Misskötsel??

Streiff

Trådstartare
Jag har lite funderingar om två hundar o hoppas ni kan hjälpa mig få lite perspektiv på saken.

I stallet finns två "vakthundar" som är snart 1 år gamla. De bor i en box på 3x3m och där visas de största delen av dygnet. De får ibland dagtid komma ut o även vara i stallgången när hästarna är ute och ingen är i stallet. De är aldrig utomhus varken i koppel eller lösa. Ibland (någon gång i veckan) släpps de lösa i ridhuset.

Vad ska jag göra? Sköta mitt o inte bry mig eller ska jag försöka göra något? :crazy:

Sv: Misskötsel??

Det låter som klar misskötsel i mina öron, det kan inte vara tillåtet att ha hundar som aldrig får vara utomhus:eek:

Klar misskötsel enligt mig! Och även enligt jordbruksverket, om jag förstått saken rätt. Anmäl! Så där ska ingen hund behöva ha!

Jag har funderat på om man skulle ringa djurskydsinspektören i kommunen, eftersom även hästskötseln på gården är lite tvivelaktig. Frågan är bara om de gör så mycket. Vet att ägaren har ljugit ganska frisk vid andra tillfällen. T ex disskuterade hon en av sina hästar med veterinären som var här. Hästen var/är stressad o ägaren sa till vet att "ändå är hästen ute hela dagarna" men det är inte sant då jag vet att hästen oftast står inne hela dagarna. Kanske blir samma sak med hundarna...att hon säger till inspektören att hundarna t ex är lösa ute och bara är i boxen nattetid eller liknande. Inspektören se ju bara vad som är just när de är där, och det är väl inte förbjudet att ha hundar i en box några timmar om dagen??

Vet inte riktigt hur jag ska göra, tycker väldigt synd om hundarna som har massor av överskottsenergi och vill ha mycket social kontakt.

Vad är det för ras? Inte hört talas som innan.
Inte jag heller, hittar inget när jag googlar heller.

TS det kan inte vara Kaukasisk begshund då? Dvs Kavkazskaja Ovtjarka? De brukar ju användas som vakthundar.

Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag kan ha fel. Jag hade heller aldrig hört eller sett den typen av hund innan heller.

Hittar inte heller den nu när jag googlar...måste kolla igen, har fått upp dem tidigare

EDIT...jo det kan vara den rasen..är inte helt lik på bilderna, men det kan vara den iaf när jag läser om den.

Senast ändrad:

Kommunen är skyldig att följa upp alla anmälningar. Du får vara anonym när du anmäler.

Knapplån.

Otroligt lönt att ha vakthundar som bara sitter instängda i en box. Då kan man ju lika gärna strunta i att ha dom, för dom kan inte göra sådär jättemycket åt en inbrottstjuv när dom är instängda ändå..

Nej, det är helt sant, det är ju bara för tjuven att gå förbi boxen :grin:

De var lösa i stallet från början på nätterna men de hoppar och skäller efter hästarna så det gick inte att ha dem så, det är därför de är instängda i boxen.

Kommunen är skyldig att följa upp alla anmälningar. Du får vara anonym när du anmäler.

Det är bara hon och jag i stallet så hon kan nog lista ut att det är jag som har ringt om jag anmäler.

Jag har funderat på om jag kan ringa o påminna om den årliga kontrollen de brukar göra...:p De brukar vara runt på gårdarna en gång om året i vår kommun. Så blir det ingen direkt anmälan utan mer som ett vanligt besök...vet inte hur smidig "vår" inspektör är..

Bortsett från allt annat är en 3 kvadratmeter stor box för litet för två hundar (jag antar att de är iallafall 56-65 cm i mankhöjd, om det är den ras som nämns här är det väl i och för sig större). 6 kvadratmeter står det på jordbruksverkets hemsida.

12 § 1 st. Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd. (Djurskyddsförordningen tror jag, fanns på jordbruksverkets hemsida.)

Jag tycker att du ska anmäla, elelr som du skrev, "påminna" om inspektion.

(Knapplån. Är det nån som vet varför en box för hundar får vara så mycket mindre än en hundgård?)

Bortsett från allt annat är en 3 kvadratmeter stor box för litet för två hundar
Men det står att boxen är 3x3 m, alltså 9 kvm.

TS jag tycker absolut att du ska ringa och påminna om inspektion.

Vilket är bäst...ska jag förklara läget för inspektören när jag ringer....inspektören ser ju bara vad som händer just den stunden den är där. Men det kan ju bli ord mot ord om ägaren till hunden hävdar att de är ute dagtid t ex.

Det går inte säga till ägaren själv att du reagerar på att hundarna står inne jämt?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 804
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka