Misströstar lite...

bettysmatte

Trådstartare
Och det är säkert dumt att göra det redan. Men jag tycker inte att våra övningar går framåt, eller ens åt rätt håll.

Har en 10-årig häst som jag precis skaffat sele till (finns tråd om detta). Hon är jättevan vid tömkörning, och reagerade inte det minsta på den nya selen med baksele etc. heller. Hon är HELT lugn med att ha tömmar runt benen och överallt på kroppen. Däremot kan hon bli väldigt, väldigt framåt vid tömkörning. Mycket mer än vid ridning. Varför vet jag inte.

MEN, hon har inte reagerat särskilt bra alls när vi har försökt med lite nya grejer. Har försökt med skacklar (eller rättare sagt bara en) och den blev hon jätterädd för. Backade sedan, och lät henne promenera med maken och med mig och skackeln släpandes efter på behörigt avstånd. Det gick väl rätt bra, men hon vill inte att jag kommer för nära. Tog sedan (nästa dag) ett bildäck som jag släpade efter henne. Samma visa där. Hon tycker att det är väldigt otäckt med ljudet, och till och med åsynen, av däcket och vill ha mig på behörigt avstånd. Vi promenerade ca 2 km på det här viset, men jag kan inte säga att jag tyckte att hon var helt avslappnad på slutet heller.

VAD göra nu??? Jag vill ju så gärna köra henne, men hur ska man på ett vettigt vis gå vidare när det känns som om allt (förutom selen och tömkörning utan något efter) är otroligt otäckt för hästen? Tips, TACK :)!! Har era hästar, som nu drar vagn utan besvär, också reagerat så starkt på de olika momenten? Eller är min häst ovanlig?

Sv: Misströstar lite...

Traggla en sak i taget.
Först skaklarna. Låt dem dra i grusen. Kanske börja med en vattenslang som ni fyller med sand och använder som skakel. Väldigt bra och minimal skaderisk.
Sedan går ni på däcket, när skaklarna är en baggis. Däck låter mycket, så ta det när hon är van vid oljud.

Tack för tips - väldigt uppskattat :)!

Nu ikväll gick det faktiskt bättre. Jag kunde gå med min stora pinne ("skackeln") och dra den i gruset på vägen hyfsat nära henne - några meter ifrån bara - utan att hon brydde sig alls mot slutet. Hon sänkte till och med huvudet och frustade sista biten och verkade helt oberörd över rasslet. Kändes skönt, och som ett STORT steg framåt :)!

Jag gjorde så att jag hade en "skakel" (en hässje-röa närmare bestämt! ;-) som stod vid stalldörren, sen när jag ledde hästarna till och från hagen drog jag röan - till en början i "ytterhanden" men så småningom i handen närmast hästen ...

Jag gjorde ingen "sak" om hästen tittade/"jollade" utan vi traskade bara på. d s. jag låtsades inte om att hästarna (till en början) tittade. Det var bara en pinne som åkte på backen- typ. Hur illa kan det vara?
Ingen av hästarna hade ju nån direkt "panik" men särskilt den ena var ganska tittig, iallafall.
Just till och från hagen kan ju bli en sån naturlig grej också: hösten vill ju gärna både in och ut ;)

Har man gott om tid på sig kan det kanske vara ett knep. Så började jag det som ledde till att jag körde in mina två ponnys för några år sen ...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 950
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV