Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)
Klokt och nyanserat om personkemi!
Så där skulle jag egentligen ha resonerat kring vår rottis. Jag är Lättsamma Lisa och vår hund var Tuffa Torvald. Jag fick ändra mig en hel del för att kunna hantera min hund som hade mycket dominans och kamplust i sig. Det var slitigt och periodvis inte så roligt att ha hund. Hade jag inte varit så envis i kombination med att jag på sätt och vis också uppskattade min hunds egenheter så hade jag omplacerat henne.
Numera har jag bytt ras och tycker att den jag har fungerar bättre med min personlighet. Jag behöver aldrig ta i, men det är kanske en sanning med modifikation (jag är van vid att mina korrigeringar faller för döva öron). Jag säger ifrån så klart, men inte alls så att det känns störande för min personlighet.
Jag tror att jag hade vågat mig på ytterligare en rottis om jag hade haft en mer lättsam hund. Rasen är underbar, men ganska många är av den kaliber vår hund var. Hälften av hennes "kom-inte-och-bestäm-över-mig"-attityd hade varit tillräckligt jobbigt för mig som helst vill ha en trogen hundkompis som följer med och inte ifrågasätter alltför mycket. Mina föräldrars rottis var en mesig hund. Envis och inte alltid så foglig, men jämfört med min egen rottis, en hund som jag som vuxen definitivt klarat av.
Men man vet aldrig förrän efteråt och varje hund är en ny prövning. Vår nya hund är mjuk och rar i sitt sätt. Inte så morsk som jag sett många andra, men kanske är de också hundar som får "hållas" mer än min? Sådant lär man aldrig veta. Hunden har givetvis sin individuella personlighet också.
Vad jag vill säga med detta inlägg är att du, Cassiopeja inte skall känna dig värdelös. Du har gjort allt enligt boken, skaffat en ras som i de allra flesta fall hade passat din personlighet (pudlar är inte kända för att vara rottis-aktiga), men råkat på en hund som inte matchar dig så bra. Det i sin tur gör att du tappar sugen (och vem hade inte känt sig frustread/besviken?) och allt blir en negativ spiral.
Det är ett lotteri att köpa hund och man aldrig förrän efteråt hur det blir. Man kan bara göra göra sitt bästa av situationen och jag säger som Jadzia, se inte din situation som ett misslyckande. Tvärtom en värdefull lärdom!