Misstänker nu fotskabb :(

J

Jinxelin

Postade en tråd om mugg igår o fick lite svar och nu misstänker jag skarpt att nordisen har fotskabb. Har letat massor på nätet men det är en sak som jag undrar över och jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Kan det uppkomma hur som helst eller smittar det bara via hästar/täcken/ryktsaker o dylikt? För innan han kom till oss har det inte funnits djur på flera år o han stampade typ en vecka efter han kom men då trodde jag han slog efter insekter men nu har jag insett att så förmodligen inte var fallet. Han var oxå ensam när han kom, hagkompisen kom efter ca 1½-2 veckor efter honom. Så han kan knappast blivit smittad av honom... HJÄLP behöver verkligen svar! Tack på förhand :)

Sv: Misstänker nu fotskabb :(

Det ligger ofta latent och blossar upp vid förändringar och när hästen av nån anledning blir lite försvagad. Så att det blossade upp efter att hästen flyttat till nytt ställe ser jag inte alls som lustigt. Men troligen så fanns symtomen redan innan fast ingen tänkt på dem.
Det smittar via närkontakt och om man sköter ena hästen och går till nästa och genom täcken, schabrak, borstar eller om de går in i samma box så kan det också innebära en risk.
Har man bara två hästar så behandla dem båda och ge dem sedan underhållsbehandlingar för hästarnas skulle eftersom det är en plåga för dem.

Jag håller med, han hade det troligtvis redan när han kom. Kan ta väldigt lång tid innan från det att de smittas till att det syns på hästen.
Bra tips på vad som kan hjälpa har du ju redan fått;)

Ja det kan ligga latent för att sen bryta ut .
Jag har stor erfarenhet av det helvetet som fotskabb är .
Det enda som tillslut fick bort skabben var ett medel som heter Eprinex.
Måste skrivas ut av vet , otroligt efektift.

Tack för era svar! Har fått tips om en bra veterinär nu oxå av min hovslagare :) Hoppas att detta går o lösa, tycker så synd om hästen :S Återigen TACK!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 211
Senast: DGjumping
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 831
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar