Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)
Så tråkigt för Dig, att inte ha fått den kompis Du förväntat Dig.
Ibland är de så att kemin inte stämmer, men det brukar gå att lösa till det bättre.
Jag tror att Du försöker på tok för mkt. Tar han någonsin spontan kontakt med Dig eller Din sambo?
Får han chansen att ta kontakt eller är det Du som hela tiden pockar och lockar på hans uppmärksamhet?
Jag tror att Du helt enkelt ger honom för mycket. Om jag vore Du skulle jag börja ignorera honom, låt
honom jobba med att få
din uppmärksamhet. Ignorera honom en, två eller t.o.m tre dagar. Och då menar jag verkligen att inte ens se åt honom. Ge honom mat, men ropa inte på honom, ställ ner den utan ett ord. Är han en matglad kille så skulle Du t.o.m kunna göra i ordning maten och sedan ta med dig skålen och gå runt lite i hemmet. Låtsas som om Du gör något väldigt viktigt, men prata eller titta absolut inte på honom. Han måste jobba för Din uppmärksamhet. När han svansat efter Dig ett tag så ställ bara ner skålen och gå därifrån.
När Ni ska gå ut. Sätt bara på honom kopplet och gå ut. Säg inget, titta inte på honom. Väl ute så sätt Dig på huk och krafsa i gräset, lägg någon godisbit på marken och när han visar sig och kommer för att se vad som är på G så ta godisen och gå därifrån. Han ska bara känna doften av att det legat något smaskigt på backen. Tyvärr missade han chansen till godis, då han inte höll sig intill dig eller var snabb nog att se att Du hittat ett "fynd".
Gör detta några gånger, OM han är snabb att söka kontakt så kan Du "råka glömma" kvar en godis, som han kan få äta upp.
Se till att Din sambo gör likadant. Titta inte, prata inte och var lite hemliga. Sätt er på golvet och "lek", men när han kommer så sluta leka och gå därifrån. Fortsätt med dessa små lekar lite då och då. Sitt gärna och rulla en boll emellan er eller dra en trasa el liknande. Om han snabbt kommer fram så låt han vara med en kort kort stund, avbryt sedan och ta bollen och gå. Det ska vara Du som avslutar leken.
Detta fungerar positivt på väldigt många hundar. Varför ska Du kämpa för att få uppmärksamhet? Det är han som ska få jobba för Din.
Nu vet jag inte hur gammal han är? Är det en liten valp så kan detta vara lite hårt, men det är även upp till honom hur han är som individ.
Detta är bara lite snabbt svarat, har lite brådis. Men Du ska absolut inte känna Dig misslyckad. Vissa hundar är helt enkelt inte kontaktsökande, ens hos sin ägare. Det går allt som oftast att träna fram, men jag skulle råda Dig till att söka hjälp hos en tränare. Privattränare, inte någon kurs. Det är Du och din valp som ska träna, på kurs bland en massa andra så kommer han inte ägna Dig så mkt uppmärksamhet om han inte ens gör det hemma.
Jag har en tränare jag kan tipsa Dig om. H*n bor söder om sthlm och är väldigt duktig! H*n har haft många "problemhundar" i träning och är seriös. H*n kommer absolut inte att "titta ner" på Dig. Det gör man inte som tränare, man ser snarare väldigt positivt på dem som faktiskt inser att de har problem och gör något åt saken. DET är seriös hundägarskap!
Så kom igen tjejen! Ni fixar detta tillsammans.
Vi på buke finns här om Du vill ha stöttning eller tips och råd.