGA böter om man inte upplyser eller kollar upp saker ordentligt!!

Ang. detta foder hur står det sig prismässigt? Vad ger ni för 1 säck foder? hur många kilo är dom på och vad är rek. giva till en "normal" häst??

kommer så mkt olika "nya" mrken nuså man bli ju helt galen o önskar att allt bara va havre igen :)

Jag gav 275:- för en säck (grön). Hästen fick 1½ kg om dagen. Nu har jag precis bytt stall och där ingår fodret, så han äter inte det längre. Men han blev väldigt blank och fin direkt och la på sig tycker jag. Dessutom blev han faktiskt lite lugnare i vissa situationer.

Hela ryttareliten tävlar och tränar på detta foder och fodret har aldrig testats positivt i någon form av doping.......
Ännu.... :cool:

Om vi drar en parallell till OS-dopingdebaclet i Hong Kong så tror jag idag att både Christian Ahlmann och Denis Lynch förbannar att de valde att tro på märkningen av krämen Equiblock att den inte skulle ge utslag på dopingtester. De hade ju tidigare använt krämen utan problem men inför OS i Hong Kong 2008 så hade plötsligt dopinglaboratoriet kommit fram med nya metoder för att spåra även små mängder av Capcaisin. Det blev en dyr läxa för dem båda! Så därför är det nog bara en tidsfråga innan fler än Peter Baumann blir fällda med hästar som har fått gamma-oryzanol allt eftersom dopingstesterna förfinas.

Anledningen till att jag väckte upp den här gamla tråden är att jag i Falsterbo fick höra alla fantastiska egenskaper Max E Glo hade av deras svenska generalagent, och jag tyckte det borde finnas någon hake. Det fanns det tydligen också. :crazy: Inte ett ord nämdes av generalagenten om GO!

Men med tanke på att samma generalagent påstår att deras Himalayasaltsten innehåller "Dubbla saltinnehållet jämfört med processade stenar" blir jag lite fundersam på deras trovärdighet. Inte dåligt med en sten som innehåller mer än 100% salt! :cool: KNZ 100 innehåller 99,9 % NaCl, hur kan man dubbla det?

"Mitavite Cool Performer är dels registerat och godkännt hos Jordbruksverket"
Hej
Med risk för att debatten redan är "död", kommer jag ändå med en rättelse. Jordbruksverket godkänner inget foder. Däremot ges tillstånd/godkännande för foderföretag/fodertillverkare/importörer av foder.
Det innebär att jordbruksverket inte har någon kontroll för exempelvis verksamma substanser eller karenstider. Det är företagen själva ansvariga för. Däremot kontrolleras exempelvis att närinsinnehåll överstämmer med deklarerat, att fodret inte innehåller salmonella eller mykotoxiner.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka