Misskött/Vanvård

M

MomLovesThindra

Vad skulle ni kalla det? Om man får hem en häst som revbenen syns, ej borstat på flera månader, långa hovar, helt utan muskler och matta ögon ?

Jag sålde min varmblodsvallack (Frasse) i September förra året.
För jag skulle ha barn nu i år (fick thindra den 3.e feb-07).
Och jag sakna Frasse som attan hela tiden.
Grät i flera veckor efter jag sålde honom.
Trodde jag gjorde rätt, men de kändes fel fel fel fel.
Jag svek honom. Förlåt.

Men jag fick köpa tillbaka honom den 19 April-07.
Vad får jag se i den enormt lilla hagen?
Jo, en oborstad långhårig mager häst med enormt matta och ledsna ögon och lååånga hovar.

Gråten satt i halsen på mig när jag fick se min fina pojke som jag hade ägt i 2 år innan jag sålde honom. :cry:

Har snart gått en månad sen jag köpte tillbaka honom och det är enorm skillnad på häst.
(ska fixa in bilder på honom).
Han har fått muskler och massa hull nu.
Fått livsglädjen tillbaka alltså. :)
Kommer till mig vid hag öppningen och vill ut och motionera.
Jag har enbart longerat och gått i kuperad terräng med honom.
Tips på vad man kan göra mer för att bygga upp hans muskler och hull?

Han går på bete nu men han får även samma käk som han fått innan:

Mustang Protein +
Lucern
Betfor
E+B vitamin

Ha har lagt på sig massa utav detta foder.
Så det är jag nöjd med.

Men det börjar bli brist på motions området.
Känns som man gör samma sak hela tiden och att han lir uttråkad.
(Känns så).

Sv: Misskött/Vanvård

Det kallar jag misskötsel/vanvård, skulle vara kul med bilder..så man får se hur han såg ut...:crazy:

Tänk på att inte mata i honom för snabbt all denna mat, det kan bli motsatt effekt att han inte lägger på sej ngt tillslut..samt att det kan få magen ur balans, speciellt med tanke på att han inte verkar ha ätit så mkt hos henne..låt det ta den tid det tar för honom att lägga på sej saaakta..går han på ett bra bete behöver du oftast inte mkt därtill..Är han avmaskad?? Kollat tänderna?

Skönt att du fick hem honom igen så han slapp vara kvar där, tänk om hon inte velat sälja tillbaka honom..:crazy:

Lycka till nu ser fram emot bilder...:)

Glömde ju tipsen på muskelupp byggande..:angel:

Klättring , skritta honom på lång lång tygel "sänkt huvud" och få honom att slappna av, men se till att han går på bra och inte sackar... i uppförs backar får han jobba med hela kroppen på detta sätt...Gå gärna i skogen över stock o sten så han får lyfta ordenligt på fötterna..runt träd osv..
longera med lite cavaletti och inspänd , då får han jobba med ryggmuskulaturen genom cavalettin och lyfta ordentligt på fötterna..:)
Jag brukar alltid stretcha mina pållar efteråt... enkla grejer som att ta godis mellan frambenen stretchar ryggen på hästen ..ma går lite längre ner varje gång...stretchar sidan genom att ta en godis som han får ta genom att böja sej mot baken (hoppas du förstår hur jag menar haha) Sedan tar jag upp frambenen och liksom pressar ihop sakta och sedan rör jag benet i cirklar försiktigt..bra om de har låsningar i bogen osv med..
Stretching är väldigt effektivt för att få en mjukare häst.. det var lite tips.. Lycka till!!!:)

Tack för dina tips.
Ska ut och gå med honom i mer kuperad terräng och longering och cavaletti (upphöjda eller?)

Men jag vågar inte rida honom än.
Han är tunn alltså. Ska lägga in bilder så fort jag kommer underfunn men hur man gör ;) (blev medlem här idag).

Han är avmaskad och tänderna är kollade.
Men det är enorm skillnad på kropp och häst på bara 1 månad.
Jo han får inte alls lika mkt mat nu när han går på bete (3hg).
Tillsammans med vår andra vbl vallack.
Så de har massvis med bete, samt mer bete vid stallet.

Tack !

Ok förstår om du inte vill rida ricktigt ännu..:crazy: men vänta inte för länge heller det är ju bra träning det med beroende på hur han ser ut...=/
Du kan ha dem lätt upphöjda..

Ok det låter ju bra med betet, då kommer han snart lägga på sej...man kan ju även ge ren olja för hullets skull..1-2dl /dag vanlig rapsolja från affären..det är ju inget skadligt utan rent fett man tillsätter som kroppen behöver..

Gå in på www.photobucket.com och skapa användare så lägger du in bilder där.. sen kan du bara hämta bildadresserna därifrån..:bump:

Det är så hemskt, kan bara tänka mig hur det måste vara att se sin egna häst så :cry: Har ju läst om er i varmblod_fantast (trollflickan_) och tycker verkligen att du har gjort ett jättearbete och jobbat för denna häst, sådant värmer hjärtat!

Var själv nu för lite över en månad sedan, första april och kollade på en häst. Åkte igenom halva Sverige och ägaren hade sagt att den var lite omusklad :crazy: Ville att de skulle skicka bilder på han, men de hade dom inte möjligheten till (kanske fanns andra anledningar bakom..) Jag och pappa åkte i alla fall och när vi kommer dit och ser den lille skruttisen i hagen bara sjönk allt mod. Så mager och hängig, fanns inget som ens var värt att kalla muskel. Hovarna var så långa, oskodda fast fullt med sömmar som spretade ut ur hovarna. Sedan ögonen - helt döda. Men samtidigt blev man fast besluten att han skulle inte behöva gå kvar där.

Blev köp i alla fall och vi for hem. Hästen var "coollugn", hade väl ingen ork till något. Men halvvägs hem när han fick vatten såg vi av en slump att jag fick några små djur på tröjan - han hade löss. Förutom lössen hade han också blodmask. Blev en ny hage avlägset från dom andra hästarna, men ett partytält med 3 väggar och massa halm som "ligghall" :p Men vi fick bot på mask och löss och för någon vecka sedan fick han gå med dom andra pollisarna.

Han har i alla fall gått upp massor i hull och man kan börja ana mer och mer små muskler på han. Varit många lång turer i skogen uppför berg och genom all terräng och markarbete för hand i paddocken. Blivit riktig helrenovering för han med kiropraktor och hovslagaren som har verkat han flera ggr för att pulpan måste ju hinna gå tillbaka också. Nu är han i alla fall nere på normallängd på hoven, har säkert verkats bort 5 cm.

Måste också poängtera detta med stretching som är jätteviktigt om dom sätts i arbete efter uppehåll. Lätt att musklerna bara drar ihop sig och dom blir stela sedan. Samma sak med maten, lite men ofta. Revie fick först bara fri tillgång på grovfoder och sedan las det skakta in kraftfoder också 5 ggr dagen i väldigt små mängder som sedan sakta ökades.

Lycka till! :banana:

Immer undrade väl för att det är jättevanligt att avskum, som sålde sina gamla travare för en spottstyver o tror väl att de ska få det bra.

Mig känner du nog ;) (Wickstroem).....Men som jag sa till dig förut, han musklar på sig så småningom bara du har lite tålamod. Lycka till med "Frasse" i framtiden oxå. Men glöm inte den andra hästen "Galaxen", bara! :)

Jag tror att du har erfarenhet nog att få tillbaka din häst i samma trim som du sålde honom i. Du hade ju hästen i två år innan och då var han väl vältrimmad och rund? Jag ska ändå ge dig ett tips eftersom det är ett varmblod du har. Om du har utrustning eller kan låna av någon; kör honom! Då belastar du inte ryggen med din egna tyngd. Ut och skritta, trava lugnt. Det brukar varmblod älska! Ge honom bara tid så kommer han få tillbaka livsgnistan av rena glädjen att vara hos dig igen.

Ja han va rund och fin när jag hade honom de åren.

Jo jag har också funderat på att ta kärran efter honom.
Har all utrusting. Vet bara inte hur han reagerar, om han blivit skrämd eller ngt.
Men de lär ju märkas.

Tack för tipset :)

OKej.
AH de är ju du :) wie.
Hehe.
AH hoppas det går bra me din kille oxå.
Men de verkar det ju till att göra :)

Var där nyss och gav dom käk och skulle sätta på Frasse täcke, för han darra lite vid bogen och bakdelen.
Men tror du han ville att jag skulle sätta på han täcke??
Icke heller !!!

fy vad hemskt!

låter som att din pålle såg ut som min när hon kom.
hon kom förra sommaren efter att ha stått på en travskola:o
lång päls, inga muskler å man såg vart enda revben, ledsna ögon...väldigt hemskt var det!

men efter en massa pyssel, mat och motion är hon i fin form igen :)

Ah vad skönt för henne.
Jo, jag fattar inte hur i helsike man kan behandla ett djur på det viset!
Suck.
Varför inte göra sig av med hästen tidigare då, innan det blir så illa ?
åh blir så arg på sånthär !

Immer undrade väl för att det är jättevanligt att avskum, som sålde sina gamla travare för en spottstyver o tror väl att de ska få det bra.

Därmed inte sagt att jag kallar TS för avskum!

Men rekommendationen är ju att man inte ska sälja en stor häst för under 10 000 kronor.

Immer

Inte under 10.000kr ?
Jag sålde honom för 3.000 mindre.
Och fick tillbaka honom för samma pris.

inkl massvis utr.

Ja, just det. Det var därför jag undrade.
M a o tycker jag att du sålde hästen för billigt.

Immer

Hejsan jag har oxå ett party tält till mina hästar men jag köpte inte väggarna, funkar det eller? dom trycker inte sönder det eller? tänkte ifall dom försöker klia sig och så?

Därmed inte sagt att jag kallar TS för avskum!

Men rekommendationen är ju att man inte ska sälja en stor häst för under 10 000 kronor.

Immer

Ber om ursäkt, valde fel ordval helt enkelt! :o
Det jag menade va att du undrade hur mycket hon fick för hästen när han såldes.
Men det jag menade med avskummet va att dom som inte bryr sej om hästen dom köpt. Blev lite tokigt här, såg jag... :o

Men angående priser på varmblodstravare som 10pix är lite svårt även om alltfler har försökt få deras vbl.travare sålda för 10pix.....
Annars är slakt det bäst alternativet, tycker jag. Om jag nu ska sälja mina vbl.travare, t ex då ska dom gå till slakt direkt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 340
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar