Misskötsel av såld häst!

S

stallwalyckor

Hej! Vill bara höra hur ni hade gått till väga i denna situation.
Jag sålde en häst för ett tag sedan till en familj. Allt verkade jätte bra och dom var så gulliga. Häromdagen ringde en tjej som har häst i samma stall som den här familjen har hyrt in sig i. Hon sa att de mockar knappt till honom, klappar aldrig honom, han kommer inte till dom i hagen. Han går med ett trasigt täcke som är en fara för honom och de har fortfarande inte skott om honom vilket jag påpekade att de var tvugna att göra inom det snaraste.
Enligt denna tjej som ringde mig så ser han ledsen och ensam ut, han kommer jätte glatt till andra som traskar ut i hagen.
Saken är den att jag har köpt en ny häst och har varkens pengar eller plats att kräva att köpet går tillbaka. Ägarbytet är inte gjort för det brevet ligger hemma hos mig fortfarande, tänkte inte skicka in det innan jag vet hur jag ska göra.
Finns det någon regel som kan hjälpa mig i denna situation?
Tjejen i stallet har sagt att hon kan ta hand om honom så länge tills vi har hittat en annan köpare men hur gör man då med pengarna?
Har jag rätt att inte skriva över ägarbytet? Och i såfall vad har jag som rättigheter som fortfarande står som ägare i passet?
Tacksam för all hjälp!!!!!!

Sv: Misskötsel av såld häst!

DU har ingen rätt att inte skicka in ägarbytet sålänge nu inte specifikt angett villkor ang skötsel osv för att köpet ska gå igenom. Så du ska skicka in ägarbytet pronto. Pengar har bytt ägare, kontrakt skrivits etc, så du är skyldig att ta din del av ansvaret.

Om inget är inskrivet i kontraktet om att köpet¨återgår eller upphävs om hästen inte sköts på ett visst sätt har du heller ingen rätt att annulera köpet. Däremot kan du givetvis erbjuda köparen att köpet går tillbaka, och betala tillbaka pengarna. Men bara om de vill.

Att du står som ägare i passet hjälper inte ett dugg om det finns ett skrivet kontrakt och papper på transaktionen i samband med köpet. Tvärtom, det är en nackdel för dig rent juridiskt att du inte sett till att uppfylla din del av avtalet.

Vanvårdas hästen kan du anmäla det, gör den inte det så kan du bara erbjuda dig att låta köpet gå tillbaka och betala tillbaka köpeskillingen och skriva ett nytt köpekontrakt år andra hållet. Några andra val har du tyvärr inte.

Det är det som är haken med att sälja någonting, du kan sen inte styra över hur det sålda handhas direkt.

Så, t ex, om jag känner för att sluta mata mitt fbl, skita i att sko honom, och spöa honom randig morgon och kväll, så kan förre ägaren inte göra ett DUGG åt det, mer än anmäla mig, gråta och ångra att hon nånsin sålde hästen. Men hon kan inte hämta hästen, kräva att få köpa tillbaka den eller liknande.

Ägarbytet är klart om fullständig köpeskilling har erlagts, om du inte sen har ändrat kvittar för familjen äger hästen ändå och inget du kan göra något åt.

Posession is nine tenths of the law.

Eftersom köpeskilling har lagts och de har hästen hos sig och inte hos dig så är de ägare. Du har ingen rätt att sitta och tjuvhålla på ägarbytepapper.

Det som kan göras är att folk i stallet där hästen nu står anmäler ögarna för vanvård av djur. Eftersom du själv inte sett hur den har det så blir det hörsägen om du anmäler.

Vad som sker efter anmälan är ett troligt besök och att ägarna får en varning och anmodan till åtgärd. De kommer säkert också att följas upp med ett återbesök och om åtgärdena inte är uppföljda så går det vidare.

Men, som sagt. Posession is nine tenths of the law.

Åk ut och se efter själv hur hästen sköts om, och ge dem råd, det hela handlar kanske om okunskap. Erbjud dom hjälp om det behövs.

det är vad jag skulle göra också, kanske överdriver tjejen? om inte så försök förklara för dom att hästen måste skötas om bättre. vad är det för häst?

Jag skulle ringa till dom som du sålde hästen till och be om att få åka och hällsa på hästen pgr av att du saknar honnom/henne så mycket och att du bara vill säga hej till honom osv :)

Om dom inte tillåter dej att åka och hällsa på honom/henne. Så kan du ju fråga varför? osv. till sist så måste dom ju säga att du får åka dit....

Jag känner på mig att det är jag som är tjejen som det pratas om i första inlägget.. Det är alltså inte JAG som har köpt hästen, utan jag som i ren desperation tog kontakt med föregående ägare för att se om det fanns någonting som denne kunde göra åt situationen..

Jag vet att det kanske låter dumt, men då den nye ägaren inte lyssnar (man kan prata med denne, men har känslan av att det bara går in genom det ena örat och ut genom det andra), och hästen verkligen far illa (ljuset som fanns i hans ögon när han kom är numera helt borta) så gör det så ont i hela mig att jag var tvungen att "göra" något..

Varför sökte jag då upp föregående ägare?
Jo.. I VÅRT köpekontrakt på vår häst står det vissa specifika detaljer om god omvårdnad och vad vi får/inte får göra vid försäljning.. Jag tänkte att den förre ägaren kanske hade något liknande som denne kunde hänvisa till...
Sedan så är det ju så när man läser hästannonser att det ofta står "daglig utevistelse och hästkompisar är ett krav" och då denna häst numera står inne dygnet runt (utom när de rider honom) så kan man ju undra sig om det verkligen är vad en säljare tänker sig då de skriver sin annons..
Hästen är dessutom klippt och står inne UTAN täcke i ett stall som blir så kallt på dagen (när alla andra hästar är ute) att vattnet fryser i hinkarna.. Det har påpekats att han åtminstone bör ha ett ull/fleecetäcke på sig för att inte frysa, men inget gehör där heller..
Och ridningen.. Ja.. TIMME EFTER TIMME i full galopp i en stenhård, stelfrusen paddock (20x40), utan vare sig uppvärmning, avskrittning eller broddar är inte vad jag skulle kalla lämpligt..

Mockningen har dock blivit bättre, och skor har han fått.. Men vad gör det när han för övrigt är olycklig?

jag tycker faktiskt att det är upp till nuvarande ägare att bestämma hur de vill sköta sin häst. Att de inte borstar eller klappar på hästen lider den knappast av. Så länge den får mat så lär den inte frysa utan täcke och att den står inne på dagarna. Det gör många hästar. Inget jag förespråkar men för många hästar är det vardag!

Vanvård i dina ögon behöver inte vara vanvård i andras ögon. När man har sålt sin häst så har man avsagt sig rätten till den. Med andra ord så har man inget att säga till om. En historia brukar ha två sidor, skulle vara intressant att höra den andra parten också.

Det du kan göra är ju att ringa nuvarande ägare och fråga om du får komma och hälsa på.

jag tycker faktiskt att det är upp till nuvarande ägare att bestämma hur de vill sköta sin häst. Att de inte borstar eller klappar på hästen lider den knappast av. Så länge den får mat så lär den inte frysa utan täcke och att den står inne på dagarna. Det gör många hästar.

Håller inte med dig om att det är ok att klippa hästen och sedan låta den stå inne dygnets alla timmar utom vid ridningen UTAN täcket.

Hade hästen faft sin päls kvar hade den klarat sig utmärkt i kylan bara den fick att tugga på, men tar man bort pälsen, ja, då får man lov att ersätta den med täcke om det är så kallt att vattnet fryser, det anser jag.

Hade detta vart min sålda häst så hade jag köpt den tillbaka, hade aldrig i livet velat att min häst skulle ha det på det viset.

jag tycker faktiskt att det är upp till nuvarande ägare att bestämma hur de vill sköta sin häst. Att de inte borstar eller klappar på hästen lider den knappast av. Så länge den får mat så lär den inte frysa utan täcke och att den står inne på dagarna.

En häst i box kan inte röra sig tillräckligt för att behålla värmen under sådana förhållanden och jag tvivlar på att den har fri tillgång till hö i boxen så den kan värma sig enbart med hjälp av energin den utvinner ur maten.
Annars håller jag med dig, inte mycket att göra. Det är ju faktiskt så att de många av de finaste tävlingshästarna i landet står inne nästintill dygnet runt - tyvärr.
Men om jag vore stallägare i det där stallet skulle jag skrivit till något i hyreskontraktet om x antal timmars daglig utevistelse (om vet. inte ordinerat boxvila), annars vräks gästen. Förhoppningsvis kan det få dem att öppna ögonen. Kanske något för Silverkulan att prata med stallägaren om, eller godkänner h*n den hästhållningen?

Kanske inte mkt förra ägaren har att säga till om i detta läget, men du kanske kan hjälpa till genom att prata med den som har ansvar för hästen (förälder?) och säga att detta inte är ok för hästen om det beror på okunskap, eller som nån sa prata med stallägaren och be denne sätta upp regler ang utevistelser mm

de kanske har ångrat köpet hade jag varit som du hade jag tagit kontakt med de och frågat om de vill ha hjälp med att sälja honom vidare...hoppas det löser sig för er!

Har jag rätt att inte skriva över ägarbytet? Och i såfall vad har jag som rättigheter som fortfarande står som ägare i passet?

Du skulle skickat in blanketten om ägarbyte direkt när hästen var såld. Att du fortfarande står som ägare i passet har ingen betydelse. Hästen är såld, och det är den som kan visa upp köpekontrakt/kvitto som är ägare. Återköp kan du aldrig kräva.
(STC:s register vimlar av hästar på vilka ägarbyte aldrig gjorts :cool:)

Jag tycker att du ska ta kontakt med köparen och prata med denne om vad du har hört. Om det är ett barn som köpt hästen så prata med föräldrarna. Det kan, mycket troligt, vara så att "misskötseln" bottnar i okunskap, och det är här du kan hjälpa till.

En häst i box kan inte röra sig tillräckligt för att behålla värmen under sådana förhållanden och jag tvivlar på att den har fri tillgång till hö i boxen så den kan värma sig enbart med hjälp av energin den utvinner ur maten.
Annars håller jag med dig, inte mycket att göra. Det är ju faktiskt så att de många av de finaste tävlingshästarna i landet står inne nästintill dygnet runt - tyvärr.
Men om jag vore stallägare i det där stallet skulle jag skrivit till något i hyreskontraktet om x antal timmars daglig utevistelse (om vet. inte ordinerat boxvila), annars vräks gästen. Förhoppningsvis kan det få dem att öppna ögonen. Kanske något för Silverkulan att prata med stallägaren om, eller godkänner h*n den hästhållningen?

jag är fullt medveten om att en HEL klippt häst inte kan tillgodogöra sig tillräckligt med värme från den maten den får stillastående i boxen. Däremot så framkommer det aldrig HUR hästen är klippt. Den kan ju lika gärna vara spårklippt och klarar sig då ypperligt utan täcke!:idea:

Jag tror inte det finns något du kan göra med själva köpet, bortsett från att erbjuda dem att köpet går tillbaka. Vill de inte det och detta fortgår är det enda du kan göra att anmäla, och det hade jag gjort.

Hästen i fråga är HELT klippt, och föregående ägare har även den (vid själva köpet) förklarat att hästen behöver täcke på sig för att inte frysa.

Fri tillgång på hö har hästen INTE.. Vad vi vet får han mat en eller kanske två gånger om dagen, ägaren har klargjort att vi blir polisanmälda om vi gör något med dennes häst (och detta har även hänt) så därför ger vi honom inte heller någon mat när vi är i stallet..

Tyvärr är det så illa att det inte är BARNEN som sköter hästen på detta viset (det är de som faktiskt visar att de bryr sig om hästen och mockar ordentligt och fyller på spån) utan det är MAMMAN!!!!!!
Visst.. Barnen är väl de som rider varv på varv på varv i full galopp, men bara därför att mamman säger till dem att göra så, och att hästen inte ska få bestämma..
Då det är mamman som rider så går det inte heller lugnt till.. Hon longerar och rider hästen i timmar i stöten, hårt inspänd med CHAMBON!!

Låter detta verkligen som lämplig behandling av en ung häst?

Som det ser ut nu så har de blivit uppsagda av stallägaren, eftersom de gjort ett antal polisanmälningar mot oss andra i stallet, samt skrivit ett minst sagt lustigt brev.. I brevet så vill mamman å ena sidan ge oss andra i stallet råd om hästhållning och ridning, och å andra sidan antyds det att alla (eller vissa) i stallet är mentalsjuka och ska söka hjälp..

ska det inte vara en del av att vara hästägare att pyssla om sin häst och ta hand om denna så att den mår bra både fysiskt och psykiskt? det hade jag räknat med om jag skulle köpa häst. att kunna rykta och sköta om en häst så den trivs med livet och tillvaron är väl bland de sakerna man lär sig allra först?
...
:angel:

Hästen i fråga är HELT klippt, och föregående ägare har även den (vid själva köpet) förklarat att hästen behöver täcke på sig för att inte frysa.

Fri tillgång på hö har hästen INTE.. Vad vi vet får han mat en eller kanske två gånger om dagen, ägaren har klargjort att vi blir polisanmälda om vi gör något med dennes häst (och detta har även hänt) så därför ger vi honom inte heller någon mat när vi är i stallet..

Tyvärr är det så illa att det inte är BARNEN som sköter hästen på detta viset (det är de som faktiskt visar att de bryr sig om hästen och mockar ordentligt och fyller på spån) utan det är MAMMAN!!!!!!
Visst.. Barnen är väl de som rider varv på varv på varv i full galopp, men bara därför att mamman säger till dem att göra så, och att hästen inte ska få bestämma..
Då det är mamman som rider så går det inte heller lugnt till.. Hon longerar och rider hästen i timmar i stöten, hårt inspänd med CHAMBON!!

Låter detta verkligen som lämplig behandling av en ung häst?

Som det ser ut nu så har de blivit uppsagda av stallägaren, eftersom de gjort ett antal polisanmälningar mot oss andra i stallet, samt skrivit ett minst sagt lustigt brev.. I brevet så vill mamman å ena sidan ge oss andra i stallet råd om hästhållning och ridning, och å andra sidan antyds det att alla (eller vissa) i stallet är mentalsjuka och ska söka hjälp..

Vad är det för fel på folk?
Just detta med att ANMÄLA hit och dit. TRo f*n att polisen inte hinner ta dom riktiga bovarna när puckat folk håller på så här. Undrar vem det är som är mentalsjuk egentligen?
Förbannat synd om hästen är det iallafall:mad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat